Tweede Kamerverkiezingen 2021: Verkeersveiligheid

Honda CB300R voor A2-rijbewijs (foto: Honda)

Tom van Appeldoorn - 10 maart, 2021

Wat gaan de politieke partijen de aankomende jaren voor jou als motorrijder betekenen? In aanloop naar de verkiezingen zet de KNMV de standpunten van de politieke partijen voor je op een rij. Met vandaag als uitgelicht onderwerp: verkeersveiligheid.

Helaas daalt ook in Nederland het aantal verkeersdoden niet snel genoeg. In 2019 is het aantal verkeersslachtoffers onder motorrijders zelfs met bijna 24% toegenomen in vergelijking met 2018. Welke maatregelen zijn er nodig om de verkeersveiligheid in Nederland te verbeteren en het aantal verkeersslachtoffers, met name onder kwetsbare verkeersdeelnemers zoals motorrijders, terug te dringen? We vroegen het aan de politieke partijen.

Oplossingen uit politiek Den Haag: aanpak verkeershufters en introductie slimme voertuigsystemen

Verkeersveiligheid kan volgens veel partijen worden verbeterd door investeringen in infrastructuur en slimme systemen. D66 denkt hierbij aan motorvriendelijke vangrails en goede straatverlichting, de PvdA pleit met name voor het slimmer inrichten van de wegen, dorpen en steden zodat verschillende verkeersdeelnemers elkaar minder snel tegenkomen. D66 en PvdA pleiten beide voor experimenten met zelfrijdende voertuigen en de introductie van slimme rijhulpsystemen.

Voor wat betreft verkeershufters zijn veel partijen het eens: deze verkeersdeelnemers moeten harder aangepakt worden. Zo beoogt het CDA in te zetten op handhaving via slimme camera’s en meer staandehoudingen. De VVD, SGP en ChristenUnie zien graag hogere boetes voor zwaardere of herhaalde overtredingen.

Tot slot: meerdere partijen, o.a. 50PLUS en het CDA, pleiten voor aanvullende maatregelen gericht op bewustwording en gedragsverandering om bijvoorbeeld appen of spelletjes achter het stuur tegen te gaan.

 

Verbeteringen verkeersveiligheid motorrijders hard nodig

De KNMV maakt zich op verschillende fronten hard voor de verkeersveiligheid van jou als motorrijder. Zo hebben we al veelvuldig gepleit voor een voorlichtingscampagne over de houdbaarheidsdatum van motorhelmen, benadrukken we de rol van motorrijders als kwetsbare verkeersdeelnemers bij de introductie van rijhulpsystemen en zijn we ook nauw betrokken bij de herziening van de regelgeving rondom het rijbewijs.

In 2021 start een nieuw diepteonderzoek naar de kenmerken van verkeersongevallen onder motorrijders. Dat is hard nodig: er wordt momenteel nauwelijks onderzoek gedaan naar de oorzaken van verkeersongevallen onder motorrijders en naar de effectiviteit van veiligheidsmaatregelen voor motorrijders. Het meest recente diepteonderzoek naar de oorzaken van motorongevallen is meer dan twintig jaar oud.

De KNMV benadrukt het belang van dit onderzoek als basis voor de inzet van effectieve beleidsmaatregelen. Op basis van het onderzoek wordt duidelijk of er bijvoorbeeld moet worden gestuurd op gedragsverandering en training, de technische vereisten van motorfietsen, of juist de verbetering van weginfrastructuur.

Op weg naar de stembus op 17 maart

Op 17 maart a.s. mag je stemmen voor de Tweede Kamerverkiezingen. Ben je benieuwd naar de voor motorrijders relevante standpunten van de politieke partijen? Een volledig overzicht vind je hier. Bekijk ook onze andere uitgelichte thema’s. Lees ook de blogs over weginfrastructuur en geluidsoverlast.