4 Reviews
Review beoordelingen

leuk dagje uit, maar niet echt nieuws geleerd - Door: Rob

+weer eens een dagje op Assen rijden

+kunnen oefenen met zware koffers rijden

+goede lunch

-onvoldoende coaching/ onduidelijke doelstellingen

-te grote groepen

-(te) drukke ochtend vs (te) rustige middag

Sinds ik vier jaar mijn circuitmotor verkocht en weer een straatmotor kocht, miste ik het circuitrijden. Maar om met een Multistrada nu een circuitdag te boeken, ging me wat ver. Dus toen ik de aankondiging van deze dag zag, werd ik blij. De kans om met de Multi een rondje circuit te doen en tegelijk wat oefening te krijgen op mijn sturen met deze motor (ik had speciaal het complete kofferset er op gehangen. Lekker zwaar, dus maximaal oefenen). Ik had er zin in!!
Als ik nu terug kijk, ben ik best tevreden over de dag, maar er mogen een paar kleine dingen wel aangepast worden:
– het belangrijkste vind ik wel, dat er bij aanvang van de dag, een steengoed verhaal gehouden moet worden over de doelstellingen van die dag en hoe die door het programma gehaald gaan worden. Dus het verhaal van Barry Veneman zou al meteen ’s ochtends gehouden moeten worden naar mijn mening.
– en dan niet per se door Barry, want ik vind hem niet zo’n goede spreker… ik sluit me aan bij een van de reviews hier over zijn taalgebruik en uitspraken over hoe iemand zit op zijn motor.
– de sessies in de ochtend volgden elkaar heel snel op. Echt rust was er niet; coaching op de persoon al helemaal niet. Wel wat algemene verkondigingen over hoe het zou moeten. Meer rust, meer uitleg over bochten nemen (rempunt, instuurpunt, apex, uitstuurpunt, houding etc.) was voor sommigen erg welkom geweest. Gezien mijn circuitervaring wist ik wat te doen. Maar ik zag sommige echt stoeien en stuntelen… Ik ben blij, maar ook verrast, dat er geen schuivers of valpartijen geweest zijn.
– het elektrisch rijden was leuk; maar dat had in de middag mooi in de pauzes gekund.
– de rondleiding was een lachertje… lag niet aan Birgit!!
– de regen ’s ochtends maakte het wel een echte training.
Kortom: ik heb een leuke dag gehad, maar hij miste wat cachet.

Nóg leuker met méér focus op circuitrijden - Door: Roy

+gevarieerd

+gezellig

+goede instructeurs

-ook focus op openbare weg

-grote groepen

Ik sluit me aan bij Volker, het deel met de focus op de openbare weg (m.n. verkeerslijn) had van mij achterwege mogen blijven. De kracht van deze dag ligt juist bij de focus op het recreatief circuit rijden. En hoewel geinig om eens elektrisch op twee wielen gereden te hebben, voelde dat eveneens wat ‘out-of-focus’ aan.
Ik vond het mooi dat een paar klinkende namen uit de motorsport aanwezig waren en instructie gaven. Helaas kwam het ‘coachen’ en ‘trainen’ wat minder goed uit de verf, aangezien een meer persoonlijke instructie en feedback op je techniek door de grote groepen vrijwel onmogelijk was. Met al een paar circuitdagen achter de rug, was dat juist wel waar ik zelf op had gehoopt.
De middag was, zoals ook al benoemd, wat ‘leeg’ in verhouding tot de ochtend. Hoewel wachttijd op een circuitdag ook vaak het geval (en nodig!) is, had de tussenruimte op deze middag wellicht opgevuld kunnen worden met de rondleiding en/of het elektrisch rijden (als dat om andere redenen alsnog een bijdrage levert). Dat laatste zou ook meer op eigen gelegenheid kunnen.
Door de inzet van meer instructeurs kunnen de groepen kleiner en kan de dag meer een ‘training’ worden, zonder het totale deelnemersveld te verkleinen, zodat het misschien toch betaalbaar blijft. Of dat qua ruimte en logistiek past, kan ik niet goed inschatten. Maar meer spreiding in de lunch en het toevoegen van de gesuggereerde koffiepauze kunnen dáár wellicht wat bij helpen.
Al met al, en ondanks de kritiekpuntjes, een leuke dag! Zeker voor mensen die nog nooit, of lang geleden, een circuitdag hebben gedaan, is het echt een aanrader.

Deze dag heeft mijn verwachtingen niet waargemaakt - Door: N. Bakker

+Ik heb mijn eigen motor beter leren kennen

+circuitrijden

-geen pauzes in ochtend, ochtend is zwaarste deel

-Opleidingstechnisch ruimte voor verbetering

-catering en electrisch rijden

Ik heb mij ingeschreven op deze dag om meer te leren over het rijden van racelijnen maar ook van verkeerslijnen bij de diverse bochten, iets waar het circuit natuurlijk geweldig goed voor is. Ik kijk naar deze dag als opleidings professional en besef mij dat het kan overkomen dat er nx goed was, dat is niet het geval. het enthousiasme van zowel deelnemers als opleiders was prima te noemen. In mijn ogen en ervaring als opleidings-professioneel, mede van verkeersopleidingen- en trainingen (ANWB Test en Trainingscentrum) schoot deze dag tekort in het opleiden.
Het elektrisch rijden was leuk, maar had niets met deze dag te maken. Daarnaast had ik eerst elektrisch rijden daarna juniorcircuit en verkeers- en racelijnen. Dit alles zat strak op elkaar waardoor er weinig ruimte was voor pauze, en gezien de intensiteit van de programma’s kwam het de veiligheid niet ten goede. En dat terwijl er in de middag lange pauzes waren. Dit alles zou veel beter verdeeld kunnen worden over de dag. Door het weglaten van bijv elektrisch rijden zou de ochtendsessie beter verdeeld kunnen worden met pauzes. De theorie na de ochtendsessie gaf het belang aan van bijv zithouding. Dit kwam als mosterd na de maaltijd. Iets wat een opleider absoluut niet kan maken is suggereren dat veel van de deelnemers als een “zoutzak” op de motor zit. sterker nog, dit werd zo gezegd. bijvoorbeeld met de zin: je kan als een zoutzak op je motor blijven zitten of een meer dynamische zithouding aannemen. dit soort zaken is niet professioneel.
Op de juniortrack was er wel aandacht voor inhangen, maar werd het hele tegensturen niet behandeld terwijl dit in de andere sessies wel werd verwacht. Bij de race- en verkeerslijnen rijden had ik verwacht dat er eerst per bocht uitleg zou komen met herkenningspunten als: waar insturen, waar ligt de apex, waar de bocht uitkomen, waar ligt nu het duidelijke verschil tussen race- en verkeerlijn, laat dezelfde bochten rijden in racelijnen en verkeerslijnen om het verschil te laten zien, waarna je in steeds hogere snelheid de bochten met de juiste lijnen zou gaan rijden. Dit zou opleidingstechnisch zo moeten zijn. Echter in beide gevallen was het zo hard mogelijk achter de instructeur aanrijden. Ook lijkt het mij beter om een instructeur te hebben die telkens een bocht opschuift om feedback te geven aan de deelnemers. Deed ik het nu goed? geen idee.
In de laatste sessie op het circuit werd mijn groep (6) opeens ingehaald door een aantal sportmotoren terwijl inhalen niet was toegestaan. dit gaf een erg onveilige situatie.
Over de catering is al één en ander gezegd. maar maak de prijs bijvoorbeeld iets hoger en zorg dat de deelnemers, indien gewenst, koffie en thee kunnen krijgen en dat de foodtruck altijd open is om frisdrank te halen.
Nogmaals is dit stuk alleen een stuk feedback om aan te geven dat ik deze dag niet heb ervaren als een opleiding of om beter te worden. ik heb wel mijn motor en diens mogelijkheden en beperkingen beter leren kennen. en het enthousiaste van de instructeurs en deelnemers was prima verder.

erg goede idee om rijden op circuit aan te bieden met randprogramma, ideaal om rijden op circuit en klein indruk van race-wereld mogelijk te maken - Door: Volker Gerling

+rijden op het circuit

+erg goede sfeer

+elektrisch motorfiets rijden

-geen pauze in de ochtend

-doelgroep niet helemaal duidelijk (circuit vs openbare weg)

-meerdere rustmomenten in de middag

Ik had een fantastische dag, waarbij de nadruk op het rijden op het circuit lag. Het randprogramma met presentatie en inkijk in race-wereld was goed, het rijden van de elektrische motoren was heel interessant. Wat ik jammer vond is dat deze dag opgezet is als tegenoverstelling van rijden op de openbare weg versus rijden op het circuit. In mijn beleving was het programma hiervoor niet geschikt omdat de meeste mensen kwamen om op het circuit te rijden. Wat mij betreft zou een betere insteek kunnen zijn ‘Veilig kennis maken met de racewereld’ of iets dergelijks. Dan kan je namelijk de wat weinig nuttige tegenoverstelling met de openbare weg sparen, een leuk circuit-dag voor niet-racers maken, meer inzicht geven in hoe het racen werkt, en dan zelfs mogelijk meer interesse in racen kweken wat weer ten goede komt aan de jeugd-opleidingen. Dan waren er natuurlijk kleinere dingen als b.v. geen koffiepauze in de ochtend of wat lege tijd in de middag. Maar deze vond ik zelf meer de kleine details die nog beter kunnen.
Kort door de bocht: Verander de insteek in rijden op het circuit, verlaat de focus op rijden op de weg (de meeste motorrijders die ik zag rijden al lange jaren), en laat mensen kennis maken met veilig knallen…