20 Reviews
Review beoordelingen

Door: Ruben

+Leerzaam

+Zelf rijden op misschien wel het mooiste circuit van Europa!

-Beperkte individuele aandacht

Ten tijde van deze VRO was ik twee jaar in het bezit van mijn motorrijbewijs. Ik wilde graag nog zowel een VRO volgen als op het circuit rijden, dus dit evenement leek me hiervoor de perfecte gelegenheid. Omdat ik in de reviews over dit evenement niet zoveel las over hoe de dag er nou uitzag, deel ik hierbij mijn ervaringen.

De dag werd grofweg in tweeën gesplitst: ’s Ochtends een theorieles en drie praktijklessen van 45 minuten per stuk en ’s middags zelf rijden op het circuit. In totaal waren er circa 80 deelnemers (verdeeld over acht groepen) en rond de 12 instructeurs. Elk van de groepen doorliep het ochtend- en middagprogramma in zijn eigen volgorde.

De ochtend begon met koffie en (voor mijn groep) de theorieles van Arjan. Een vrij algemeen, maar niet minder informatief praatje over grip, zithouding en motorrijden in bredere zin. Hierna was het tijd voor de praktijk, waarbij in drie sessies achtereenvolgens verkeerslijnen, racelijnen en sturen & zithouding voorbijkwamen. De eerstgenoemde twee onderdelen ieder op een helft van het grote circuit, het laatstgenoemde op de naastgelegen Junior Track. De focus lag bij deze onderdelen op leren door te doen. Na een kort praatje ga je achter de instructeur aan de baan op. Na elk rondje wordt er gewisseld, zodat iedereen een keer vooraan rijdt en de rijlijn goed kan zien. Tussendoor wordt er kort gestopt voor nog wat uitleg en eventuele vragen, waarna er nog wat rondjes op wat hogere snelheid worden gemaakt.

Verkeerslijnen vond ik hierbij het minst sterke onderdeel, dit bleef een beetje bij ‘doen alsof je op de openbare weg rijdt’. Een circuit is daarentegen ook niet de meest geschikte plek om met dit onderwerp aan de slag te gaan. Desalniettemin was het wel een mooie gelegenheid om te wennen aan de bochten op de zuidlus van het circuit.
Racelijnen vond ik beter uit de verf komen. Dit onderdeel vond plaats op de noordlus van het circuit, met onder andere de wat uitdagendere bochten zoals Ossebroeken, Strubben en de befaamde Geert Timmer. De instructeur gaf praktische tips en liet zien hoe je deze bochten goed neemt.
Sturen en zithouding op de Junior Track leek me van tevoren het minst interessant, maar bleek één van de leukste onderdelen te zijn. De kleine, bochtige baan leent zich uitstekend om te leren hoe je een bocht nou goed neemt. Door het voorbeeld van de instructeur groeit je zelfvertrouwen om de volgende ronde nóg sneller af te leggen.

Na de lunch konden we het volledige circuit op. Elke groep kreeg hiervoor verdeeld over de middag drie blokken van 15 minuten met tussendoor telkens 25-45 minuten rust. In elk blok reden twee verschillende groepen (in totaal circa twintig deelnemers) op de baan. Per groep reden er tenminste twee instructeurs voorop, waarbij de deelnemers van elke groep zelf konden kiezen of ze met de ‘snelle’ of de ‘hele snelle’ instructeur mee wilden. Van de groepen waarmee ik heb gereden, wisten verreweg de meesten goed in te schatten in welke groep ze thuishoorden. Een enkeling besloot het volgende blok toch wat rustiger aan te doen. De instructeurs leidden het eventuele verkeer op het circuit in goede banen. In elk blok werd, net als in de ochtend, afgewisseld wie er voorop rijdt. In de ‘hele snelle’ groep ging elk volgende blok weer een tandje harder voor de nodige uitdaging.

Na afloop was er gelegenheid het certificaat op te halen en even na te praten met de instructeurs en mededeelnemers. Tot slot kon mijn groep op de Junior Track proefrijden op elektrische motoren van de Italiaanse fabrikant Energica, zeker interessant om eens te ervaren. Andere groepen kregen hier gedurende de middag al gelegenheid voor.

Al met al vond ik het een zeer geslaagde en leerzame dag. Je krijgt de gelegenheid om in een veilige omgeving volop te oefenen met het beter besturen van een motor. Complimenten voor alle vriendelijke, professionele en behulpzame instructeurs. Ik raad dit evenement zeker aan voor (beginnende) motorrijders die meer willen leren over het besturen van een motor en/of willen kennismaken met rijden op het circuit. Doordat de focus ligt op leren door te doen in groepsverband, is de dag denk ik minder geschikt voor motorrijders die meer behoefte hebben aan uitgebreide uitleg of individuele aandacht. Verwacht ook niet dat je op deze dag je ronderecord zult verbeteren, daarvoor is een trackday denk ik meer geschikt.

Tot slot wat praktische mededelingen: Het is (zoals meer mensen aangeven) een vrij intensieve dag van circa 8,5 uur, dus als je niet uit de buurt komt is een overnachting of twee in de buurt geen overbodige luxe. Er zijn in de buurt volop hotels, B&B’s en campings te vinden. Foto’s werden gedurende de hele dag gemaakt door Snail Media en zijn achteraf voor een paar tientjes te bestellen. Ik deed mee aan de editie van begin oktober, waarbij in de ochtend lichte regen viel. Regenkleding meenemen kan dus geen kwaad.

G E W E L D I G. Heb aan al mijn motorrijden verteld en zal zeker weer meedoen. - Door: R.E. Aletrino

+Goede samenstelling groepen

+Veel bochtenwerk

+Praktische en werkbare tips

locaties in het zuiden?

Prachtige dag en hele mooie ervaring die mij helpt in rijden op de weg met betere motor handeling - Door: Jack

+De verschillende aspecten van het rijden op een circuit

+lering van zithouding en het verschil dat het maakt

+vol gas kunnen gaan in alle versnellingen

-soms gaan de groepen te ver uit elkaar en raak ik de groep kwijt

Met namen de zithouding op beide circuits heeft mij aangezet om hier meer mee te doen op de openbare weg gezien het resultaat.
En tegen sturen in bocht 14 Meeuwenmeer op hoge snelheid en dat uitbouwen gedurende de dag was een heerlijk ervaring. Dat was voor mij sturen op hele hoge snelheid en min Ducati M1100 doet dat geweldig goed.

Tip: Iets meer focus op de groep en behouden van de groep in de middag, omdat ik (en ook anderen) de groep kwijtraakte.
Oplossing is, om het rechte stuk na de Geert Timmer vol uit te kunnen gaan, verzamel dan bij het dubbel brede stuk bij Meeuwenmeer. Daar is lengte en ruimte genoeg voor en blijft de GT en tribune vol uit passeren een kik.

Dank voor een hele mooie dag en ik kom terug, Jack

Top dag gehad met 30° en zon. - Door: Nico

+Goed organiseert met een goede opbouw, smorgens op het kleine circuit en smiddags op het TT circuit zelf.

+Deskundige instructeurs.

-Sommige mensen overschatten zichzelf en gaan in de snelle groep in de weg rijden.

Het is wel een lange dag en zeker als je wat verder weg woont aan te raden om in de buurt van Assen een slaapplek te nemen.

een topdag met motorvrienden op een top locatie met top begeleiding op mijn droomfiets van "toen (1982) " : de R 100 RS ! - Door: Jan Butterman

+organisatie

+locatie

+begeleiding

-geen

-geen

-geen

Het is voor mij een zeer bijzondere ervaring geweest die ik iedere motorrijder, oud of jong, enorm gun en ook aanbeveel om een keer te gaan doen. In 73 kwam ik voor het eerst als toeschouwer naar de TT en nu na 47 jaar reed ik er zelf. Fijne begeleiding en top organisatie. En dan ook nog de passie die je deelt met zoveel mensen te voelen en mee te maken . Onvergetelijk dus ! KNMV dank je wel !

Ik heb een geweldige dag gehad en veel van opgestoken. Ervaring rijker. - Door: Wim Kooij

+Organisatie perfect; zeker nu met COVID-19

+Rijden op TT circuit

+Veel van opgestoken na deze dag

-Groepen waren te groot voor 1 instructeur

Geweldige dag, maar zorg komend jaar wel voor een betere indeling van de groepen op basis van ervaring van de rijder en type motor. - Door: Alwin Scholten

+Zeer ervaren trainers, goede tips

+Goede opbouw in dag, weer bij geleerd

+Weinig road, veel track

-Groepen eigenlijk te groot

-Te veel niveau verschil binnen de groep

Door komend jaar meer aandacht te schenken aan de indeling van deelnemers in groepen met zelfde niveau aan ervaring en type motor wordt deze prachtige dag nog geweldiger. Op deze manier kunnen de zeer ervaren trainers hun expertise beter overbrengen. Gelukkig niet al te veel ‘road’, daar is de VRO Bochten in Lelystad voor. Op deze dag vooral goed de kans gehad om meer bij te leren hoe op een circuit te rijden.

Een topdag met topinstructeurs. - Door: Ton

+perfecte coronaproof organisatie

+Gaaf om eens op een circuit te rijden

+duidelijke uitleg

-de tijd op de juniortrack was wat aan de korte kant

Jaarlijks volg ik een training om ervoor te zorgen dat je niet verslapt. Deze training heeft voor een beter gevoel gezorgd als het gaat om het bochtenwerk op snelheid.

Dankzij het grote aantal instructeurs die een en ander duidelijk uitlegden (op en naast de baan) is dit een leerzame ervaring.

Je moet wel van doorrijden houden trouwens maar dat zat wel goed. 🙂

het was echt alleen even snuffelen aan het TT-circuit - Door: Laura Wagenaar

+goede lunch

+leuk om op het TT circuit te rijden

-weinig aanwijzingen en uitleg

-mn het tt-junior circuit had veel informatiever kunnen zijn

-veel te grote groepen op 1 instructeur

We hadden meer verwacht omdat bijvoorbeeld de KNMV bochten training op het PVI veel informatiever en leerzamer is.
Het was verder een gezellige dag en leuk om op het TT circuit te rijden.

Fijne dag en goed georganiseerd iets te grote groepen waardoor de afstand naar de instructeur te groot was . - Door: Ron van vliet

+Goed georganiseerd

-Te grote groepen

Minder grote groepen

Ik heb het geweldig naar mijn zin gehad, zeer zeker de moeite waard - Door: Gerard van Boxtel

+Geweldige gelegenheid/geweldige ervaring

+Goed georganiseerd

+Uitdagend

-Meer aandacht voor plaats op de weg in normaal verkeer

Ik heb het als een geweldige dag ervaren in een heel mooie ambiance, uitdagend en toch veilig.

Hele leuke bomvolle dag, must-do voor motorliefhebbers. - Door: Martijn

+Rijden op TT circuit

+Goede sfeer mede door vaste groepen

+Enthousiaste instructeurs

-Weinig ruimte voor individuele tips

-Druk ochtendprogramma vs middag

Ik vond het een hele leuke en bijzondere ervaring om deze dag op het TT circuit mee te maken. Het hoogtepunt was toch wel de volle rondes over het circuit. Het “opleidings” element vond ik wat minder aanwezig, voornamelijk door de grote van de groepen en het volle programma in de ochtend. Er buiten algemene uitleg en vragen weinig tot geen ruimte voor individuele tips mbt het rijgedrag. Ik had deze dag ondanks de extreme hitte niet willen missen. Het biedt een fantastische ervaring op een bijzonder circuit met leuke instructeurs en mede enthousiastelingen.

Geschikt en eigenlijk verplicht voor elke motorrijder minimaal 1 maal per 2 jaar. Ga dit vaker doen. - Door: Ton van der Lee

+goed georganiseerd

+prima feedback van instucteurs

+veel variatie, voor ieder wat wils

-rondleiding inruilen voor een rijsessie

Heerlijke dag met gelijk gestemden en veel bijgeleerd. tip: meer rijden, is dè manier om je techniek te verbeteren.

Fijne dag, heerlijk gereden, paar kleine tekortkomingen - Door: André Schouten

+Lekker veel gereden op het circuit

+Goed georganiseerd en verzorgd

+Droog!

-Te weinig schifting tussen de snellere en de minder snelle rijders

-Sommige cursusdelen waren overbodig

-Warm, heet

Heerlijke dag gehad, laat ik dat voorop stellen. Wel zijn er naar mijn mening verbeteringen mogelijk.
– Beter schiften op papier en na de eerste training van de snellere en de minder snelle rijders voorkomt opgejaagd voelen (minder snelle) en frustatie (snelle).
– Electrisch rijden werd voornamelijk opgeslokt door het verkooppraatje. De motor werd ook zodanig afgesteld dat er van de beloofde acceleratie en remwerking weinig overbleef. Schrappen.
– Het praatje van Barry Veeneman verzandde in algemeenheden. Ik was een paar keer in slaap gedommeld. Zeg liever iets over de theorie achter grip. Zo niet: schrappen.
– In plaats van deze twee activiteiten hadden we twee sessie’s meer circuit kunnen rijden.

Goed georganiseerd! - Door: Robert von der Nahmer

-Het praatje sturen/zithouding kan er uit. Slaapverwekkend (letterlijk bij veel deelnemers))

De verdeling van de deelnemers in langzaam/middel/snel was op basis van eigen inschatting van de deelnemers. Daar zaten nogal wat optimisten bij. Misschien iets eerder deze deelnemers er uit pikken en in de juiste groep zetten. Nu waren de verschillen wel erg groot en daarom soms hinderlijk wachten op de achterblijvers en verstoring van de sessies van de verschillende groepen.

leuk dagje uit, maar niet echt nieuws geleerd - Door: Rob

+weer eens een dagje op Assen rijden

+kunnen oefenen met zware koffers rijden

+goede lunch

-onvoldoende coaching/ onduidelijke doelstellingen

-te grote groepen

-(te) drukke ochtend vs (te) rustige middag

Sinds ik vier jaar mijn circuitmotor verkocht en weer een straatmotor kocht, miste ik het circuitrijden. Maar om met een Multistrada nu een circuitdag te boeken, ging me wat ver. Dus toen ik de aankondiging van deze dag zag, werd ik blij. De kans om met de Multi een rondje circuit te doen en tegelijk wat oefening te krijgen op mijn sturen met deze motor (ik had speciaal het complete kofferset er op gehangen. Lekker zwaar, dus maximaal oefenen). Ik had er zin in!!
Als ik nu terug kijk, ben ik best tevreden over de dag, maar er mogen een paar kleine dingen wel aangepast worden:
– het belangrijkste vind ik wel, dat er bij aanvang van de dag, een steengoed verhaal gehouden moet worden over de doelstellingen van die dag en hoe die door het programma gehaald gaan worden. Dus het verhaal van Barry Veneman zou al meteen ’s ochtends gehouden moeten worden naar mijn mening.
– en dan niet per se door Barry, want ik vind hem niet zo’n goede spreker… ik sluit me aan bij een van de reviews hier over zijn taalgebruik en uitspraken over hoe iemand zit op zijn motor.
– de sessies in de ochtend volgden elkaar heel snel op. Echt rust was er niet; coaching op de persoon al helemaal niet. Wel wat algemene verkondigingen over hoe het zou moeten. Meer rust, meer uitleg over bochten nemen (rempunt, instuurpunt, apex, uitstuurpunt, houding etc.) was voor sommigen erg welkom geweest. Gezien mijn circuitervaring wist ik wat te doen. Maar ik zag sommige echt stoeien en stuntelen… Ik ben blij, maar ook verrast, dat er geen schuivers of valpartijen geweest zijn.
– het elektrisch rijden was leuk; maar dat had in de middag mooi in de pauzes gekund.
– de rondleiding was een lachertje… lag niet aan Birgit!!
– de regen ’s ochtends maakte het wel een echte training.
Kortom: ik heb een leuke dag gehad, maar hij miste wat cachet.

Nóg leuker met méér focus op circuitrijden - Door: Roy

+gevarieerd

+gezellig

+goede instructeurs

-ook focus op openbare weg

-grote groepen

Ik sluit me aan bij Volker, het deel met de focus op de openbare weg (m.n. verkeerslijn) had van mij achterwege mogen blijven. De kracht van deze dag ligt juist bij de focus op het recreatief circuit rijden. En hoewel geinig om eens elektrisch op twee wielen gereden te hebben, voelde dat eveneens wat ‘out-of-focus’ aan.
Ik vond het mooi dat een paar klinkende namen uit de motorsport aanwezig waren en instructie gaven. Helaas kwam het ‘coachen’ en ‘trainen’ wat minder goed uit de verf, aangezien een meer persoonlijke instructie en feedback op je techniek door de grote groepen vrijwel onmogelijk was. Met al een paar circuitdagen achter de rug, was dat juist wel waar ik zelf op had gehoopt.
De middag was, zoals ook al benoemd, wat ‘leeg’ in verhouding tot de ochtend. Hoewel wachttijd op een circuitdag ook vaak het geval (en nodig!) is, had de tussenruimte op deze middag wellicht opgevuld kunnen worden met de rondleiding en/of het elektrisch rijden (als dat om andere redenen alsnog een bijdrage levert). Dat laatste zou ook meer op eigen gelegenheid kunnen.
Door de inzet van meer instructeurs kunnen de groepen kleiner en kan de dag meer een ‘training’ worden, zonder het totale deelnemersveld te verkleinen, zodat het misschien toch betaalbaar blijft. Of dat qua ruimte en logistiek past, kan ik niet goed inschatten. Maar meer spreiding in de lunch en het toevoegen van de gesuggereerde koffiepauze kunnen dáár wellicht wat bij helpen.
Al met al, en ondanks de kritiekpuntjes, een leuke dag! Zeker voor mensen die nog nooit, of lang geleden, een circuitdag hebben gedaan, is het echt een aanrader.

Deze dag heeft mijn verwachtingen niet waargemaakt - Door: N. Bakker

+Ik heb mijn eigen motor beter leren kennen

+circuitrijden

-geen pauzes in ochtend, ochtend is zwaarste deel

-Opleidingstechnisch ruimte voor verbetering

-catering en electrisch rijden

Ik heb mij ingeschreven op deze dag om meer te leren over het rijden van racelijnen maar ook van verkeerslijnen bij de diverse bochten, iets waar het circuit natuurlijk geweldig goed voor is. Ik kijk naar deze dag als opleidings professional en besef mij dat het kan overkomen dat er nx goed was, dat is niet het geval. het enthousiasme van zowel deelnemers als opleiders was prima te noemen. In mijn ogen en ervaring als opleidings-professioneel, mede van verkeersopleidingen- en trainingen (ANWB Test en Trainingscentrum) schoot deze dag tekort in het opleiden.
Het elektrisch rijden was leuk, maar had niets met deze dag te maken. Daarnaast had ik eerst elektrisch rijden daarna juniorcircuit en verkeers- en racelijnen. Dit alles zat strak op elkaar waardoor er weinig ruimte was voor pauze, en gezien de intensiteit van de programma’s kwam het de veiligheid niet ten goede. En dat terwijl er in de middag lange pauzes waren. Dit alles zou veel beter verdeeld kunnen worden over de dag. Door het weglaten van bijv elektrisch rijden zou de ochtendsessie beter verdeeld kunnen worden met pauzes. De theorie na de ochtendsessie gaf het belang aan van bijv zithouding. Dit kwam als mosterd na de maaltijd. Iets wat een opleider absoluut niet kan maken is suggereren dat veel van de deelnemers als een “zoutzak” op de motor zit. sterker nog, dit werd zo gezegd. bijvoorbeeld met de zin: je kan als een zoutzak op je motor blijven zitten of een meer dynamische zithouding aannemen. dit soort zaken is niet professioneel.
Op de juniortrack was er wel aandacht voor inhangen, maar werd het hele tegensturen niet behandeld terwijl dit in de andere sessies wel werd verwacht. Bij de race- en verkeerslijnen rijden had ik verwacht dat er eerst per bocht uitleg zou komen met herkenningspunten als: waar insturen, waar ligt de apex, waar de bocht uitkomen, waar ligt nu het duidelijke verschil tussen race- en verkeerlijn, laat dezelfde bochten rijden in racelijnen en verkeerslijnen om het verschil te laten zien, waarna je in steeds hogere snelheid de bochten met de juiste lijnen zou gaan rijden. Dit zou opleidingstechnisch zo moeten zijn. Echter in beide gevallen was het zo hard mogelijk achter de instructeur aanrijden. Ook lijkt het mij beter om een instructeur te hebben die telkens een bocht opschuift om feedback te geven aan de deelnemers. Deed ik het nu goed? geen idee.
In de laatste sessie op het circuit werd mijn groep (6) opeens ingehaald door een aantal sportmotoren terwijl inhalen niet was toegestaan. dit gaf een erg onveilige situatie.
Over de catering is al één en ander gezegd. maar maak de prijs bijvoorbeeld iets hoger en zorg dat de deelnemers, indien gewenst, koffie en thee kunnen krijgen en dat de foodtruck altijd open is om frisdrank te halen.
Nogmaals is dit stuk alleen een stuk feedback om aan te geven dat ik deze dag niet heb ervaren als een opleiding of om beter te worden. ik heb wel mijn motor en diens mogelijkheden en beperkingen beter leren kennen. en het enthousiaste van de instructeurs en deelnemers was prima verder.

erg goede idee om rijden op circuit aan te bieden met randprogramma, ideaal om rijden op circuit en klein indruk van race-wereld mogelijk te maken - Door: Volker Gerling

+rijden op het circuit

+erg goede sfeer

+elektrisch motorfiets rijden

-geen pauze in de ochtend

-doelgroep niet helemaal duidelijk (circuit vs openbare weg)

-meerdere rustmomenten in de middag

Ik had een fantastische dag, waarbij de nadruk op het rijden op het circuit lag. Het randprogramma met presentatie en inkijk in race-wereld was goed, het rijden van de elektrische motoren was heel interessant. Wat ik jammer vond is dat deze dag opgezet is als tegenoverstelling van rijden op de openbare weg versus rijden op het circuit. In mijn beleving was het programma hiervoor niet geschikt omdat de meeste mensen kwamen om op het circuit te rijden. Wat mij betreft zou een betere insteek kunnen zijn ‘Veilig kennis maken met de racewereld’ of iets dergelijks. Dan kan je namelijk de wat weinig nuttige tegenoverstelling met de openbare weg sparen, een leuk circuit-dag voor niet-racers maken, meer inzicht geven in hoe het racen werkt, en dan zelfs mogelijk meer interesse in racen kweken wat weer ten goede komt aan de jeugd-opleidingen. Dan waren er natuurlijk kleinere dingen als b.v. geen koffiepauze in de ochtend of wat lege tijd in de middag. Maar deze vond ik zelf meer de kleine details die nog beter kunnen.
Kort door de bocht: Verander de insteek in rijden op het circuit, verlaat de focus op rijden op de weg (de meeste motorrijders die ik zag rijden al lange jaren), en laat mensen kennis maken met veilig knallen…