Starterspagina

Welkom nieuwe generatie motorrijders

Oriënteren

Waar begin je

Tijdens een autorit draai jij je raampje open om het geluid van langsrijdende motoren te horen. Je weerhoudt jezelf ervan je hand uit te steken en te zwaaien, dat zou immers gek zijn. Toch? Maar, het zaadje is geplant: je wil gaan motorrijden! Op naar de volgende stap. Waar moet je beginnen en waar moet je op letten? Wij van de KNMV loodsen je door al deze stappen heen, van het zoeken van een goede rijschool tot het kiezen van jouw eigen eerste motor!

Optimale start

Motorrijden begint met het behalen van je A-rijbewijs. Die krijg je niet zomaar, pas na drie geslaagde examens mag je pas de ‘A’ bijschrijven op je rijbewijs; als je die al hebt natuurlijk. Dit zijn een theorie-examen, de Algemene Voertuigbeheersing (AVB) en de Algemene Verkeersdeelname (AVD). Met het theorie-examen is het een kwestie van blokken op alle verkeersregels, de verkeersborden, voorrangsregels en meerdere verkeerssituaties. Deze zijn voor de motor op sommige vlakken anders dan voor de auto, daarom moet je het ook voor dit rijbewijs eerst je theorie halen.

 

Tijdens de AVB – ook wel bekend als de ‘bijzondere verrichtingen’ – moet jij aan de examinator tonen dat je de motor volledig onder controle hebt. Denk hierbij aan een uitwijkproef, de noodstop of achteruit lopend de motor parkeren. Dagelijkse handelingen voor de motorrijder! Heb je ook dit examen afgerond – en ben je volgens jouw rijschool klaar voor de laatste test – dan mag je ‘op’ voor de AVD. Hier laat jij aan de examinator zien dat jij één bent met het dynamische verkeer dat jij je mannetje staat tussen de overige weggebruikers op een assertieve en ook defensieve manier. Succes!

Kosten

Motorkleding

Een motor heeft geen veilig chassis, jezelf beschermen met kleding is dus zeker een must. Een helm, jas, broek, handschoenen en schoenen/laarzen zijn nodig om je veilig te verplaatsen op de weg. Maar welke stijl kies je? Casual, race, urban of avontuurlijk? Er is zoveel mogelijk, maar één belangrijk feit geldt voor alle stijlen: het moet comfortabel zitten!

€750-

1500

Rijles

De kosten voor rijlessen verschillen per rijschool, het loont daarom zeker om rond te kijken in jouw omgeving en na te vragen wat de kosten per les zijn. Let hierbij ook op de duur van de les, deze kan verschillen tussen 50 minuten tot zelfs 1,5 uur per les. Vraag ook na wat de kosten zijn voor de examens, zeker niet onbelangrijk!

Maar denk goed na. Hoewel de ene rijschool misschien goedkoper is dan de andere is het vooral ook belangrijk dat je een goed gevoel hebt bij de rijschool en de docent. Daarbij investeer je veel tijd en geld in het leren van iets waar jij je leven lang nog plezier van gaat hebben. Doe je dat niet liever in één keer goed en veilig?

€1000-

2500

Motor

Je eerste motor… Voor sommigen staat deze al vast sinds ze kind waren, voor anderen kan kiezen een flinke klus zijn. Na avonden speuren op het internet of advies inwinnen bij motorrijdende vrienden ga je op pad om jouw eerste motor te kiezen. Je kunt het bij deze keuze zo gek maken als jij wil. Een goedkope ‘pekelfiets’ om eerst het motorrijden in de praktijk nog wat beter te leren zonder je teveel zorgen te hoeven maken over een eventuele valpartij of krassen, of juist die schitterende motor waar je al jaren voor aan het sparen bent.

€500-

10000

Maandelijkse kosten

Een motor rijdt niet op water en de Belastingdienst wilt ook graag een kleine bijdrage voor het feit dat jij je op de openbare weg begeeft. Met enkel budget voor een rijopleiding, motorkleding en een motor ben je er dus niet. Je verzekering, de wegenbelasting en benzine zijn regelmatig terugkerende noodzakelijke uitgaven. En dan is er ook nog het reguliere onderhoud van je motor, iets waarop je zeker niet mag besparen.

Hou ook hier dus rekening mee met de uitgaven. Een hele nieuwe, prijzige motor kan qua verzekering een blok aan je been worden als de kosten zich teveel opstapelen. Maar het onderhoud kan weer iets minder prijzig zijn.

€50-

200

Examenstructuur

Het motorrijbewijs steekt net iets anders in elkaar dan een autorijbewijs, zo heb je bijvoorbeeld 2 praktijkexamens. Ondanks dat je misschien al je autorijbewijs hebt moet je opnieuw de boeken in voor je theorie.

Het 1e praktijkexamen is de algemene voertuigbeheersing (AVB), hier moet je aantonen dat je de motor onder controle hebt, denk aan speciale manoeuvres en een noodstop. Verder op deze pagina vind je meer tips over deze oefeningen.

Het 2e praktijkexamen is de algemene verkeersdeelname (AVD), hierin laat je zien dat je als motorrijder klaar bent om deel te nemen aan het verkeer.

Chapter 1 background image

Theorie

Theorie-examen

Chapter 1 background image

AVB

Praktijkexamen voertuigbeheersing

Chapter 1 background image

AVD

Praktijkexamen verkeersdeelname

KNMV Starterspakket

Wat is het

Het KNMV-starterspakket is de ideale start van jouw motoravontuur. Gevuld met nuttig lesmateriaal voor het theorie-examen, een KNMV-lidmaatschap, een mok en buff én kortingscoupons van meerdere motor(kleding)winkels. Het starterspakket zorgt ervoor dat jij voorbereid start aan je motoravontuur.

20

Wat zit er in

  • 1 jaar lidmaatschap KNMV (en tweede jaar 50% korting)
  • Theorieboek met handige tips en digitale leeromgeving
  • KNMV-mok & -buff
  • Ledenmagazine GRIP
  • Meerdere kortingscoupons

"Jullie startespakket voor de motor heeft mijn passie om te rijden tot leven gebracht! De combinatie van vouchers voor motorwinkels, leerzame cursussen en een handig theorieboek zorgden voor het duwtje in de rug dat ik nodig had."

Aan het lessen

Briljante AVB-tips

Op ons YouTube-kanaal vind je een videoserie waarin we alle twaalf de bijzondere verrichtingen doorlopen. In deze serie van onze Riders Academy leer je exact hoe je elke oefening uitvoert. Daarmee kun jij je thuis alvast voorbereiden op jouw rijlessen. Hieronder bekijk je alvast vier van deze video’s:

background image chapter 2

Wegrijden parkeervak

Achteruit parkeren

Het achtje

Waarom lessen bij een KNMV-instructeur

Wil jij je rijbewijs halen? Kies dan voor kwaliteit, kies voor een KNMV-gediplomeerd motorrijinstructeur (KGI).

Een KGI’er heeft – op eigen initiatief – een aanvullende motor- en bromfietsvakopleiding bij de KNMV gevolgd. Ook volgt hij/zij een verplichte jaarlijkse bijscholing. Instructeurs rijden zelf motor, óók als hobby, en zijn heel enthousiast in het lesgeven aan beginnende motor- en bromfietsbestuurders.

Iedere KNMV-gediplomeerde motorijinstructeur volgt bij het lesgeven het met de KNMV afgesproken protocol. De hoofdpunten uit dit protocol zijn:

  • Een KGI’er geeft in principe altijd rijles vanaf de motor of de bromfiets. Hij geeft hierdoor het juiste voorbeeld,  maar is ook in staat om altijd een goede demonstratie te geven;
  • Een KGI’er geeft het goede voorbeeld door op de motor volledig motorkleding (jas, broek, laarzen, handschoenen en helm) te dragen;
  • Na afloop van elke les vult de KGI’er samen met de leerling een leskaart in, waarmee de voortgang wordt bijgehouden.
background image videos

Top 5 tips voor jouw rijlessen

1

Verdiep je in de regels

Jij bent één met het dynamische verkeer. Verdiep je in de verkeersregels voor een veilige rit.

2

Bekijk online vlogs

Niets te doen? Leer dan wat bij vanaf de bank! YouTube staat vol handige tips en leerzame adviezen.

3

Pak de fiets

Een aantal AVB-oefeningen kun je ook oefenen op de fiets. De halve draai en het 8-tje bijvoorbeeld.

4

Verdiep je in de motor

Leer alle knoppen van de motor uit je hoofd, dan heb je meer tijd voor het overige verkeer.

5

Geniet!

De meest belangrijke tip: geniet tijdens het rijden! Ontspannen rijden is zoveel fijner rijden.

Beginnend bestuurder

Nu begint het

Met een grote grijns loop je het CBR uit, nadat je net een goedkeurende hand van jouw instructeur en examinator hebt gekregen: je bent geslaagd! Direct door naar het gemeentehuis om je nieuwe rijbewijs aan te vragen en daarna misschien meteen door om die droommotor aan te schaffen; missie volbracht!

background image chapter 2

Boek een VRO

Bekijk VROs

Lid worden?

Bekijk voordelen

KNMV-Lidmaatschap

Forens, avonturier, snelheidsduivel of cruiser: de motor staat voor geluk en vrijheid. Van je eerste lessen, het behalen van je rijbewijs, je eerste motor, een training op het circuit of een roadtrip door het buitenland, de KNMV is er voor jou. Nederlands grootste motorrijdersclub komt op voor jouw belangen, biedt hoogwaardige trainingen en opleidingen, een verzekering op maat, exclusieve deals, meet-ups, toertochten, informatie en veel inspiratie.

KNMV, voor elke rijder, de juiste route.

background image chapter 2

Waarom lid worden?

background image chapter 2

Belangenbehartiging

Samen staan wij sterk voor motorrijdend Nederland. Van gemeente, de regering in Den Haag tot aan Brussel zijn wij actief voor alle motorrijders.

Lees meer
background image chapter 2

Korting op VRO trainingen

Met jouw lidmaatschap geniet je van korting op onze verschillende rijvaardigheidstrainingen.

Lees meer
background image chapter 2

24/7 Pechhulp

Wij staan overal in Nederland voor je klaar - inclusief je woonplaats - bij pech aan jouw motor.

Lees meer
background image chapter 2

Juridish advies DAS

Soms lopen dingen niet zoals je wil. DAS staat op dat moment voor je klaar met hulp en advies.

Lees meer
background image chapter 2

Grip magazine

Vier keer per jaar ontvang je ons ledenmagazine GRIP vol inspirerende interviews, specials om je vingers bij af te likken en winacties.

Lees meer