Nederland start met proef voor verkeerswaarschuwingen via navigatie


Tom van Appeldoorn - 27 juli, 2022 FOTO - TomTom

Begin juli is er een samenwerking gestart tussen de Nederlandse overheid en zes partijen om de verkeersveiligheid te verhogen. Dit wordt gedaan door verkeerswaarschuwingen te sturen via het navigatiesysteem dat weggebruikers gebruiken.

Meldingen over de maximum snelheid, extreem weer, files en zelfs naderende nooddiensten zijn niet geheel nieuw. Iedere motorrijder met een nieuwe Garmin of TomTom op het stuur heeft wel eens een dergelijke melding gezien. Wat betreft files of andere meldingen is dit over het algemeen afhankelijk van de liveservices die je navigatiesysteem heeft, die in connectie met je telefoon aan het mobiele netwerk gekoppeld zijn. Maar ook zonder zo’n geavanceerd navigatiesysteem op je stuur kun je de meldingen kennen. Applicaties op je smartphone zoals Flitsmeister, Waze en ook Google Maps geven allen tot op zekere hoogte livemeldingen van gevaarlijke situaties. Deze worden vaak door de gebruikers zelf gemeld, waardoor het loont om een service te kiezen waar veel mensen gebruik van maken.

Nieuwe EU-wetgeving

Volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat “sorteert Nederland voor op Europese wet- en regelgeving die in 2025 van kracht wordt.” De proef gaat door het leven als Safety Priority Services en is een samenwerkingsverband tussen het Nationaal Dataportaal Wegverkeer, de ANWB, Be-Mobile, Hyundai, Inrix, Kia en TomTom.

Er kan niet alleen een melding gegeven worden van een naderende ambulance. In een later stadium zullen ook politie en brandweer in de meldingen worden opgenomen. Per melding kan dan aangegeven worden welke dienst nadert en ook uit welke richting. Daarnaast worden bestuurders ook verder gewaarschuwd als ze in de buurt komen van onverwachte of potentieel gevaarlijke situaties. Denk hierbij aan spookrijders, de staart van een file, obstakels of een ongeval op de weg, wegwerkzaamheden, glad wegdek, extreme weersomstandigheden, afgesloten rijstroken en als er weginspecteurs langs de weg staan. Overigens wordt ook de geldende maximum snelheid en andere ge- of verboden genoemd.

Positief

Wat de KNMV betreft zien we dit als een positieve ontwikkeling. Juist voor motorrijders kan een dergelijke melding via de navigatie van groot belang zijn. Door de demping van helm én sommige oordoppen horen motorrijders de geluidssignalen van nooddiensten soms slechter of later. Een extra melding op het schermpje dat doorgaans goed zichtbaar in ons zichtveld geplaatst is, kan dus erg veel effect hebben.

Verder meldt het ministerie dat er “op termijn wordt gekeken of het routeadvies van navigatiediensten rekening kan houden met mogelijk verkeersonveilige situaties, zoals schoolzones vermijden.” Motorrijders gaan doorgaans met een van tevoren gemaakte route op pad en dus zijn wij erg benieuwd hoe het vermijden van bepaalde zones zich hierin zal vertalen.