Verkeersboetes verhoogd: mobieltje gebruiken nog duurder

Begin maart zijn de nieuwe boetebedragen voor verkeersovertredingen bekendgemaakt. Opvallend is dat alles iets duurder is geworden, wat te maken heeft met de inflatie, maar er zijn een aantal overtredingen die stukken duurder zijn geworden. Het gebruik van een smartphone of andere mobiele apparatuur bijvoorbeeld.
Uit onderzoek blijkt dat het vasthouden van een telefoon door automobilisten, brom-/snorfietsers en fietsers nog steeds veel gebeurt. En dat heeft een eenvoudige reden: wat is de kans dat je gepakt wordt? Het is voor een motorrijder dus altijd slim om te allen tijde rekening te houden met het feit dat je niet, of niet tijdig genoeg gezien wordt. Daarbij: dat iemand jouw kant op kijkt is geen garantie dat je ook gezien wordt.
Gelukkig worden er dingen gedaan om smartphonegebruik in het verkeer tegen te gaan. Zo gaat de prijs van de boete voor dit vergrijp opnieuw omhoog. Het idee hierachter is dat hoe duurder het wordt om betrapt te worden op het gebruik van mobiele apparatuur tijdens het besturen van een voertuig, hoe minder mensen het hopelijk doen in het verkeer. Het boetebedrag voor het vasthouden van een smartphone verschilt per voertuig. De nieuwe prijzen zijn als volgt:
Auto: € 380,- (was € 350,-)
Brom/snorfiets: € 260,- (was € 240,-)
Fiets: € 150,- (was € 140,-)
Andere overtredingen waarvan het boetebedrag toeneemt zijn het niet verlenen van voorrang aan bestuurders van rechts (€ 280,-) en onnodig links rijden op de auto(snel)weg (€ 240,-). Bovenop de genoemde bedragen komt overigens ook nog standaard € 9,- administratiekosten.
Handhaving
Het ding is: een hoge boete heeft pas echt een afschrikkend effect – waarbij mensen hun gedrag daadwerkelijk aanpassen – als de pakkans ook hoog is. Jammer genoeg heeft de politie al een aantal jaar te kampen met te weinig capaciteit om handhaving toe te passen. Vorig jaar kwam de politie 1400 agenten tekort. Ja, er wordt gehandhaafd, maar dat gebeurt op veel plaatsen of regio’s nu slechts sporadisch of met ene lage dekkingsgraad. Die lage capaciteit blijft de komende jaren nog zo. De politie denkt nog tot 2025 nodig te hebben om hun personeelsbestand op orde te krijgen.
Jammer genoeg moeten motorrijders het, ondanks die hogere boetes, dus nog even stellen met automobilisten en fietsers die zich vrij genoeg voelen om nog even snel een appje te beantwoorden terwijl wij over het hoofd gezien worden. Houd je hoofd erbij als jij je in het verkeer begeeft, en ga er niet vanuit dat iedere andere verkeersdeelnemer even gefocust is als jij. Beter leren om (mogelijke) risico’s te herkennen? Kijk eens bij onze opleiding Risico Herkennen!