Gratis rondrijden met extra’s: nieuwe KTM’s geven korte demo


Tom van Appeldoorn - 14 december, 2022 FOTO - KTM, Rudi Schedl

De zogenaamde ‘demomodus’ die KTM op een aantal nieuwe modellen introduceert, roert de gemoederen in de motorwereld. En daar valt iets voor te zeggen: een motor met een heleboel opties kopen en na 1500 kilometer moeten beslissen voor welke van die luxe je wil bijbetalen? Zoiets kennen we nog niet in de motorwereld. Maar is de controverse terecht?

Het devies dat motorrijden een hobby voor de arme sloeber is, gaat al flink wat jaren niet meer op. Betaal je voor een nieuwe motorfiets al een beste smak geld, wordt je ook nog een enorme optielijst met extra software of andere snufjes voorgelegd bij de dealer. Hoe dan ook: wat je dan ook betaalt voor je motorfiets, hij is na de aanschaf wel volledig van jou en je kunt ermee doen en laten wat je wil – zij het binnen de gestelde normen van de wet. Maar wat nou als dat systeem van daadwerkelijk eigenaarschap op de schop wordt gegooid? Nee, dan hebben we het niet over leasen of huren maar daadwerkelijk over een gekochte motorfiets die niet volledig van de eigenaar is. KTM probeert het momenteel uit met de zogenaamde ‘demomodus’ die op een aantal nieuwe modellen zit.

In de demomodus krijg je, zoals de naam doet vermoeden, een demonstratie van de extra – softwarematige – mogelijkheden die KTM voor deze motorfiets heeft ontwikkeld. Een avontuurlijke mapping voor je ECU bijvoorbeeld, waarbij de tractiecontrole en gasreactie nog net iets beter aansluiten bij het serieuze offroaden, cruise control waardoor je op de lange afstanden iets relaxter kunt rijden of de zogenaamde ‘Quickshifter Plus’ die vlot op- én terugschakelen makkelijker en leuker maakt. Het zijn slechts drie voorbeelden van de dingen die in demomodus geactiveerd zijn op bijvoorbeeld de nieuwe KTM 890 Adventure R. In de eerste 1500 kilometer kun je naar hartenlust genieten van deze extra opties, maar daarna gaan ze automatisch ‘op slot’. Bevallen bepaalde opties je genoeg? Dan kun je ze bij een dealer ontgrendelen, tegen betaling.

Foto: KTM, Rudi Schedl

Sceptisch

Als we de algemene opinie op de sociale mediakanalen erop natrekken, lijkt het motorrijders direct tegen de borst te stoten dat men moet bijbetalen voor iets wat al op hun motorfiets zit als ze ‘m kopen. Echter lijkt het er vooral op dat men het nieuws over de demomodus verkeerd interpreteert. Waar men denkt te lezen dat je als consument geacht wordt te betalen voor opties die toch al op de motor zitten, betaal je in feite de eerste 1500 kilometer niets voor opties die anders voor een meerprijs moet afnemen voordat je ze überhaupt kunt uitproberen.

Navraag bij KTM leert ons dat dit exact de reden is dat deze demomodus in het leven geroepen is: om rijders te laten proeven van de extra opties. Het gezegde ‘wat de boer niet kent, dat eet hij niet’ is nu namelijk vaak de reden dat men dit soort opties links laat liggen. Door een demo te geven van de softwareopties, die hoge ontwikkelingskosten kennen, hoopt het merk meer rijders te interesseren om een extra investering in hun machine te doen.

Uit verdere navraag leren we dat een rijder slechts eenmalig bijbetaalt voor de extra’s, het wordt dus niet daadwerkelijk een abonnement waardoor je – voor zo lang je de motor bezit – aan het merk gebonden blijft. Naast de KTM 890 Adventure R (in dit artikel op foto’s te zien) zijn voor 2023 ook de 790 Adventure en 890 Adventure met de demomodus uitgerust. Dat is iets wat al in de fabriek wordt gedaan en vooraf of tussentijds niet kan worden aangepast door een dealer. Koop je een motorfiets met de intentie om alle extra opties direct blijvend te ontgrendelen? Dan moet je alsnog na 1500 kilometer even langs de dealer om de software te ontgrendelen.

Positieve ontwikkeling

Overigens laat KTM weten dat de basisprijs voor de modellen gelijk blijft, de eerste 1500 kilometer maak je daadwerkelijk gratis gebruik van een aantal opties die je anders voor een meerprijs zou moeten afnemen. Als KNMV kunnen we eigenlijk niet anders dan een dergelijk initiatief aanmoedigen. Nu is het zo dat je vanuit een catalogus moet kiezen welke opties je wil hebben. Als je nog niet bekend bent met het merk of nieuwe snufjes, kan het dan zijn dat je besluit te betalen voor iets wat je – naderhand in de praktijk – nagenoeg niet gebruikt. Als je bijvoorbeeld nooit op de snelweg rijdt is iets als cruise control een onnodige luxe. Dat je nu 1500 kilometer kunt proberen wat je fijn vindt, neemt een boel van die twijfels weg.

Wel vragen we ons af of hoe het zit met doorverkopen van een dergelijke motor. KTM laat ons weten dat wanneer een model tweedehands wordt verkocht de demomodus niet opnieuw ingeschakeld kan worden. Bij de verkoop is het dus extra belangrijk om zeker te weten welke opties de motor heeft, want dat kan invloed hebben op de prijs, al is dit in de huidige situatie natuurlijk eigenlijk niet anders. Wel is het mogelijk om extra opties die de vorige eigenaar (of jijzelf) hebt laten vallen na de demo later alsnog te installeren.

Foto: KTM, KISKA GmbH