KNMV blij met aandacht CDA voor motorrijder

Kijken of we de drempel kleiner kunnen maken om de motorfiets te gebruiken in het dagelijkse verkeer: die visie delen het CDA en de KNMV. Maar, over de uitwerking daarvan zijn we het nog niet helemaal eens. Om van gedachten en kennis te wisselen, spraken we met Pien Meppelink, nummer 45 op de CDA kandidatenlijst, over het voorstel om de A1-motor in te zetten in de strijd tegen mobiliteitsproblemen.
De motorfiets wordt nog wel eens over het hoofd gezien in politiek Den Haag als je het ons vraagt. We waren dan ook verheugd dat de motorfiets expliciet genoemd wordt in het verkiezingsprogramma van het CDA als mogelijke oplossing voor problemen als parkeren en filevorming. Gezicht van dit plan is Pien Meppelink, een motorrijder in hart en nieren die weet waarom een motorfiets in sommige situaties veel praktischer is dan welke andere vorm van vervoer dan ook. We besloten de koppen bij elkaar te steken tijdens een gesprek.
Meppelink: “Het was fijn om met Arjan en Bas van de KNMV om de tafel te gaan voor een goed gesprek. Eigenlijk liggen onze gedachtes over motorrijden, veiligheid en het doel om meer mensen op de motor te krijgen, niet zo ver uit elkaar. Vanuit het CDA zetten we alleen in op een bestaande Europese regeling, waardoor automobilisten enkele jaren na het behalen van hun autorijbewijs en met een x aantal gedegen praktijklessen op een 125cc motorfiets zouden kunnen stappen, omdat deze wetswijziging sneller gerealiseerd zou kunnen worden. Maar uiteraard moet er nog meer onderzoek gedaan worden in de landen waar deze regeling al geldt om te bepalen met welke restricties we het in Nederland zo veilig mogelijk maken.”
Arjan Everink, hoofd verkeer en opleidingen bij de KNMV: “Uiteraard zijn we blij met iemand als Pien Meppelink, een motorrijder die het beste voor heeft met Nederland. Dat iemand een landelijke partij het licht laat zien door naast het OV en de fiets ook naar andere mobiliteitsoplossingen zoals de motorfiets te kijken, dat is hartstikke goed! De KNMV is als belangenbehartiger van motorrijders erg fan van het idee om meer mensen uit die auto te halen en bekend te maken met de slimme(re) manier van reizen.”
Doel en middelen
Het mag duidelijk zijn dat zowel het CDA als de KNMV hetzelfde doel voor ogen hebben: meer mensen op de motor. Dat heeft namelijk veel positieve effecten op het verkeersbeeld. Maar over de manier waarop de motor veilig én doeltreffend ingezet kan worden in beleidsplannen, daar verschillen de meningen nog.
Tijdens het gesprek werd duidelijk dat beide partijen het belangrijk vinden dat er daarom meer onderzoek gedaan wordt naar wat haalbare, betaalbare en vooral veilige opties. Dat geeft mogelijkheden op een weldoordacht plan te maken waardoor de motor daadwerkelijk door velen als een oplossing gezien kan worden om de auto te laten staan.