Deelnemers
KNMV Custom Bike Contest

Deelnemers van de KNMV Custom Bike Contest.

Deelnemer: John Lucassen
Motor: BMW K75 RT uit 1992
Omschrijving: Eerste keer dat ik deze uitdaging aanging. De highlights zijn de wielen met stoere banden, de tank kleur, de knipperlichten zijn achter in het frame verwerkt en voor aan de tank. Daarnaast heb ik het zadel zelf gemaakt met een stoere leren bekleding.

Deelnemer: Roger Wiggers
Motor: Yamaha SR 500 uit 1979
Omschrijving: Inspiratie was een klassieke Racer, als klein kind speelde ik altijd al met de race onderdelen van mijn vaders motoren. Toen heb ik de motor compleet gestripped en de highlights zijn het frame, de aluminium gepolijste onderdelen, de zelfgemaakte voetsteunen en de tank-buddyseat combinatie.

Deelnemer: Jan Bouman
Motor: BMW R100 RT uit 1988
Omschrijving: Ik ben begonnen met het kopen van de motor, een zandstraal machine en gereedschap. Daarna heb ik alles uit elkaar gehaald, gestraald, laten spuiten, het frame bewerkt en weer met nieuwe onderdelen opgebouwd. Bedrading was wel een uitdaging. De eyecatchers is de M-Unit push button bediening en de kleur van de tank.

Deelnemer: Sergei Papyan
Motor: Yamaha Virago xv920 uit 1983
Omschrijving: Mijn eerste officiële custom build, ik heb deze motor gekozen omdat het een mooie V-twin motor heeft, een geweldig geluid. Het doel was een moderne café racer met oude onderdelen en nieuwe onderdelen zoals een upside-down vork van de Yamaha R1. Eyecatcher is het subframe met de kentekenhouder, daarnaast is de custom uitlaat, het subframe en het zadel speciaal.

Deelnemer: Maarten Poodt
Motor: Yamaha XT550
Omschrijving: Een boardtracker, met dit project wilde ik laten zien wat ik met mijn handjes kan en dus zoveel mogelijk zelfbouw. Van frame verbouwen en RVS benzinetank fabriceren tot aan het bekleden van het zitje waar de elektronica in zit. De highlights zijn de 21” wielen, de zelfontworpen en zelfgemaakte voorzijde, een aparte olietank waarbij de olie via de tank door het frame het blok in komt.

Deelnemer: Wim in ’t Veen
Motor: Honda CB550 K3 uit 1978
Omschrijving: Deze CB 550 K3 is volledig uit elkaar gehaald en vrijwiel alles vernieuwd tot aan de het laatste boutje. Ik heb er ca. 1 jaar op gebouwd en in het afstellen van de motor ging het meeste werk zitten. De highlights zijn voor mij de carburateur, de tank en de uitlaat. Ik ben van vier naar één uitlaat gegaan, heb het zitgedeelte afgeslepen en een nieuwe vorm erop gelast. Het stuur is aangepast en de achtergrond van de snelheidsmeter en toerenteller is aangepast. Daarnaast heb ik aluminium tank op maat laten maken.

Deelnemer: Robert Aartsen
Motor: BMW R80/7 (frame) en blok BMW R80R
Omschrijving: Deze BMW caferacer op basis van een oude 2-klep s boxer en heeft dankzij mijn makkers de bijnaam “het petroleumstelletje” gekregen. De highlights zijn voor mij de ‘klassieke look’, maar dan wel met moderne rijeigenschappen. Dus een GSXR-voorvork met dubbele 6-zuiger remklauwen, maar dan wel met RVS spaakwielen en een instelbare YSS achterschikbreker. Mijn favorieten: Voorpartij (combi spaakwiel/remmen), gerestaureerde Rickmankuip, het zadel (met dank aan Tessa Becker) en het spuitwerk (met dank aan Rob Verhelst).

Deelnemer: Efkan Yazbahar
Motor: Honda cx 500 uit 1981
Omschrijving: Bijna alle onderdelen zijn zelfgemaakt. Highlight is de led koplamp.

Deelnemer: Benny Prinsen
Motor: Suzuki GS750D uit 1977
Omschrijving: ‘The Brave’ Mijn motor wordt een ode aan de helden die voor onze vrijheid gestreden hebben in de Tweede Wereldoorlog. De achterkant van het frame heb ik bewerkt zodat ik led verlichting kan monteren en ik heb een oorlogsverlichting lamp omgebouwd tot achterlicht. De highlights is de wrapped tank met ster, de oorlogsverlichting en details die met het leger te maken hebben. Ik zit nog vol in de bouw en verwacht eind april klaar te zijn.

Deelnemer: Mario van den Hurk
Motor: BMW K100 LT uit 1990
Omschrijving: Een mooi avontuur, samen met mijn zoon hebben we alles zelf gedaan, behalve het spuitwerk. Maar extra speciaal is het zadel dat we zelf hebben gemaakt, eerst hebben we de motor helemaal gestript en vervolgens gepoedercoat, remklauwen gereviseerd, nieuwe remschijven, pakkingen etc. We hebben de motor opnieuw opgebouwd. De eyecatcher is de bijzonder kleur: Aston Martin Divine Red en Parelmoer wit.

Deelnemer: Daniel Ariens
Motor: Honda CX500 uit 1979
Omschrijving: Ik zocht een project en mijn broer wilde een mooie unieke motor. We hebben wel wat tegenslagen gekend met het blok, maar uiteindelijk liep de motor netjes. De gehele bouw is soepel verlopen en was het erg leuk om te doen! De highlights zijn toch wel de wielen met stoere banden, de tank en de knipperlichten die achter in het frame zijn verwerkt.

Deelnemer: Rob de Waard
Motor: Honda VT600 uit 1991
Omschrijving: Het begon als een eindexamen-project voor school, waar ik leerde voor meubelmaker. Ik heb een motor gekozen en maakte verschillende onderdelen van hout. Op dat moment had ik nog geen verstand van motoren, maar afdoende leert men. De motor heeft inmiddels een paar jaar stilgestaan en had daardoor wat onderhoud nodig. Door mijn huidige werk als decor timmerman beschik ik over een geweldige werkplaats, waar ik nu weer met de motor bezig ben om een nieuwe look te creëren.

Deelnemer: Rick Boelsma
Motor: Honda CBR600F uit 1987
Omschrijving: Het is een uit de hand gelopen hobby, waarbij ik een slecht onderhouden motorfiets heb kunnen omtoveren tot weer een mooie machine. Zelf vind ik dat de missie wel is geslaagd.

Deelnemer: Stefan Harkink
Motor: Honda NX650 uit 1988
Omschrijving: Ik heb verschillende aanpassingen aan de motor doorgevoerd, zoals de 17 inch-wielen, de uitlaat onder door laten lopen met een Arrow-einddemper, plus het achterframe aangepast. Verder is de tank en buddy pas gemaakt en veranderde ik de verlichting.

Deelnemer: Jesse Bruggeman
Motor: Yamaha XV250 Virago uit 1992
Omschrijving: Ik had nog nooit een motor verbouwd, dus ik ben op zoek gegaan naar een basis die naar mijn weten nog nooit echt strak gechopt was. In de woonkamer van mijn vader ben ik begonnen, op een kratje bier. Met basis gereedschap moest ik de klus zien te klaren. Het enige werk dat ik heb uitbesteed, was het coaten van de wielen.

Deelnemer: Tonni ten Brink
Motor: Suzuki GN250 uit 1987
Omschrijving: Aan al mijn eigen motoren deed ik onderhoud en reparaties zoveel mogelijk zelf. De techniek vind ik net zo mooi als het rijden, maar met moderne motoren valt er minder te sleutelen. Zelf iets verbouwen was al jaren een droom. Zonder geld probeerde ik er toch iets moois van te maken.

Deelnemer: Esther Schuijt
Motor: Suzuki GS650GT uit 1981
Omschrijving: Het begon heel toevallig op de motorbeurs van 2016. Ik had nooit gedacht dat ik daar mijn meisje tegen zou komen. Rogue (ja, mijn motor is een meisje) stond bij de stand van Motorcentrum Emmeloord, direct naast de ingang. Ik was gelijk verkocht, evenals zij na tien minuten. Ik wist meteen dat ik er een caferacer/ scrambler van wilde maken en de basis was perfect! Twee maanden later heb ik haar opgehaald en kon het customizen beginnen!

Deelnemer: Gerrit Aanstoot
Motor: Suzuki Savage 650 uit 1992
Omschrijving: Na restauratie van verschillende oldtimers, jukeboxen en een auto was het tijd voor de bouw van een caféracer. Volledig naar eigen inzicht en met een laag budget.

Deelnemer: Sjaak de Goede
Motor: Yamaha FJ1100 uit 1982
Omschrijving: Dertig jaar geleden begon ik dit project, destijds nog als road captain van de Chopper Club Nederland. Ik wilde een goed sturende motor bouwen die ook snel en betrouwbaar was en weinig onderhoud vroeg. Daarna ben ik alles zelf gaan bouwen.

Deelnemer: Alexander Herder
Motor: Honda GL1000 uit 1978
Omschrijving: Deze motor kocht ik als schuurvondst, terwijl ik op zoek was naar een ander zadel voor mijn originele Honda GL1000.   Dat lukte, maar ik vond dus wel dit oude brik om voor onderdelen te gebruiken. Twee jaar stond de motor in mijn schuur en na wat stripwerk begon er alsnog een project te ontstaan.

Deelnemer: Paul van Bueren
Motor: Honda CB750KZ uit 1979
Omschrijving: In het najaar van 2015 kwam een originele Honda CB750KZ door de straat rijden. Op datzelfde moment dacht ik: zo één wil ik ook gaan bouwen. Ik ben op zoek gegaan naar een CB750KZ en vond er zelfs twee. Eentje met en eentje zonder blok. Die twee moesten mij een Scrambler opleveren.

Deelnemer: Martijn Wossink
Motor: Yamaha XV750 uit 1982
Omschrijving: Ik wilde graag een moderne caféracer bouwen en toch klassiek laten ogen. Dus eerst ging ik op zoek naar een mooie basis motor en die gekocht. Daarna was het vooral kijken wat ik wilde veranderen en vooral ook, hoe. De slijptol volgde en dan is er geen weg meer terug. Drie jaar vele zaterdagen en avonden in de werkplaats en dit is het resultaat.

Deelnemer: Nick van Meggelen
Motor: Harley-Davidson Sportster 1200 uit 1991
Omschrijving: Dit blok bezit ik al vanaf mijn zeventiende. De eerste opbouw was met een hardtail frame, maar daarna kwam het idee van een dirttracker door mijn motorcross-verleden. Ik ben vooral gaan bouwen wat ik zelf mooi vind.

Deelnemer: Luuk Klazenga
Motor: Honda GL1500 uit 1991
Omschrijving: Voor mij telt enkel een zescilinder, vanwege de zeldzaamheid en de sound. Een GoldWing leek me wel wat en kocht er dus eentje met schade. Ik vind het een vreselijk lelijke motor en heb al het plastic eraf gehaald. Het moest een zwarte stoere motor worden en dat werd het ook. Daarna kwamen er extra ‘onzin’ onderdelen op en daarna was het hek van de dam.

Deelnemer: Stephan David
Motor: Triumph Speed Triple 955i uit 2000
Omschrijving: Met photoshop ben ik aan de slag gegaan om een andere kleurstelling te krijgen voor mijn motor. Ook moest er een andere cockpit komen en verwijderde ik het bikinikuipje. Verder moest het originele stuur wijken voor een ander exemplaar.

Deelnemer: Sinus Jentink
Motor: Yamaha XS500 uit 1977
Omschrijving: Ik kocht in 1994 een Yamaha XS500 en demonteerde de motor destijds volledig. Daarna stond de motor jarenlang stil, omdat ik te druk was met mijn kinderen en werk. Een paar jaar geleden ben ik het project weer gaan oppakken en maakte ik er een Kenny Roberts-uitvoering van. Zitje met geïntegreerde verlichting heb ik zelf bedacht en gemaakt.

Deelnemer: Bram Smit
Motor: BMW K75 uit 1989
Omschrijving: Mijn schoonvader was een caferacer aan het bouwen en ik wilde laten zien dat ik het bouwen ook wel in me had. Ik probeerde om zoveel mogelijk originele onderdelen te laten zitten, maar die dan op te knappen. De missie van de bouw is wat mij betreft geslaagd en sindsdien is hij mijn schoonvader niet meer.

Deelnemer: Alexander Leegwater
Motor: BMW K100RS uit 1985
Omschrijving: Mijn buurman had al jaren een stilstaande BMW K100RS in zijn garage staan, dus die kocht ik uiteindelijk van hem. Ik houd me bezig met zandstralen en poedercoaten van motoronderdelen en dus bedacht ik om ook maar eens een custom te bouwen. Tussen mijn werk door heb ik een jaar aan deze machine gewerkt en het resultaat mag er wel zijn.

Deelnemer: Ronald Klompjan
Motor: Honda FT500 uit 1982
Omschrijving: Ik ben ooit begonnen met een Suzuki GS500 en daarna volgden heel veel Honda’s die ik verbouwde tot caféracers. Een vriend van me wilde ook zo’n motor, dus die ben ik voor hem gaan bouwen.

Deelnemer: Andrew JW Leverington
Motor: Harley-Davidson Sportster 883 uit 1998
Omschrijving: Samen met mijn maatje ben ik gaan brainstormen over de looks van de Sportster. Ik had ooit een kruising van een bobber en caféracer gezien en dat sprak me erg aan. Daar zijn we mee aan de slag gegaan. Verder was de kleur voor mij gelijk duidelijk. Omdat ik half Engels ben, moest dat Battle Green van Royal Enfield worden.

Deelnemer: Martijn van Geenen
Motor: Yamaha XS650 uit 1978
Omschrijving: Na tien jaar op een Ducati Monster was ik klaar met het hard rijden. Plus, ik kon mijn ei niet kwijt qua verbouwen. Ik kocht een XS650 bobber, maar kon niet zeggen dat het zelfbouw was als mensen daarom vroegen. Daarom kocht ik voor 750 euro een volgende XS650 en verbouwde die helemaal naar eigen idee.

Deelnemer: Wietze Put
Motor: Kawasaki Z750 LTD uit 1983
Omschrijving: Iedereen hier in het gezin rijdt motor en in 2014 ging mijn broertje aan de slag met een caféracer. Ik zou hem helpen, maar kwam uiteindelijk ook met het idee om er zelf eentje te bouwen. Drie jaar later was ie klaar.

Deelnemer: John Roos
Motor: Honda CB750 uit 1977
Omschrijving: Beetje bij beetje heb ik deze CB getransformeerd tot caféracer. Daarbij wilde ik een rauw en eigenwijs uiterlijk.

Deelnemer: Erwin Porte
Motor: Yamaha XV920 uit 1983
Omschrijving: Ik had geen speciale reden om te beginnen met zelfbouwen, buiten het feit dat ik graag een caféracer wilde hebben. Ik ben ruw begonnen en ga steeds meer verfijnen. Zo wordt binnenkort de tank gespoten en moet ie zo goed als klaar zijn.

Deelnemer: Eric Mulder
Motor: Moto Guzzi V50 Nato uit 1985
Omschrijving: Jaren geleden knapte ik samen met mijn vader een yamaha XT500 op en we waren al een poos op zoek naar een nieuw project. Het idee was om een scrambler te maken, zodat we samen met de XT500 op pad konden. Een mooie basis vonden we met de leger-variant van de Moto Guzzi V50. Tijdens de eerste testrit nog ondersteboven in een sloot terechtgekomen. Gelukkig zonder al te veel schade. Dat is ook precies wat we in gedachten hadden: Een stoere, leuke motor waar je lekker offroad mee kan rijden.

Deelnemer: Harm van Empel
Motor: Suzuki GSX750F uit 1995
Omschrijving: Ongeveer zeven jaar geleden kocht ik deze suzuki, achteraf bleek dat bij de grootste oplichter van Berlicum te zijn. Maar dat terzijde, ik vond de motor niet mooi, maar wist dat hij degelijk was. Ik ben flink aan de slag gegaan en heb alles zelf gedaan, op de bussen draaien voor het achterwiel na.

Deelnemer: Victor Arens
Motor: Kawasaki S1/S2 uit 1977
Omschrijving: Als kleine Victor (15 jaar) verkreeg ik deze motor via mijn buurman en zo trots als een pauw reed ik er op rond. Daar was mijn moeder niet heel blij mee en de motor werd in de schuur gestald. Brommers en auto’s kwamen, ging samenwonen en kreeg kinderen, terwijl de Kawa wegkwijnde. Tot op het moment dat ik van een collega hoorde dat hij elk jaar een zelfbouwproject aanpakte. Ik verbouwde eerst mijn Honda NT650GT Hawk en had de smaak te pakken. De Kawasaki was daarna aan de beurt.

Deelnemer: Gerrit Tijssen
Motor: BMW R60/5
Omschrijving: Ik had een incomplete motor, waardoor restauratie te duur werd. Met de overgebleven onderdelen van een eerder project kwam de bouw van deze bobber tot stand.

Deelnemer: Gerrit Tijssen
Motor: BMW R100
Omschrijving: De gedachte was om een sportieve caféracer te bouwen met een klassieke look. Dus kwamen er trommelremmen op en een vernikkeld frame. Verder simpel, alleen moest het blok zo hoog mogelijk geplaatst worden. Eerst wilde ik het standaard frame aanpassen, maar dat werd uiteindelijk eentje van Becks.

Deelnemer: Johan Veijer
Motor: Honda CBR1000RR Fireblade uit 1997
Omschrijving: Ik wilde eens wat anders dan een sportmotor en kocht dus deze Fireblade met kuipschade. Sleutelen vind ik leuk en het feit dat je iets unieks creëert, trok me richting zelfbouw.

Deelnemer: Gabie Rosenboom
Motor: Suzuki Intruder Volusia uit 2004
Omschrijving: Het begon eigenlijk allemaal als een examenproject, waarbij ik eikenhout wilde imiteren door te schilderen. Ik dacht daarna out of the box en begon mijn andere grote liefde te combineren, namelijk motoren.

Deelnemer: Paul Pelsmaeker
Motor: BMW R80/7 uit 1981
Omschrijving: De aanschaf van een basket case; verminkt door de vorige eigenaar en veel missende onderdelen. Na een eerste concept op papier, de nodige onderdelen er bij gezocht. En daar is de CRC Scrambler01 het resultaat van. Enkele highlights: aangepaste achterophanging met Öhlins veer, Laverda tank met ingebouwde teller en de hoge uitlaat met BMW R1100S dempers. En natuurlijk het Marcel Miller custom zitje

Deelnemer: Arjan Eektimmerman
Motor: Honda CB650 uit 1981
Omschrijving: Ik ben ooit begonnen, nadat ik bij MotoPort Hengelo naar de zelfrouwdagen ging kijken. Ik besloot om de Honda maar eens uit elkaar te gaan halen en er iets anders van de te maken. Ik ben er nu vier jaar mee bezig en telkens verandert de motor nog. De kans is vrij klein dat hij zo blijft als op de foto.

Deelnemer: Michael Bekendam
Motor: Yamaha Virago uit 1981
Omschrijving: Vroeger sleutelde ik al een beetje aan scooters, maar na het behalen van mijn motorrijbewijs begon pas het echte werk. Dat werd dus deze Virago, mijn eerste custom build. De tank was zelfs al een aantal maanden voor de motor gekocht en levert een goede combi op! Hierdoor komt het slanke en cleane uiterlijk van de motor nog meer tot zijn recht. Het project heeft lang stil gestaan, maar na vier jaar alles weer onder een laag stof vandaan gehaald om de motor op te bouwen. Motorisch, geometrisch, elektrisch en cosmetisch is vrijwel niets meer origineel. Geen klassieke caféracer, maar een custom build bike met moderne parts.

Deelnemer: Jeroen Wijnberg
Motor: Kawasaki GT550 uit 1991
Omschrijving: Ik kwam deze motor tegen en wilde altijd al zelf een motor bouwen. En dan wel een Bobber. Ik vond de combinatie van een viercilinder en zo’n type motor wel grappig.

Deelnemer: Sander Nijmeijer
Motor: Yamaha XJ550 uit 1982
Omschrijving: Mijn vrouw wilde na vijf jaar weer graag motorrijden. We zijn gaan zoeken, aangezien ik wel graag een caféracer/scrambler-project wilden aangaan. Na een beetje rondkijken op Marktplaats kwamen we er niet echt uit wat we wilden, totdat mijn collega met de vraag kwam of ik zijn motor niet wilde overnemen. Zo is het scrambler-project begonnen en heeft ze nu een stoere motor met legergroen en bruin leer.

Deelnemer: Erik van Ark
Motor: Yamaha YZF750 uit 1993
Omschrijving: Voor weinig geld wilde ik een streetfighter bouwen. Na de aanschaf van de motor ben ik vooral op marktplaats gaan zoeken naar verschillende onderdelen. radiateurkappen van een  Kawasaki ER-6, Moto Morini-koplamp en bijvoorbeeld het kontje en zadel van een Yamaha R6. De meeste onderdelen waren beschadigd en dus goedkoop, maar dat was geen ramp. Ze moesten toch nog gespoten worden.