Remmen in de bocht, bochten rijden en obstakels op het wegdek. Tijdens motortraining VRO 2 van de KNMV Riders Academy kom je op een afgesloten circuit tal van uitdagingen tegen. Alle ingrediënten zijn aanwezig voor een fantastische, avontuurlijke en leerzame motordag.

€ 265,-

  • Circuittraining
  • Gecontroleerd oefenen in moeilijke situaties
  • Groepskorting vanaf 9 personen
  • KNMV-leden krijgen €25,- korting

Vanaf 2023 starten we op een nieuwe locatie in Lelystad, op het RDW Testcentrum aan de Talingweg 76.

De VRO 2 is voor elke motorrijder toegankelijk; ongeacht leeftijd, type motor of rijervaring. De training is gericht op het verhogen van jouw veiligheid en de verkeersveiligheid. Bij elke oefening wordt besproken waarom die gedaan wordt en waar jouw persoonlijke uitdaging in zit. Uiteindelijk kun je op basis van je eigen ervaringen gedurende de dag zelf de connectie maken naar veilig verkeersgedrag op de openbare weg.

In één dag je motor beter onder controle

Met een groep motorrijders gaan we de baan in Lelystad op. Samen met een KNMV-trainer gaan we zo veel mogelijk rijden en als motorrijders onder elkaar over het rijden discussiëren. Natuurlijk staat er tussen de middag een stevige lunch op het programma.

Deze training is geschikt voor motorrijders op elk niveau.

Groepskorting vanaf negen personen: 12,50 euro per persoon. (Neem contact met ons op via onderstaand mailadres.)

Heb je een vraag over deze training? Neem dan contact op met de KNMV Riders Academy: opleidingen@knmv.nl of via 026-3528510.

Meerprijs duopassagier: € 17,50
Lunch inbegrepen

Certificaat

Met het certificaat van deelname van deze training krijg je korting op je KNMV Motorverzekering! Heb je je motor verzekerd bij een andere partij? Vraag dan naar de mogelijkheden.

Inhoud training VRO 2

Wist je dat het verhogen van je voertuigbeheersing vaak kan leiden tot een hogere betrokkenheid bij ongevallen? Dat klinkt misschien gek, maar je kunt beter leren om bepaalde situaties te voorkomen dan ze op te lossen. Vandaar dat we tijdens de training VRO 2 in allerlei oefensituaties duidelijk maken waar de beperkingen liggen: die van de motorrijder zelf én die van de motor!

Als je bijvoorbeeld tijdens deze dag als motorrijder ervaart dat het maken van een noodstop zelfs in gecontroleerde omstandigheden niet de eerste keer lukt, maar pas na een aantal keren oefenen, wat leer je hier dan van? Ons doel is dat jij als motorrijder aan het eind van deze training niet het terrein verlaat met het gevoel de getrainde situaties in het vervolg wél te beheersen, maar met het idee dat je een noodstop of een uitwijkmanoeuvre in het dagelijks verkeer beter kunt voorkomen.

Oefeningen

Bochten (en herhaling VRO 1)

We beginnen de training met een korte samenvatting van de VRO 1 die aan de basis ligt van de VRO 2. Hierbij kijken we in ieder geval naar de taakprocessen die nodig zijn om goed, veilig en vlot een bocht te rijden. Wat is het verschil met op de baan of op de openbare weg? Zit er verschil in positie/lijn als ik alleen rijdt of in een groep? Hoe ‘kijk’ je in een bocht en wat is daarbij de stand van je hoofd.

Lane change

Bij de ‘lane change’ leren we hoe we op de juiste manier kunnen uitwijken op hoge snelheid. Je zult zien dat – anders dan bij lage snelheden – het sturen vanuit de heupen hier weinig invloed heeft op de koers van de motor, maar dat het stuur van een vele groter belang is.

Helling

Misschien is het je al wel eens overkomen als je in de Alpen op vakantie was met je motor: stilvallen op een steile helling. Door het op de juiste wijze toepassen van kijktechniek, zithouding en voertuigbediening, kun jij je voertuig de baas blijven en je weg veilig vervolgen.

Bochten + stuur-/zithouding

Waar we het in de VRO 1 vooral gehad hebben over het herkennen, voorspellen en het maken van een soort ‘aanvalsplan’ voor een bocht, borduren we hier in de VRO 2 op door! Stel we hebben een plan over hoe je die bocht gaat berijden, welke zithouding hoort daar dan bij, welke kijkstrategie hanteer ik, waar ligt mijn kantelpunt en vooral: waar kom ik na de bocht uit?

Remmen bocht

Misschien heb je in jouw rijopleiding geleerd dat je zoveel mogelijk moet voorkomen dat je de rem gebruikt in een bocht. Want: zodra je remt zal de motor zich willen rechten en ga je dus als het ware rechtdoor de bocht uit of het voorwiel blokkeert en je gaat onderuit. Maar, wat als er echt iets op je pad ligt en je kan niet anders dan remmen? Spelenderwijs laten we je ervaren dat er meer mogelijk is dan je misschien denkt.

Remmen / Remmen uitwijken

Obstakel op je pad! “Geen probleem toch, ik rem simpelweg en wijk uit.” Makkelijk gezegd, maar lang niet zo makkelijk gedaan. In deze oefening willen we je vooral laten ervaren wat de onmogelijkheden zijn van het al remmend uitwijken.

Dagverzekering

De KNMV-docenten doen er alles aan om valpartijen en de schade die daarmee gepaard kan gaan te voorkomen. Mocht dit desondanks voorkomen, dan is een goede verzekering wel zo fijn. Mocht je verzekering deze dag niet dekken, dan bieden wij een dagverzekering aan.

Lees meer

Voorwaarden

Om een veilige trainingen te kunnen geven, stelt de KNMV een aantal voorwaarden aan jou en je motorfiets om deel te kunnen nemen. In de cursusvoorwaarden lees je ook meer over de annuleringskosten.

Lees meer

VRO 2 Reviews

Review beoordelingen
29 Reviews

Leerzame dag gehad, alleen jammer dat het circuit behoorlijk saai is. - Door: Patrick

+Remmen in de bocht

+Helling stop & go met 18 graden en 30 graden

+Hoge snelheid, circa 80km/h uitwijk voor vrachtwagen

-RDW circuit is beduidend minder fijn als het vorige circuit (waar politie ook traint)

-Het circuit heeft kuipbochten, wat wel leuk is om eens gereden te hebben. Echter voegt het niets toe. Op de openbare weg zijn immers geen kuipbochten

-Afgezet parcour, om wat extra bochtenwerk te oefenen was redelijk. Al werd er nauwelijks de pionnen terug geplaatst. Waardoor de oefeningen minder goed waren

Leerzame dag gehad. Waar er deels herhaling in zat met de VRO-Rookie. Jammer dat het circuit behoorlijk saai is. Zeker in vergelijking met vorige locatie. Verder miste ik de berm-uitwijk-oefening, wat ik als extra graag had willen aanleren

Noodzakelijke opfriscursus - Door: Andre

+Puntjes op de i zetten

+Veel praktisch bezig zijn

+Goede uitleg (op 1 opmerking na)

-Door regen niet alles kunnen doen

Weer veel opgefrist en goede tips van de instructeur. Wel een tip voor de instructeur: als je al meent te moeten zeggen dat de eerste 2 bochten “kut” waren, leg dan wel uit waarom. En passant zo’n opmerking maken, heb ik niets aan.


Bekijk alle reviews