KNMV Riding Days
Road vs. Track Edition

Best of both worlds 

Nieuwe KNMV-motortraining op het TT Circuit

De perfecte bocht is de heilige graal van het motorrijden. Het is een kunst en een uitdaging. Ervaar de ultieme combinatie: volg een volwaardige voortgezette rijopleiding (VRO) voor bochtentechniek én ontdek de racelijnen op het heilige (gloednieuwe) asfalt van het TT Circuit. De mooiste dag uit voor elke motorrijder!

Kosten

€ 195 (KNMV-leden)
€ 220 (niet-leden)

  • Op TT Circuit en Junior Track
  • De ideale lijn voor circuit en weg
  • Technisch perfect rijden
  • Voor alle niveaus en typen motoren
  • Gevarieerd programma

De KNMV Riders Academy introduceert een uniek nieuw concept voor rijders van alle niveaus en voor elk type motor met kenteken.

Wegtraining op circuit

Je volgt, verspreid over het TT Circuit en op de naastgelegen TT Junior Track, een bochtentraining van onze VRO-instructeurs. Leer hoe je een bocht goed ‘leest’ om daarna de optimale lijn te pakken. Je wordt gecoacht in het technisch gebruik van je motor. Hierbij worden bijvoorbeeld de verschillende leuntechnieken besproken. En wat als je een bocht verkeerd neemt, hoe los je dat op?

Deze cruciale onderwerpen, en veel meer, komen langs. Allemaal kennis en ervaring die je rijstijl verbeteren. Voortaan geniet je, met je VRO-certificaat op zak, nog meer van elke bocht die je tegenkomt op de openbare weg.

(Tekst gaat verder onder video.)

Circuitlijnen

Maar je bent niet voor niets op het TT Circuit, de ‘kathedraal van de motorsport’. Voor je liggen de Haarbocht, Stekkenwal, Ramshoek, Geert Timmerbocht en al die andere legendarische meters asfalt.

Er zijn even geen tegenliggers, kruispunten en onoverzichtelijke situaties. Een nieuwe wereld, die vraagt om een andere bochtentechniek. Wat zijn de verschillen in lijn, rempunt, kijktechniek, inleunen, apex en accelereren: alles komt aan bod. Niet alleen begeleid door de instructeurs, maar ook door  een of meerdere grote namen uit de Nederlandse wegrace.

Als je alle oefeningen hebt doorlopen gaat in de middag het licht van de pitstraat op groen. In twee sessies kan jij op zoek naar de perfecte bocht én ronde.

Of je kalm aan doet of pittig doorrijdt mag je zelf weten. Nogmaals, deze dag is bedoeld voor elke rijder en elk type motor met kenteken. Het toepassen van alles wat je geleerd hebt en plezier zijn het belangrijkst. Een motortraining van de KNMV Riders Academy is immers vooral ook een toffe dag uit met motorrijders onder elkaar.

Rondleiding en elektrisch rijden

Om die dag nóg mooier te maken krijg je ook nog een rondleiding achter de schermen van het circuit, onder andere langs Race Control. Daarnaast is er de mogelijkheid om zelf elektrisch rijden te ervaren op een van de machines van onze partner Electric Motorcycles.

Programma

De dag zit goed gevuld met verschillende blokken waar ruim de tijd voor wordt genomen. Elke groep (ingedeeld op niveau) gaat voor de lunch langs bij de thema’s Verkeerslijn, Racelijn en Stuurtechniek, doet de rondleiding en stapt op een elektrische motor. In de middag kan elke groep voor twee sessies het grote circuit op. Het tijdschema publiceren we binnenkort.

Dagverzekering

Voor deze training kun je een dagverzekering afsluiten. Meer informatie vind je op deze pagina. Meteen afsluiten kan ook, via deze link.

Vragen en inschrijving

Heb je een vraag over deze training? Neem dan contact op met de KNMV Riders Academy: opleidingen@knmv.nl of via 026-3528510.

Inschrijven kan per datum, zie de kalender rechts. Voor KNMV-leden is deelname 195 euro, voor niet-leden 220 euro.

 

Voorwaarden

Om een veilige trainingen te kunnen geven, stelt de KNMV een aantal voorwaarden aan jou en je motorfiets om deel te kunnen nemen. In de cursusvoorwaarden lees je ook meer over de annuleringskosten.

Lees meer

KNMV Riding Days Reviews

Review beoordelingen
4 Reviews

leuk dagje uit, maar niet echt nieuws geleerd - Door: Rob

+weer eens een dagje op Assen rijden

+kunnen oefenen met zware koffers rijden

+goede lunch

-onvoldoende coaching/ onduidelijke doelstellingen

-te grote groepen

-(te) drukke ochtend vs (te) rustige middag

Sinds ik vier jaar mijn circuitmotor verkocht en weer een straatmotor kocht, miste ik het circuitrijden. Maar om met een Multistrada nu een circuitdag te boeken, ging me wat ver. Dus toen ik de aankondiging van deze dag zag, werd ik blij. De kans om met de Multi een rondje circuit te doen en tegelijk wat oefening te krijgen op mijn sturen met deze motor (ik had speciaal het complete kofferset er op gehangen. Lekker zwaar, dus maximaal oefenen). Ik had er zin in!!
Als ik nu terug kijk, ben ik best tevreden over de dag, maar er mogen een paar kleine dingen wel aangepast worden:
– het belangrijkste vind ik wel, dat er bij aanvang van de dag, een steengoed verhaal gehouden moet worden over de doelstellingen van die dag en hoe die door het programma gehaald gaan worden. Dus het verhaal van Barry Veneman zou al meteen ’s ochtends gehouden moeten worden naar mijn mening.
– en dan niet per se door Barry, want ik vind hem niet zo’n goede spreker… ik sluit me aan bij een van de reviews hier over zijn taalgebruik en uitspraken over hoe iemand zit op zijn motor.
– de sessies in de ochtend volgden elkaar heel snel op. Echt rust was er niet; coaching op de persoon al helemaal niet. Wel wat algemene verkondigingen over hoe het zou moeten. Meer rust, meer uitleg over bochten nemen (rempunt, instuurpunt, apex, uitstuurpunt, houding etc.) was voor sommigen erg welkom geweest. Gezien mijn circuitervaring wist ik wat te doen. Maar ik zag sommige echt stoeien en stuntelen… Ik ben blij, maar ook verrast, dat er geen schuivers of valpartijen geweest zijn.
– het elektrisch rijden was leuk; maar dat had in de middag mooi in de pauzes gekund.
– de rondleiding was een lachertje… lag niet aan Birgit!!
– de regen ’s ochtends maakte het wel een echte training.
Kortom: ik heb een leuke dag gehad, maar hij miste wat cachet.

Nóg leuker met méér focus op circuitrijden - Door: Roy

+gevarieerd

+gezellig

+goede instructeurs

-ook focus op openbare weg

-grote groepen

Ik sluit me aan bij Volker, het deel met de focus op de openbare weg (m.n. verkeerslijn) had van mij achterwege mogen blijven. De kracht van deze dag ligt juist bij de focus op het recreatief circuit rijden. En hoewel geinig om eens elektrisch op twee wielen gereden te hebben, voelde dat eveneens wat ‘out-of-focus’ aan.
Ik vond het mooi dat een paar klinkende namen uit de motorsport aanwezig waren en instructie gaven. Helaas kwam het ‘coachen’ en ‘trainen’ wat minder goed uit de verf, aangezien een meer persoonlijke instructie en feedback op je techniek door de grote groepen vrijwel onmogelijk was. Met al een paar circuitdagen achter de rug, was dat juist wel waar ik zelf op had gehoopt.
De middag was, zoals ook al benoemd, wat ‘leeg’ in verhouding tot de ochtend. Hoewel wachttijd op een circuitdag ook vaak het geval (en nodig!) is, had de tussenruimte op deze middag wellicht opgevuld kunnen worden met de rondleiding en/of het elektrisch rijden (als dat om andere redenen alsnog een bijdrage levert). Dat laatste zou ook meer op eigen gelegenheid kunnen.
Door de inzet van meer instructeurs kunnen de groepen kleiner en kan de dag meer een ‘training’ worden, zonder het totale deelnemersveld te verkleinen, zodat het misschien toch betaalbaar blijft. Of dat qua ruimte en logistiek past, kan ik niet goed inschatten. Maar meer spreiding in de lunch en het toevoegen van de gesuggereerde koffiepauze kunnen dáár wellicht wat bij helpen.
Al met al, en ondanks de kritiekpuntjes, een leuke dag! Zeker voor mensen die nog nooit, of lang geleden, een circuitdag hebben gedaan, is het echt een aanrader.


Bekijk alle reviews