“100% van de Nederlandse motorrijders moet van de KNMV gehoord hebben!”


Tom van Appeldoorn - 13 december, 2023 FOTO - Mark Meisner

Naamsbekendheid, het uitbreiden van het ledenaantal en financiële groei. Slechts drie van de speerpunten die Karel Bonsen nastreeft in zijn nieuwe rol als voorzitter van de Raad van Toezicht van de KNMV (per 1 januari 2024). We spraken Karel aan de vooravond van zijn nieuwe functie.

Op de keukentafel een dik boek waarin 75 jaar motorsporthistorie op ‘De Vossenberg’ in Meijel beschreven wordt. Aan de muur een portretfoto naast de 450 KTM, waar de Achterhoekse driekleur fier op het voorspatbord staat afgebeeld. Het mag duidelijk zijn dat Karel Bonsen (70) een hart heeft voor de motorsport. Bonsen: “Mijn eerste crossmotor was een 400cc Maico tweetakt. Die was veel te potig. Eigenlijk moet je eerst op een 50cc en daarna een 125cc de techniek leren, en pas daarna uitbouwen. Maar ik begon met de zwaarste. Kickstarten was een uitdaging, want hij sloeg graag terug, maar hij liep mooi. Op de zandwegen hier in de buurt ging dat lekker, maar de eerste keer dat ik in Halle de baan op ging, viel vies tegen. Daarna volgden er nog een paar Maico’s, Suzuki’s, Husqvarna’s en inmiddels rijd ik een viertakt KTM.”

Van huis uit is Bonsen bioloog, maar hij was ook vijftien jaar actief als politicus in de gemeente Oost Gelre. Onder meer als raadslid, maar ook driemaal als wethouder verantwoordelijk voor de gemeentelijke financiën. Een verzameling artikelen waarin hij in beide functies geïnterviewd wordt ligt verspreid over de keukentafel. Bonsen: “Die combinatie van kennis over het milieu én financiën maakt, denk ik, dat ik een prima kandidaat ben voor de positie van voorzitter van de Raad van Toezicht bij de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging. Daarbij ben ik ook lange tijd voorzitter van MACL Lichtenvoorde geweest. In de jaren zeventig heb ik zelf gecrost, daarna ben ik enduro’s gaan rijden. Al met al ken ik de KNMV dus goed. Het eerste bewijsje van mijn crosslicentie heb ik nog meegenomen tijdens mijn sollicitatiegesprek.”

 

Verbroedering

Naast de KTM 450 EXC staan in de garage ook een Triumph Tiger 800 en Ducati 1198. Die motorhobby op de weg beoefent de Lichtenvoorder echter nog niet al te lang. Bonsen vertelt dat dit pas kwam toen zijn pensioen in zicht kwam. “Ik kocht toen die 1198, omdat ik die altijd al had willen hebben. En omdat mijn vrouw wel eens achterop mee wilde, heb ik nu ook een Triumph Tiger 800. Met die drie motoren besteed ik mijn vrije tijd.” De KTM maakt de meeste avonturen mee. Ieder jaar gaat Bonsen er met vrienden op uit tijdens offroadtrips in binnen- en buitenland. “Naar Albanië bijvoorbeeld, waar we dan zes dagen rijden zonder route. Iedere nacht slapen we in een ander hotel, honderd kilometer verderop. Dan moet je soms veertig kilometer langs de oever van een rivier rijden om te zoeken naar een plaats waar hij minder diep of breed is. Of je overnacht op een berg omdat het donker wordt en de stenen glad worden door de regen. Dat verbroedert.”

“Vroeger kende iedereen de KNMV. Als ik nu aan – met name – jongere rijders die ik tegenkom vraag of ze lid zijn, kijken ze me vaak vragend aan. Dat moet anders.” Bonsen heeft daarom met name het verbeteren van de landelijke bekendheid van de KNMV als speerpunt gekozen. Bonsen: “Ik vind gewoon dat honderd procent van de Nederlandse motorrijders ooit van de KNMV gehoord moet hebben! En ik vind dat tachtig procent van die motorrijders ook moet weten wat de KNMV inhoudt en wat de vereniging doet. Door de naamsbekendheid te vergroten en beter uit te venten wat de voordelen voor leden zijn, kunnen we veel meer nieuw bloed in de vereniging krijgen, volgens mij.” Bonsen laat niet veel later trots zijn helm zien om die eerdere uitspraak kracht bij te zetten: “Kijk, ik heb dat logo zelfs met een sticker achterop mijn helm zitten. Iedereen begint erover!”