EMX-PRO: Volledig elektrische crossmotor van Nederlandse bodem


Persbericht - 12 mei, 2021 FOTO - YoungMotion / Wout ten Thije

(press release in English below)

Sterk accelererend, controle en grip in de bochten en stabiel op het rechte stuk. De EMX-PRO heeft een uitstekende indruk achtergelaten tijdens een eerste proef op het circuit.

De motorfiets, ontwikkeld door het Nederlandse ELEO en Dohms Projecten en ondersteund door Yamaha Motor Europe N.V. en de KNMV, werd op het circuit stevig aan de tand gevoeld. “Het is veelbelovend om te zien wat deze motorfiets nu al voor prestaties behaalt. En dit is pas het prototype”, zegt een tevreden Bas Verkaik van ELEO.

Dankzij de elektrische aandrijving krijg je een andere beleving van crossen. Veel koppel onderin en schakelen is niet meer nodig. “Hij geeft altijd vermogen, zijn performance was goed. Je kunt er echt hard op rijden”, ziet Elmar Dohms, initiatiefnemer van het project. “Op de testbank hadden we al zeer goede resultaten geboekt. Na de eerste test op het circuit kunnen we concluderen dat hij zijn beloftes waarmaakt.”

Volledig elektrisch
De EMX-PRO is een crossmotor met een volledig elektrische aandrijflijn, gebouwd in het chassis van een bestaande Yamaha YZ250F. Zonder referenties is de machine in een jaar tijd ontwikkeld. Qua uiterlijk is het een vertrouwde MX-fiets, maar met de kenmerken van een elektrische machine. Omdat hij niet beschikt over een versnellingsbak en onderin veel koppel heeft, geeft dat de mogelijkheid om hem anders te gebruiken dan de huidige generatie MX-machines met verbrandingsmotor.

Doorontwikkelen
In de komende periode zal de EMX-PRO vele testuren gaan maken. Aan de hand van de resultaten wordt de machine doorontwikkeld. “Met de feedback van testcoureurs gaan we verbeteringen doorvoeren. We gaan onderzoeken wat met deze machine mogelijk is”, zegt Verkaik. “De stap naar een competitieve motorfiets is klein.”
Kijk voor alle ontwikkelingen rond de EMX-PRO op www.emx-powertrain.com.

Over EMX-PRO
De EMX-PRO is een samenwerking tussen ELEO en Dohms Projecten. Het project wordt ondersteund door Yamaha Europe N.V. en de KNMV. Dankzij de volledig elektrische aandrijving is deze EMX-machine een voorloper op het gebied van CO2-reductie.

 

Electric MX prototype proves itself during first track test

Strong acceleration, control and grip in the turns, and stable in the straight sections of the track: the EMX-PRO has left a great impression during its first track test.

The dirt bike was developed by Dutch companies ELEO and Dohms Projecten B.V., with support from Yamaha Europe N.V. and the Royal Dutch Motorcycle Association for Motorcycling (KNMV). The EMX-PRO was really put through its paces on the track. ‘It’s very promising to see what this dirt bike is capable of, especially since this is only the prototype,’ says Bas Verkaik of ELEO.

The electric motor gives you a different motocross experience. Applying lots of torque from low speeds and shifting gears is not necessary. ‘This dirt bike is powerful and performs well, and it’s really fast,’ describes Elmar Dohms, initiator of the project. ‘The static tests on the dyno had already shown really good results. And now from this first track test, we can conclude that the EMX-PRO lives up to its potential,’ continues Elmar Dohms.

Fully electric
The EMX-PRO is a dirt bike with a fully electric drivetrain. It shares the same chassis as the current Yamaha YZ250F. Within a year, this machine has been converted to electric. In terms of appearance, it’s a familiar MX bike, but with the characteristics of an electric machine. There’s no gearbox, but there’s a lot of torque in the bottom end, which means the bike can be used differently from the current generation of MX machines with combustion engines.

Continue to develop
The EMX-PRO will continue to be developed as it will undergo many hours of testing in the period ahead. ‘We are going to implement improvements based on feedback from test riders. We want to know what this machine can do. We only need to achieve a small step for this dirt bike to be competitive,’ says Verkaik.
To see the EMX-PRO’s latest developments, go to www.emx-powertrain.com.

About the EMX-PRO
The EMX-PRO is a collaboration between ELEO and Dohms Projecten B.V. This project is supported by Yamaha Europe N.V. and the Association for Motorcycling in the Netherlands (KNMV). With its fully electric drivetrain, this EMX machine is a forerunner in the field of CO2 reduction.