Tweede Kamerverkiezingen 2021 – CDA

Het CDA vindt het in zijn algemeen belangrijk om bij de besluiten die over verkeer gaan constante aandacht te houden voor de motorrijders. Motorrijders worden nogal eens over het hoofd gezien. Het CDA vindt het bijvoorbeeld belangrijk dat bij de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen rekening wordt gehouden met de motorrijder.

Het CDA wil verder aandacht voor de wildgroei van creatieve uitspattingen op de rijbaan. Door een wildgroei aan goedbedoelde uitingen, waarvoor het openbare wegdek als basis wordt gebruikt, kan de verkeersveiligheid voor met name kwetsbare gebruikers verslechteren vanwege gladheid, schrikreacties en/of afleiding.

Reactie van het CDA op de aanvullende stellingen:

  • Verkeersveiligheid: Het CDA vindt verkeersveiligheid van groot belang. Het CDA zet hierbij in op het creëren van veiligere wegen en het aanpakken van verkeershufters. Het gedrag op de weg is asocialer geworden. Motorrijders zullen dit waarschijnlijk ook hebben gemerkt. Het CDA wil daarom dat er veel meer wordt ingezet op handhaving via slimme camera’s en meer staandehoudingen. Door meer staandehoudingen worden verkeershufters weer echt één op één aangesproken op hun gedrag. Dat is effectiever dan alleen een bon zonder enige uitleg. De pakkans bij vergrijpen als mobielgebruik in het verkeer, bumperen en het agressief benaderen van medeweggebruikers moet omhoog. Afleiding zoals appen en spelletjes spelen achter het stuur kan levensgevaarlijk zijn voor henzelf en kwetsbare omstanders zoals motorrijders.

    Het CDA vindt het verder belangrijk dat we als maatschappij hufterig gedrag in het verkeer sterker afkeuren, waardoor ook de norm ten aanzien van ‘asociaal weggedrag’ wordt benadrukt. 

  • Weginfrastructuur: Het CDA wil specifiek inzetten op het veilig maken van N-wegen. Op N-wegen viel een vijfde van alle verkeersdoden, terwijl dit maar 6 procent van alle wegen zijn. Het CDA vindt het belangrijk dat bij het ontwerpen van wegen de schade aan mensen en goederen bij ongevallen wordt beperkt. Het CDA denkt hierbij aan het creëren van meer vergevingsgezinde wegen. Dit betekent wanneer iemand door bijvoorbeeld een stuurfout of onoplettendheid naast de weg terechtkomt de berm het je ‘vergeeft’ en dat je nog op de weg kunt terugkomen.
  • Geluidsoverlast: Het CDA vindt dat samen met belangenvertegenwoordigers van motorrijders gekeken moet worden naar reële oplossingen. Het CDA staat open voor innovatieve oplossingen en vindt het verstandig als er goede afspraken worden gemaakt tussen gemeenten en motorclubs. Daarnaast kan in Europees verband worden gekeken naar afspraken over maximale geluidsuitstoot. Het CDA is tegen een verplichte APK voor motoren en het CDA is voor betere handhaving.