Motorrijden op dagelijkse basis: praktisch én leuk!


Tom van Appeldoorn - 04 april, 2024 FOTO - Douwe Westra

De motorfiets is wat ons betreft dé manier om mobiliteitsproblemen zoals fileleed en het parkeerplaatstekort tegen te gaan. Een mening die veel van onze volgers delen, zo bleek uit een oproep om woon-werkverhalen met ons te delen. We bundelen hun redenen om de motor ook voor dagelijks gebruik in te zetten.

De motorfiets is voor velen een uitgesproken hobby. In het weekend een rondje maken met vrienden, familie of gewoon op eigen houtje. Ergens in de ochtend vertrekken zodat je halverwege de rit op een mooie plek kunt lunchen. Wie kan dat nou niet waarderen! Maar, de motor heeft de potentie om veel meer te zijn dan een hobby. Mede om die reden vieren we op zondag 7 april de Dag van de Motorrijder, een dag waarop we álle motorrijders aanmoedigen om hun motor uit de garage of schuur te halen voor een mooie rit. Want, genieten van motorrijden hoeft zich niet te beperken tot het weekend…

Iemand die de voordelen van dagelijks motorrijden op waarde weet te schatten, is Rolf Aalders: “Tussen 2000 en 2006 heb ik een poosje de beschikking gehad over een leaseauto, maar hierdoor reed ik veel te weinig op de motor. Ook stond ik veel in de file. Zonde. Dus: leaseauto de deur uit, BMW R1150R ABS erin. In die tijd reed ik zo’n 20.000 km per jaar aan woon-werkverkeer.”

 

Rolf Aalders

 

Filerijden

Het probleem van fileleed is er eentje die we vaak terugzien in de antwoorden van de motorrijders die hun verhalen en ervaringen met ons deelden na een oproep in onze nieuwsbrief. Zo ook Henk van Beusekom: “Ik gebruik mijn motor voor mijn woon-werkverkeer tussen Aalten en Papendal, wat zo’n 65 km enkele reis is over voornamelijk snelwegen. Ook voor bezoeken in het land maak ik overwegend gebruik van de motor. Het scheelt mij echt in tijd bij files en verder vind ik het heerlijk om buiten te zijn op de motor, door weer en wind en 365 dagen per jaar.”

 

Henk van Beusekom

Allard Klein Onstenk sluit zich daarbij aan: “Mijn A-rijbewijs heb ik op 16 september 2022 gehaald en al snel volgde mijn motor, een Kawasaki Versys 1000S. Dit is mijn hoofdvervoersmiddel om van mijn huis (Arnhem) naar mijn werk te rijden in Utrecht. De heenreis is rechtstreeks, om op tijd te zijn in mijn lessen als leraar bouwkunde op een MBO, dus ik rijd veel op de snelweg. Een motor is ideaal als je veel files tegenkomt, ik had het veel eerder moeten doen.” Wel benadrukt hij het belang van je eigen veiligheid op de motor in druk verkeer:  “In de zomermaanden zien de andere weggebruikers je heel goed. Maar hoe slechter het weer wordt, hoe slechter je zichtbaar ben en hoe minder rekening er met je gehouden wordt. Dus zoeken naar kleding die opvalt in het verkeer. Daarom heb ik ook een witte helm aangeschaft, en altijd iets van geel aan.”

 

Allard Klein Onstenk

Hetzelfde benoemt Dennis Oort op zijn forensenrit: “Op de heenweg bij Zoeterwoudedorp kom ik iedere dag in de file terecht, dan is de motor wel fijn. Toch blijft het opletten omdat niet iedere automobilist er van gediend is dat motorrijders door kunnen rijden terwijl zij stilstaan.”

Soort werk

Harald Looye: “Ik werk in het hartje van Amsterdam op het Rokin. Met de auto ben je een uur onderweg en ga je failliet aan parkeerkosten. Natuurlijk is er een alternatief te vinden in het OV, maar als motorrijder wil ik de vrijheid. En ja, met motor-/brommerparkeerplaatsen voor de deur van je werk is de keuze dan niet moeilijk.” Ideaal natuurlijk, dat je in zo’n geval de motor kunt pakken.

 

Harald Looye

Moet je elke dag ergens anders werken én flink wat spullen meenemen; dan is daarvoor de motor pakken waarschijnlijk niet je eerste gedachte. Toch zijn er ook dan diehards die in mogelijkheden denken. Jan Mast bijvoorbeeld: “Ik rij vrijwel iedere dag van mijn huis naar mijn werk. De afstand is ongeveer 32 kilometer enkele reis naar mijn standplaats, maar als het enigszins lukt, ga ik ook op de motor bij de klant langs. Mijn collega rijdt dan met de bedrijfswagen en het gereedschap en ik op de motor. Ik kan ervoor kiezen om volledig over de snelweg naar mijn werk te gaan, maar dat is saai. Liever kies ik voor de pont en N-wegen!”

 

Jan Mast

En, je kunt je motor ook laten aanpassen zodat je altijd een mobiele werkplek hebt. Lees daarvoor het verhaal van Max Schoenmakers op Motorrijders.nl. Max liet, in samenspraak met zijn baas, zijn motoren al twee keer ombouwen om aan te sluiten op zijn werkzaamheden. Hoe gaaf is dat!?

De terugweg is altijd langer

Wat we in nagenoeg ieder verhaal teruglezen is dat men vooral uitkijkt naar de terugreis naar huis. Waar men op de heenweg vaak de snelste weg pakt, waarbij files op de koop toe worden genomen, is de terugreis juist bedoeld om de beslommeringen rondom werk uit het systeem te krijgen. Hendrik Dales schrijft daarover: “’s Ochtends kies ik de snelste route naar m’n werk. Dat is een kleine 30 kilometer via de Eemshavenweg (N46) of de weg van Delfzijl naar Groningen (N360). Naar huis is het elke dag een toeristische route, waarbij ik bijna altijd de Delleweg (N996) in meeneem. Deze prachtige bochtige weg, met goed asfalt, is een feest voor motorrijders. Bij thuiskomst ben ik mijn werk écht wel vergeten.”

 

Hendrik Dales

De meest enthousiaste onderschrijving van waarom motorrijden naar je werk leuk is ontvingen we van Gerrit van Dijk. Gerrit schreef: “Man, man, man: dat is dubbel genieten en volkomen legaal! De laatste acht jaar van mijn werkzame leven was ik gemeenteambtenaar in Ede. Taak: huisbezoeken voor alle gemeenten op de Veluwe. Heen en weer naar Arnhem om te ‘ontstressen’ en verder dienstritten voor het beoordelen van beschermd of begeleid wonen. Motorrijden met kilometervergoeding!”

Geïnspireerd door al deze verhalen? Pak die motor gewoon eens naar je werk! Of, als dat écht niet kan, gewoon voor een mooie rit. tijdens de Dag van de motorrijder bijvoorbeeld. Alle info, routes en activiteiten per locatie vind je op www.dagvandemotorrijder.nl!