VRO
Expert

In de VRO Expert ga je op een afgesloten circuit aan de slag met allerlei oefensituaties. Denk aan onder andere remmen in de bocht, aquaplaning, bochten rijden en obstakels op het wegdek.

€ 250,-

  • Gecontroleerd oefenen in moeilijke situaties
  • Groepskorting vanaf 8 personen
  • KNMV-leden krijgen €25,- korting

In één dag je motor beter onder controle

De VRO Expert is voor elke motorrijder toegankelijk; ongeacht leeftijd, type motor of rijervaring. De training is gericht op het verhogen van jouw veiligheid en de verkeersveiligheid. Bij elke oefening wordt besproken waarom die gedaan wordt en waar jouw persoonlijke uitdaging in zit. Uiteindelijk kun je op basis van je eigen ervaringen gedurende de dag zelf de connectie maken naar veilig verkeersgedrag op de openbare weg.

Deze training is geschikt voor motorrijders op elk niveau.

Heb je een vraag over deze training? Neem dan contact op met de afdeling Academie: opleidingen@knmv.nl of via 026-3528510.

Inhoud van de training

Wist je dat het verhogen van de voertuigbeheersing vaak kan leiden tot een hogere betrokkenheid bij ongevallen? Vandaar dat we in de VRO Expert in allerlei oefensituaties duidelijk maken waar de beperkingen liggen: die van de motorrijder zelf én die van de motor!

Als je bijvoorbeeld tijdens deze dag als motorrijder ervaart dat het maken van een noodstop zelfs in gecontroleerde omstandigheden niet de eerste keer lukt, maar pas na een aantal keren oefenen, wat leer je hier dan van? Ons doel is dat jij als motorrijder aan het eind van deze cursus niet het terrein verlaat met het gevoel de getrainde situaties in het vervolg wél te beheersen, maar met het idee dat je een noodstop of een uitwijkmanoeuvre in het dagelijks verkeer beter kunt voorkomen.

Oefeningen

Remmen
Je ervaart dat bij het remmen op hogere snelheid de mentale belasting toeneemt. Je leert ook onder die omstandigheden optimaal te remmen en minimaal te verkrampen. Je ervaart ook dat het uitvoeren van een optimale vertraging onder gecontroleerde omstandigheden de nodige oefening vereist en je wordt je ervan bewust dat een noodstop in het dagelijks verkeer beter voorkomen kan worden.

Aquaplaning
Als motorrijder ken je de onmogelijkheden van hard remmen en gelijktijdig scherp uitwijken. Je ervaart dat de beslissing voor het loslaten van de rem en het inzetten van de uitwijkmanoeuvre zo snel mogelijk na het waarnemen van het obstakel moet worden genomen. Verder maak je de nadelige effecten van te lang doorremmen mee. Ook leer je dat door het toevoegen van een onzeker element – zoals een nat wegdek – bij het uitwijken, het moeilijker wordt om tijdig te beslissen wat je moet doen. (De waterbak is tijdelijk defect. Dankzij het aanpassen van de oefening gaat dit deel van de training wel gewoon door.)

Lane change
In deze oefening ervaar je dat het stuur en het afschuinen van de motor belangrijke hulpmiddelen zijn bij het maken van een snelle uitwijkmanoeuvre op hoge snelheid. Ook hier geldt dat je met deze oefening zelf ervaart hoe lastig het is om, vooral bij het toenemen van de rijsnelheid, een dergelijke manoeuvre uit te voeren.

Bochtentechniek
In deze oefening ligt de nadruk op het inschatten en op de juiste wijze snelheid en positie aan te passen. Zo ben je in staat om een bocht technisch via een vloeiende en veilige rijlijn te maken. Souplesse in het rijden van bochten en het ervaren van de grenzen geeft in de praktijk veel grotere veiligheidsmarges, mits die grens in de praktijk niet wordt bereikt. Juist daarom is het correct inschatten en rijden van de juiste lijn belangrijk. Uiteraard is het fun-gehalte bij deze oefening optimaal!

Bermvlucht
In bepaalde (nood)situaties kan het handig of zelfs noodzakelijk zijn dat je leert om de berm als vluchtweg te gebruiken. Het geeft misschien een angstig gevoel, maar als je gebruik maakt van de juiste kijktechniek, (zit)houding en voertuigbediening, kan dit in principe met elke motor. Natuurlijk gaan we in deze oefening opbouwend te werk. Maar let op: alles mag, niets moet!

Band/balk/zand
Het blijkt dat motorrijders vaak angst hebben om met hun voertuig over een voorwerp of vervuiling van het wegdek te rijden. In de praktijk heeft dit tot gevolg dat er geremd en/of uitgeweken wordt, terwijl dat eigenlijk niet meer mogelijk is. Het gevolg kan een valpartij zijn, of een botsing met een tegenligger of een obstakel in de berm. Om deze angst weg te nemen laten we je ervaren dat het overrijden van een voorwerp in dergelijke situaties een betere optie is.

Remmen in de bocht
Het met een afgeschuinde motorfiets remmen wordt door veel motorrijders beschouwd als onmogelijk. Dit ontneemt hen de mogelijkheid om op cruciale momenten op een goede manier te reageren. Dat dit kan leiden tot een ongeval mag duidelijk zijn. Ervaar het zelf door dit te oefenen – je zult verbaasd zijn over het resultaat.

Meerprijs duopassagier: € 17,50
Lunch inbegrepen

Certificaat

Met het certificaat van deelname van deze training krijg je korting op je KNMV Motorverzekering! Heb je je motor verzekerd bij een andere partij? Vraag dan naar de mogelijkheden.

Dagverzekering

De KNMV-docenten doen er alles aan om valpartijen en de schade die daarmee gepaard kan gaan te voorkomen. Mocht dit desondanks voorkomen, dan is een goede verzekering wel zo fijn. Mocht je verzekering deze dag niet dekken, dan bieden wij een dagverzekering aan.

Lees meer

Voorwaarden

Om een veilige trainingen te kunnen geven, stelt de KNMV een aantal voorwaarden aan jou en je motorfiets om deel te kunnen nemen. In de cursusvoorwaarden lees je ook meer over de annuleringskosten.

Lees meer

VRO Expert Reviews

Review beoordelingen
6 Reviews

VRO-Expert: vooral het ochtendprogramma was leuk en leerzaam - Door: Alida

+Vertrouwd raken met onverwachte situaties

-Weinig aandacht voor rijders die niet mee konden komen op het bochtencircuit

Het ochtendprogramma (VRO-Expert) vond ik soms spannend, maar erg leuk en leerzaam. Het laatste deel van de middag werd besteed aan het bochtenrijden. Helaas kon ik daar absoluut niet meekomen, omdat het me ontbrak aan durf en ervaring. Wel een rondje met instructeur op mijn eigen motor, maar zonder communicatie. Ik kon alleen maar denken: dat durf ik niet zo snel. Daarna alleen maar achteraan gehobbeld, groep steeds kwijt. Geprobeerd om op de rechte stukken wat in te lopen, maar helaas. Geen goed(e) voorbeeld(en) dus hoe soepel een bocht door te komen. Samen met nog een rijder uit een andere groep met hetzelfde probleem de rest van de middag op het parkeerterrein staan wachten. Ik voelde me echt de kluns van de groep, voor mijn gevoel ging het alleen maar om het snel. Op mijn opmerking om rijders vooraf meer op niveau in te delen, werd gezegd dat rijders hun capaciteiten te hoog inschatten en dan alsnog een groep ophouden. Misschien toch beter om onderscheid te maken in hoelang rijbewijs, hoeveel km’s gereden, voorkeur voor sportief of toer? En meer aandacht voor de achterblijvers? Je komt tenslotte om te leren en dat is maar deels gelukt.

Door: Emiel Van Summeren

Leuke, en zeer leerzame dag. Veel geleerd op het gebied van voertuigbeheersing.
Wel wil ik aangeven dat ik de benaming ‘expert’ niet passend vind. Eerder gevorderd. Omdat ook zeker niet ervaren mensen hier aan mee kunnen doen.


Bekijk alle reviews