WRM
Motorinstructeur – A
Als je aan de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging denkt, dan ruik je al bijna de benzine en olie. De gesprekken gaan dan ook altijd over passie voor motorrijden, vakmanschap en instructie.
Heb je plannen om motorinstructie te gaan geven? Dan kunnen wij je zeker verder helpen! Bij de KNMV bieden we de mogelijkheid om je A-instructiebewijs te behalen. Daarmee krijg je de mogelijkheid om door te stromen naar de opleiding KNMV Gediplomeerd -Instructeur (KGI) en kun je zelfs KNMV docent Voortgezette Rijopleidingen (VRO’s) worden. Kortom, we kunnen een hele carrière voor je uitzetten.
Deze opleiding bestaat uit theorie en praktijk:
- Stage lopen bij een KNMV Gediplomeerde Instructeur (KGI)
- Veel aandacht voor praktijk
- Opgeleid worden door gepassioneerde zelf motorrijdende docenten
Data 2023
- Dag 1 Theorie 04-09
- Dag 2 Theorie 18-09
- Dag 3 Praktijk 02-10
- Dag 4 Praktijk 09-10
- Dag 5 Praktijk 16-10
Waarom, hoe en wat?
In onze wetgeving is het zo geregeld dat je allereerst B-instructeur (auto) dient te zijn alvorens je jezelf verder mag gaan specialiseren in een andere categorie, zoals bijvoorbeeld de motor. Voor een bepaalde groep enthousiaste motorrijders is deze eerste drempel een te grote investering. Omdat de KNMV een motorfiets-organisatie is, bieden wij de B-opleiding niet aan. Wel helpen wij je graag een goede auto-opleider te vinden. Ben je klaar met het B-instructiebewijs of heb je deze al in je bezit, dan kun je bij de KNMV starten voor de felbegeerde A-pas!
Passie delen
Als het om motorfietsen en opleidingen gaat dan moet je bij de KNMV zijn. Als vereniging zijn we al meer dan 30 jaar bezig om motorrijders en motorinstructeurs te trainen, op te leiden en vooral leuke dagen te bezorgen. Les krijgen van iemand die zelf een gepassioneerde motorrijder is, hoe mooi is dat? Je hebt gelijk een klik en voelt elkaar aan als het over passie gaat, maar ook als we praten over risico’s, verkeersituaties en/of de voor- en nadelen van het motorrijden. Kortom, bij de KNMV ben je voor de opleiding tot WRM Motorinstructeur aan het juiste adres om volledig begeleid en opgeleid te worden.
Doorgroeien
Ben je geslaagd voor je A-instructiebewijs, dan is het mogelijk om daarna door te gaan naar een hoger niveau: KNMV Gediplomeerd Instructeur. In deze opleiding gaan we verder in op de dagelijkse werkzaamheden van een motorinstructeur en proberen we je nog meer verdieping en handvatten voor de praktijk te geven. Heb je jouw stage voor het A-certificaat afgerond bij een KNMV instructeur, dan heb je voor de KGI-opleiding vrijstelling voor het onderdeel ‘onderwijskunde’. Kijk voor meer informatie over deze vervolgstap op: Opleiding KNMV Motorrijinstructeur.
Wat moet je allemaal doen om A-instructeur te worden?
Het hele traject bestaat uit een deel theorie (fase 1a), een rijproef (fase 1b), toets bijzondere verrichtingen (fase 1c) en een stage welke afgesloten wordt met een praktisch examen waarin je een rijles moet verzorgen. Dit betekent:
- Fase 1a bestaat uit het volgen van theorie lessen (wetgeving, Rijprocedure)
- Fase 1b bestaat uit zelf rijden volgens de Rijprocedure-A (demonstratie-rit)
- Fase 1c bestaat uit het aanleren van de bijzondere verrichtingen (AVB) conform de Rijprocedure-A
Tip: Reserveer in je agenda zeker tijd voor zelfstudie van de theoretische onderwerpen, maar ook voor het oefenen van de praktische onderdelen. Uit ervaring hebben we gemerkt dat de praktijkrit en de bijzondere verrichtingen regelmatig worden onderschat. De IBKI-examinator vraagt aan jou om een demonstratie te geven conform de Rijprocedure, dit betekent dat alles tot in de details moet kloppen.
Heb je voorgaande voor elkaar, dan krijg je een stagepas waarmee je in de praktijk aan de slag kunt. Je moet minimaal 20 uur stage lopen om vervolgens examen te kunnen doen voor dit laatste praktische deel.
Inhoud KNMV-opleiding WRM instructeur A
De opleiding bestaat uit theorie en praktijk. We hebben geprobeerd om de beschikbare tijd zoveel mogelijk in te vullen met praktische lessen. Voor het leren van regels en feiten heb je ons immers niet nodig. Dit kan je in je eigen tijd en op een voor jou geschikt moment heel goed zelf. Je bent immers al B-instructeur en weet hoe het werkt! De theorielessen worden vooral gebruikt om vragen, onduidelijkheden of specifieke verschillen met de B-categorie te behandelen. Tijdens de praktische lessen stappen we samen op onze motoren.
De lessen bestaan uit:
- Fase 1.a Theorie 4 blokken van 3 uur, verdeeld over 2 dagen
- Fase 1.b Rijproef 2 blokken van 3 uur, 1 dag
- Fase 1.c AVB 4 blokken van 3 uur, verdeeld over 2 dagen
- Fase 3 Stage 2 blokken van 3 uur, verdeel over 2 dagen
Stage
De stage mag je uiteraard zelf regelen via een stagementor in je eigen rijschool of bij een bekende collega. Heb je deze mogelijkheid niet, dan helpen wij je graag aan een stageplaats bij een collega KNMV-instructeur. Uiteraard werken wij alleen met door ons zelf gecertificeerde instructeurs. Dat doen we omdat wij je niet alleen opleiden voor het IBKI-examen, maar ook graag een échte motorinstructeur van je maken!
Studiebelasting
Het blijft altijd lastig om exact aan te geven hoeveel uur je in deze opleiding – naast de lesuren – nog zelf moet investeren. Uiteraard is dit vaak sterk afhankelijk van hoe lang je zelf al in de instructie zit. Maar ook of je zelf theorielessen geeft en het aantal jaren dat je zelf motorrijdt hebben hun invloed op de lengte van dit traject. Belangrijk is het in ieder geval om de examens niet te onderschatten. Ook de praktische examens vragen naast de geplande lesuren voor de meeste motorrijders nog best wat eigen oefenuren. Je wordt door het IBKI beoordeeld op instructeursniveau. Er wordt dus best veel van je verwacht.
Wat heb ik nodig om te kunnen beginnen?
Iedereen die in het bezit is van een B-instructiebewijs en een motorrijbewijs (A onbeperkt) kan bij ons deelnemen aan deze opleiding. We gaan er vanuit dat je zelf over een motorfiets beschikt en zelf zorgt voor de juiste motorkleding. Al het verdere lesmateriaal wordt door de KNMV verzorgd. Ben je niet in het bezit van een eigen (les)motorfiets, neem dan even contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Examen
Het WRM-examen A bij het IBKI bestaat uit vier examenonderdelen: drie examens van fase 1 en de stagebeoordeling van fase 3. Je mag de volgorde van de onderdelen van fase 1 zelf kiezen. Fase 3 kun je pas doen als je alle onderdelen van fase 1 met goed gevolg hebt afgerond.
* Bij het examen voor certificaat A is er geen examen fase 2.
Fase 1: Competente verkeersdeelname (theorie-examen + praktijkrit + bijzondere verrichtingen)
(1) Examenonderdeel 1.a Theorietoets
Theorie van de rijtaak: een computerexamen van 25 meerkeuzevragen. Duur: maximaal 30 minuten.
- Voertuig exclusief
- Wet- en regelgeving
- Rijprocedure-A
(2) Examenonderdeel 1.b Praktijkrit eigen rijvaardigheid
U rijdt op uw motorfiets (minimaal vermogen 50 kW) zelfstandig een route. Duur: 75 minuten (60 minuten rijden).
- Rijproef motor
- Verwoorden van taakprocessen
(3) Examenonderdeel 1.c Bijzondere verrichtingen
U voert op uw motorfiets (minimaal vermogen 50 kW) 12 bijzondere verrichtingen uit op een oefenterrein. Locaties: Lelystad en Oosterhout (NB). Duur: maximaal 40 minuten.
Fase 3: Stage en stagebeoordeling
Bij een voldoende voor de volledige fase 1 krijgt u een WRM-Stagepas met een geldigheid van 10 maanden.
Na een afgeronde stage volgt:
(4) Examenonderdeel 3.a Stagebeoordeling
Het geven van een rijles. Duur: minimaal 50 minuten, maximaal 80 minuten.
Fase 1 inhoudelijk
Theorie-examen
Het theorie-examen van fase 1 is:
- Theorietoets 1.a: Theorie van de rijtaak
Bij examendocumenten theorie- en praktijkexamens vindt u het brondocument dat aangeeft waar de examenvragen over mogen gaan. In het brondocument staat ook hoeveel vragen er per onderwerp in het examen zitten: de matrijs.
Bekijk het brondocument altijd goed. Hebt u hierna nog inhoudelijke vragen? Wilt u bijvoorbeeld weten wat u moet weten over bepaalde regelgeving? Neem dan contact op met uw opleider.
Praktijkexamens
De praktijkexamens van fase 1 zijn:
- Examenonderdeel 1.b Praktijkrit
- Examenonderdeel 1.c Bijzondere verrichtingen.
Praktijkrit
In de praktijkrit rijdt u zelf; de examinator volgt achter u. De examinator geeft de route aan. Binnen de praktijkrit moet u twee keer (na afloop) de taakprocessen verwoorden bij berijden van een verkeerssituatie.
Bijzondere verrichtingen
Het examenonderdeel bijzondere verrichtingen is een afzonderlijk examen. Het kan niet op dezelfde dag plaatsvinden als de praktijkrit. U voert op een oefenterrein onder toezicht van een examinator 12 bijzondere verrichtingen uit, welke uiteindelijk allemaal met een voldoende moeten worden beoordeeld.
Let op: Bij het examen moeten de originele voertuigdocumenten van het examenvoertuig aanwezig zijn en dient de motorfiets voorzien te zijn van een L-bordje.
Locatie
Al onze opleidingen worden gegeven vanuit het KNMV bondsbureau, Papendallaan 51 6816 VD te Arnhem (op het sportcentrum Papendal).
Jouw investering
- Opleiding € 1895.-*
- Examen € 833.- (prijzen IBKI per 01-04-2022)
- Stage € 650.- (indien via KNMV)
*Bij beroepsopleidingen is het BTW-tarief 0%
Voorwaarden
Om veilig trainingen te kunnen geven, stelt de KNMV een aantal voorwaarden aan jou en je motorfiets om deel te kunnen nemen. In de cursusvoorwaarden lees je ook meer over de annuleringskosten.
Heb je een vraag over deze training? Neem contact op met de KNMV Riders Academy. E-mail: opleidingen@knmv.nl of telefonisch via 026-3528510.