Wet- &
regelgeving

Mag ik als motorrijden tussen de file door rijden? Mogen kinderen mee op de motor? Veel landen kennen een winterbandenplicht, geldt deze ook voor motoren? Op deze en andere vragen vind je hier een antwoord. Voor vragen kun je natuurlijk ook altijd contact opnemen met de KNMV via de contactpagina.

Filerijden

Filegedragscode

  1. Gepaste snelheid
    Rijd rustig tussen de file door. Het snelheidsverschil tussen motor en auto mag maximaal 10 km/u bedragen.
  2. Wees alert op onvoorzichtig gedrag
    Automobilisten kunnen bij gaten in de file plotseling van rijstrook wisselen of bij warm weer een portier opengooien
  3. Meerdere motorrijders
    Houd onderling minstens een afstand van twee auto’s aan.
  4. Naderen file
    Verminder geleidelijk snelheid en waarschuw achterop komend verkeer met alarmlichten (of remlicht). Gebruik om verwarring bij automobilisten te voorkomen, geen richtingaanwijzers of alarmlichten wanneer je tussen de file doorrijdt. Kies bij snelwegen met meer dan twee rijstroken, positie tussen de twee meest linke rijstroken.
  5. Stoppen in de file
    Sta je toch in een file, gebruik dan alarmlichten of remlicht om duidelijk aan te geven dat je met je motor achter de file staat. Soms merken automobilisten de file wel op, maar niet de motor achter de file. Houd voldoende afstand van de voorganger en probeer zo mogelijk in te voegen tussen de wachtende auto’s. Daar is het veiliger.
  6. Einde file
    Zodra de file weer op gang komt, voeg dan in op de rijstrook. Gebruik hierbij tijdig – dus voor het invoegen – de richtingaanwijzer.

Waar mag een motorrijder niet rijden?

  • Vluchtstrook: de strook uiterst rechts van de rijbaan, bedoeld voor hulpverlening.
  • Redresseerstrook: de asfaltstrook tussen de linker rijstrook en de linker vangrail; hier ligt veel vuil.
  • Doelgroepstrook: weggedeelten bedoeld voor bussen, vrachtverkeer of trams.
  • Verdrijvingsvlak: vlak met schuine strepen (bij overgang naar minder rijstroken).
  • Puntstuk: witte wegmarkering (ook wel ‘taartpunt’ genoemd)

 

Kinderen op de motor

Voor kinderen achterop de motor zijn wettelijk gezien maar twee regels.

  1. Het kind dient een goed passende en goed gekeurde helm te dragen
  2. Het kind dient op een passagiersplaats te zitten waarbij het kind met de voeten bij de speciale voetsteunen moet kunnen.

De wet spreekt niet over een minimumleeftijd en/of over kleding. Dit is de verantwoordelijkheid van de volwassen bestuurder.

Motorkleding voor kinderen

Elke passagier, jong of oud, moet worden beschermd met de juiste kleding en helm. Dit betekent dat een pak of een helm van drie maten te groot niet voldoet. Protectiestukken die niet op de juiste plaats zitten of een verkeerde maat helm kunnen tot extra groot letsel leiden. Tegenwoordig bieden veel motorzaken motorkleding aan, die speciaal voor kinderen is gemaakt.

Adviesleeftijd kinderen achterop de motor

Het is lastig te zeggen vanaf welke leeftijd een kind achterop de motor kan. Ieder kind is anders. Veelal zie je dat een advies ergens ligt tussen de 10 en 12 jaar. Belangrijk is vooral dat het kind begrijpt wat achterop zitten betekent (goed vasthouden, meekijken met de bestuurder, niet tegenleunen, niet teveel bewegen). Maar ook dat de nek van het kind fysiek voldoende is ontwikkeld om het gewicht van een helm te kunnen dragen, zeker wanneer de bestuurder een noodstop moet maken. Denk dus als volwassene twee keer na voordat je een kind achterop neemt: het is een hele verantwoordelijkheid.

 

Winterbanden

Zijn winterbanden aan te raden voor motoren en hoe zit het met de winterbandenplicht in veel buitenlandse landen, geldt die ook voor motorrijders?

Geen winterbandenplicht voor motorrijders

Als het aan de KNMV ligt dan komt er geen winterbandenplicht voor motorrijders in Nederland. Wij zijn in de basis van mening dat op het moment winterbanden echt nodig worden, je bewust een keuze moet maken om wel of niet op de motor te stappen. Ben jij die bikkel die in de winter doorrijdt, dan is het wel zo dat winterbanden onder de 7 graden door de zachtere compound (samenstelling van de band) meer grip bieden. Let op dat een M&S band geen echte winterband is. Vaak heeft deze band een grover profiel om meer grip in modder e.d. omstandigheden te hebben. Het teken M&S zegt dus niets over de hardheid van het rubber. Winterbanden kun je herkennen aan het driehoekteken met sneeuwvlokjes.