Tweede Kamerverkiezingen 2021: geluidsoverlast


Tom van Appeldoorn - 14 maart, 2021

Wat gaan de politieke partijen de aankomende jaren voor jou als motorrijder betekenen? In aanloop naar de verkiezingen zet de KNMV de standpunten van de politieke partijen voor je op een rij. Met vandaag als uitgelicht onderwerp: geluidsoverlast.

De geluidsoverlast van enkele motorrijders staat vaak in een negatief daglicht onder bewoners van diverse gemeenten in Nederland, met name in de eerste mooie weekenden van het motorseizoen. Vorig jaar besloten de voorzitters van de 25 veiligheidsregio’s om bepaalde gebieden voor motorrijders in het Paasweekend af te zetten. Ook zijn de boetes voor geluidsoverlast flink gestegen de laatste jaren. Hoe voorzien de partijen om dit probleem aan te pakken?

Oplossingen uit politiek Den Haag: van handhaving tot decibel-dempers

De PvdA benadrukt dat het overgrote deel van de motorrijders zich aan de geluidsnormen houdt en dat het een kleine groep is die het voor de rest verpest. De sociaaldemocraten zien vooral mogelijkheden in slimme systemen die geluidsoverlast monitoren, zoals de systemen waarmee nu wordt geëxperimenteerd in het Rotterdamse uitgaanscircuit.

D66 ziet met name kansen in de elektrificatie van motorfietsen. Dit draagt niet alleen bij aan het klimaat, maar zorgt ook voor rust op de weg. De partij onder leiding van lijsttrekker Sigrid Kaag pleit voor subsidies en vrijstellingen om schone motorfietsen op de markt te brengen. Daarnaast pleit D66 voor geluidsmetingen in grote steden om geluidsnormen te handhaven en overtreders aan te pakken.

Het CDA pleit voor goede afspraken tussen gemeenten en motorclubs en vindt dat er met partijen als de KNMV moet worden gekeken naar reële oplossingen. Het CDA pleit eveneens voor betere handhaving van de bestaande normering. Volgens de christendemocraten moet ‘Brussel’ uiteindelijk knopen doorhakken over de maximale geluidsuitstoot in de EU.

Tot slot: volgens de SGP ligt de sleutel bij regelgeving voor decibel-dempers en de inzet van gemeentelijke opsporingsambtenaren. 50PLUS pleit voor innovatie en de toepassing van technische middelen om geluidsoverlast te reduceren.

Geluidsoverlast: gezond verstand als basis

Volgens de KNMV staat het gebruik van gezond verstand voorop, bijvoorbeeld door als motorrijder drukke toeristische plekken te vermijden en door een gedragscode op te stellen als je in een grote groep rijdt. Geluidsoverlast is dan ook vooral een maatschappelijk probleem: het is een kleine groep asociale motorrijders die een grote groep welwillende een slechte naam bezorgt, net zoals dat bij wandelaars en wielrenners gebeurt.

De KNMV pleit in politiek Den Haag o.a. voor de introductie van een verplichte RDW-keuring bij de montage van een niet-standaard uitlaat bij motorfietsen. Motorrijders vervangen regelmatig de fabrieksuitlaat van een motorfiets met een aftermarket uitlaat die meer geluid produceert. Met de introductie van een verplichte RDW-keuring kan de toegestane geluidsnormering beter én sneller worden gehandhaafd: de agent op straat hoeft alleen te controleren wat voor soort uitlaat is gemonteerd.

Daarnaast verwelkomt de KNMV de toezegging van minister van Nieuwenhuizen over een onderzoek naar de mogelijkheden om geluidsoverlast te verminderen. De KNMV benadrukt dat dit onderzoek niet alleen moet kijken naar de beleidsopties in Nederland, maar ook op Europees niveau. Daarnaast moeten ook beleidsopties richting fabrikanten worden opgenomen, bijvoorbeeld d.m.v. het aanpassen van typegoedkeuringen.

Op weg naar de stembus op 17 maart

Op 17 maart a.s. mag je stemmen voor de Tweede Kamerverkiezingen. Ben je benieuwd naar de voor motorrijders relevante standpunten van de politieke partijen? Een volledig overzicht vind je hier. Bekijk ook onze andere uitgelichte thema’s: verkeersveiligheid en weginfrastructuur.