Oostenrijks onderzoek: “afleiding belangrijkste oorzaak van verkeersongevallen”


Tom van Appeldoorn - 16 oktober, 2023 FOTO - Jarno Schurgers

Een onderzoek van de Oostenrijkse ÖAMTC en KFV wijst uit dat ‘afleiding’ de belangrijkste oorzaak is voor verkeersongevallen. Een appje lezen en/of typen blijkt het risico op een ongeval tot wel 23 keer te vergroten.

Natuurlijk weten we dat een ongeluk in een klein hoekje schuilt. En als je dan nét afgeleid bent als je moet ingrijpen, ja, dan vraag je erom. Dat afleiding in het verkeer een groot gevaar blijkt, wordt maar weer eens duidelijk door een onderzoek van de Oostenrijkse mobiliteitsclub ÖAMTC en de KVF (toezichthouder voor verkeersveiligheid). Door de ongevallenstatistieken te bestuderen, constateerden onderzoekers dat er in 2022 in totaal 10.176 ongevallen plaatsvonden waarbij de bestuurder(s) afgeleid was (waren). Hierbij vielen in totaal 9290 gewonden en 76 doden.

Afleiding

Om te onderzoeken hoe verschillende bronnen van afleiding effect hebben op verkeersdeelname, werd er een verkeersproef gedaan met veertig proefpersonen. De proefpersonen moesten een aantal verschillende opdrachten uitvoeren terwijl zij een slalom, haarspeldbocht en afstand rechtuit reden. Bij het lezen, en typen, van een SMS-je bleek dat proefpersonen tot wel 123 meter ‘blind’ reden, zonder ook maar enige keer op te kijken. En hoewel er in deze situatie wel significant trager werd gereden, remde 72% van de proefpersonen niet af tot zo’n snelheid waarbij er gestopt – of ontweken – kon worden voor een potentiële overstekende voetganger. De kans op een ongeval was daardoor tot wel 23 keer hoger dan wanneer men wél oplette.

Bij bellen zonder handsfree carkit werd de kans op een ongeval 4 tot 5 keer groter. Maar ook het uitvoeren van ‘simpelere’ taken zorgen voor aanzienlijke problemen. Het drinken uit (en openen en sluiten van) een waterfles bijvoorbeeld, zorgde ervoor dat een bestuurder tot wel acht seconden zijn/haar handen van het stuur haalde. De voornaamste problemen die onderzoekers vaststelden zijn dat bestuurders niet genoeg afstand houden, visuele obstakels minder serieus nemen en niet in staat zijn om – op tijd – een noodstop te maken.

Voor jou, als motorrijder, maar ook voor alle anderen die gebruik maken van de weg een goede les. Neem áltijd de regie over je eigen veiligheid en vertrouw nooit op andere verkeersdeelnemers. Dat iemand kijkt, wil namelijk niet zeggen dat je ook automatisch gezien wordt, of – zoals het onderzoek omschrijft – als ‘belangrijk’ obstakel wordt bestempeld.