Eerste elektrische MX machine gaat de concurrentie aan


Mark Meisner - 03 augustus, 2020 FOTO - Bart van Overbeeke Photography

Yamaha Motor Europe, KNMV, Dohms Projecten en SPIKE slaan handen ineen voor uniek project

Het moet de eerste elektrische crossmotor worden die zich kan meten met de huidige generatie van 250cc crossmotoren. Eind dit jaar moet het prototype klaar zijn. De motor is een gezamenlijk project van SPIKE Technologies en Dohms Projecten, ondersteund door Yamaha Motor Europe N.V. en de KNMV.

De nieuwe EMX machine krijgt steeds meer vorm op de tekentafel van startup SPIKE in Helmond. In een bestaand Yamaha YZ250F chassis wordt een elektromotor ingebouwd. “Ik ben ervan overtuigd dat de elektrische machine die we bouwen binnenkort sneller zal zijn dan de huidige generatie crossmotoren”, zegt Bas Verkaik van SPIKE. “Het grote voordeel van een elektrische motor is dat het koppel veel hoger is. Dat geeft meer trekkracht. Je kunt er een snellere ronde mee rijden. ”

Kansen

Het idee voor een competitieve elektrische crossmotor kwam anderhalf jaar geleden van motorcrosser en MX-trainer Elmar Dohms. “Er zijn veranderingen gaande op het gebied van geluid en milieu, die in het nadeel zijn van crossmotoren. Daarom heb ik samen met mijn bedrijf een haalbaarheidsonderzoek gedaan naar alternatieven. Hieruit bleek dat er kansen liggen op elektrisch gebied. ”

Tegelijkertijd keek motorbond KNMV naar duurzaamheid in de motorsport. “Ik ben een groot fan van motorcross, de geur van benzine en het geluid van knetterende motoren”, zegt Patrice Assendelft, directeur van de KNMV. “Door dit project te ondersteunen, geven we de traditionele verbrandingsmotoren echt niet op. Maar we moeten wel naar de toekomst kijken. Nu kunnen we nog steeds lawaai maken. Maar als circuits met beperkingen te maken krijgen, dan moeten we voorbereid zijn op de toekomst. Een elektrische MX-machine, die geen schadelijke stoffen uitstoot en geen lawaai maakt, maakt het beoefenen van motorcross eenvoudiger. ”

Batterij vervangbaar

De accu die de motor van stroom voorziet, is ontwikkeld door SPIKE. Dohms kijkt onder meer naar de aandrijving en de gewichtsverdeling. Doordat de batterij eenvoudig te vervangen is, kan na een manche snel worden deelgenomen aan een tweede sessie.

Yamaha Motor Europe N.V. is enthousiast over het initiatief. “We ondersteunen dit project van Dohms en SPIKE graag, omdat we het belangrijk vinden om bedrijven en initiatieven als deze te motiveren om de ontwikkelingen in de elektrische technologie een impuls te geven. We kijken er erg naar uit om het prototype te testen en te evalueren om te begrijpen hoe de technologie van Dohms en SPIKE presteert in ons YZF-chassis”, zegt Leon Oosterhof van Yamaha Motor Europe’s Product Planning Division.

Kijk voor meer informatie op emx-powertrain.com.