BeNeLux Trophy gaat van start op Zolder en Nürburgring


Tom van Appeldoorn - 07 juni, 2021 FOTO - Luuk Kleinsman

Negen raceweekenden op negen verschillende circuits in de BeNeLux en Duitsland en per weekend ook nog eens twee wedstrijden. De BeNeLux Trophy is een relatief betaalbare competitie op circuits met allure. Deze maand zijn de eerste races op Zolder en de Nürburgring.

De BeNeLUx Trophy is een competitie die gezamenlijke door de Nederlandse, Belgische en Luxemburgse bonden wordt georganiseerd. Op die manier krijg je de kans om je te meten aan andere internationale rijders. Een veelzijdige en gevarieerde competitie dus!

Nieuw dit jaar is de Supersport 300-klasse. Hiermee zijn er naast de Supersport (600cc) en Superbike (1000cc) drie klassen waaraan men kan deelnemen.

Betaalbaar en uitdagend

In 2015 werd de BeNeLux Trophy bedacht – toen nog onder de naam ‘BeNeCup’ – als een relatief betaalbare vorm van wegracecompetitie. Iets wat nog steeds hoog in het vaandel staat. Maar waar er in het eerste jaar nog veelal geracet werd op stratencircuits, hebben deze nu bijna allemaal plaatsgemaakt voor erg veilige en hoogstaande circuits. Op die manier heeft de competitie een zekere allure zonder dat er een bijzonder groot prijskaartje aan hangt.

Marcel Zuurbier is deelnemer van het eerste uur: “in een raceklasse ben ik vooral op zoek naar uitdaging, plezier en diversiteit. Ik wil graag samen met ons team een raceweekend volledig beleven, van de kwalificatietrainingen op zaterdag, tot de races op zondag. Het niveau van de Benelux Trophy is serieus, maar goed te behappen voor een ervaren coureur. Er wordt samen met het Belgisch Kampioenschap gereden, dus alle bekende toprijders uit België staan aan de start.”

Randy van Hees in actie op één van de motoren van Team Zuurbier, op het TT Circuit Assen.

 

“Liefhebbers kunnen hun hart ophalen”

Marcel Zuurbier: “circuits als Assen, Zolder, Croix en Mettet zijn bij iedere coureur welbekend. Uniek is het echter dat er bijvoorbeeld ook een raceweekend op Spa-Francorchamps verreden wordt.”

Hengelo en Chimay zijn de meest uitdagende banen. Marcel: “het circuit in Hengelo is één van de weinige overgebleven stratencircuits in Nederland. Inmiddels is het wat betreft de veiligheid bijna te vergelijken met een permanent circuit.”

Hij vervolgt: “Chimay is een echte ‘road race’. De liefhebbers kunnen hier hun hart ophalen. Coureurs kunnen zelf bepalen of ze hier het achterste van hun tong laten zien en alle risico’s nemen of juist niet: zowel de winnaar als de hekkensluiter wordt tijdens dit event als held binnengehaald door de duizenden toeschouwers langs de baan.”

Overigens is de sfeer op de permanente circuits er niet minder om. Marcel: “de race in Assen is niet zomaar de eerste de beste. We rijden tijdens de Jack’s Racing Days – voorheen de Gamma Racing Days – wat één van de grootste auto- en motorsportevenementen van het land is, ook hier weer met duizenden toeschouwers.”

Eindelijk van start

Vanwege de aangescherpte coronamaatregelen waarmee we begin dit jaar te maken hadden, heeft het even geduurd tot we eindelijk van start kunnen. De kalender is derhalve aangepast. Gelukkig is het vanaf halverwege deze maand weer mogelijk om te rijden. Op 19 juni zal de eerste wedstrijd gereden worden op het circuit van Zolder in België.

Voor deelname aan de BeNeLux Trophy is een internationale licentie nodig. Deze is met 315 euro prijzig, maar biedt je dus wel de kans om op het op te nemen tegen coureurs uit de hele BeNeLux op negen zeer diverse en uitdagende circuits. Daarbij ben je door gebruik van deze licentie verzekerd tijdens deelname aan (internationale) circuitdagen. Overigens ben je niet verplicht om aan alle wedstrijden in de Trophy mee te doen. Je kunt je inschrijven voor de races die jou qua datum uitkomen of wat betreft circuit uitdagend genoeg zijn.

Inschrijven

Interesse? Je kunt je nu al inschrijven voor de aankomende twee wedstrijden op Zolder en de Nürburgring. Dit verloopt via de sites van de organiserende partijen. Hieronder zie je een kort overzicht van de dagindelingen en hoe de inschrijving verloopt per klasse en evenement:

BeNeLux Trophy Zolder 19 juni 2021
Het wedstrijdprogramma voor de BeNeLux Trophy in Zolder ziet er als volgt uit:

  • 2 kwalificatietrainingen van 20 minuten en 2 races van 20 minuten waarbij de klassen Supersport 300, Supertwin en Stocktwin samen rijden;
  • 2 kwalificatietrainingen van 20 minuten en 2 races van 20 minuten waarbij de klassen Supersport en Superbike samen rijden.

De inschrijvingen dienen als volgt te gebeuren:

  • Supersport 300: inschrijvingen via de BMB-website;
  • Supersport en Superbike: inschrijvingen via de organisatie. Kosten: € 295,-

BeNeLux Trophy Nürburgring 2 tot en met 4 juli 2021
Op vrijdag 2 juli zijn er vrije training sessies waarvoor apart rechtstreeks bij de Duitse organisatie (Dortmunder Motorsport-Club) dient te worden ingeschreven.

Het wedstrijdprogramma voor de BeNeLux Trophy op de Nürburgring ziet er als volgt uit:

  • 2 kwalificatietrainingen van 20 minuten op zaterdag en 2 races van 17 minuten + 1 ronde op zondag waarbij de klassen Supersport 300, Supertwin en Stocktwin samen rijden;
  • 2 kwalificatietrainingen van 20 minuten op zaterdag en 2 races van 17 minuten + 1 ronde op zondag waarbij de klassen Supersport en Superbike samen rijden.

De inschrijvingen dienen als volgt te gebeuren:

  • Supersport 300: inschrijvingen via de BMB-website;
  • Supersport en Superbike: inschrijvingen via de BMB-website. Kosten: € 329,-