Oostenrijkse motorrijdersvereniging overweegt rechtszaak om motorverbodsborden


Tom van Appeldoorn - 17 januari, 2024 FOTO - KNMV

In een door de FEMA (federatie van Europese motorrijdersverenigingen) gepubliceerd opiniestuk roept Regina Stiller, voorzitter van het Oostenrijkse Bikers’ Voice, motorrijders op om gezamenlijk het gevecht aan te gaan tegen verkeersverboden gericht op motorrijders.

Stiller doet deze oproep niet zomaar. In Oostenrijk, maar ook net over de grens in Duitsland, gelden op sommige wegen strenge – omstreden – regels voor motorrijders. Weekendafsluitingen kennen wij in Nederland – helaas – ook al hier en daar, maar in Oostenrijk en Duitsland gaan ze soms al veel verder. Zo geldt op sommige wegen een inrijverbod op basis van het stationaire geluidsniveau van een motorfiets.

In Oostenrijk hanteert men hiervoor 95 dB, in Duitsland zelfs 90 dB. Een bizar feit als je kijkt naar de huidige homologatie-eisen van de Europese Unie. Veel van de allernieuwste motoren die hier netjes aan voldoen komen alsnog boven de 90 of 95 dB uit die de landen zelf hanteren. MotoPlus publiceerde onlangs een lijst met nieuwe modellen die wel/niet zouden voldoen aan bovenstaande normen.

Het argument dat met een algeheel inrijverbod geluidsoverlast voorkomen wordt, lijkt – in ieder geval in Duitsland – slechts een handvat om álle motoren te kunnen weren van bepaalde wegen. Elektrische motorfietsen worden in veel gevallen namelijk óók niet toegestaan op wegen waar een algeheel inrijverbod wordt gehanteerd. Mede om die reden overweegt Bikers’ Voice een advocaat in de arm te nemen en naar de rechter te stappen om dit soort ‘nonsens’ tot de bodem uit te zoeken en een halt toe te roepen. Stiller roept hierbij op om niet alleen maar je zegje te doen via sociale media, maar om juist nationale belangenbehartigers te steunen in hun werk en kosten.

Het hele stuk lees je hier op de FEMA-website (Engelstalig).