CBS publiceert cijfers motorbezit en dodelijke ongevallen 2019


Bas Vis - 15 april, 2020

Motorrijden is stoer, ontspannend, handig, maar kent helaas ook een keerzijde. Uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat er in 2019 52 motorrijders bij een ongeval om het leven zijn gekomen. Onze gedachten zijn bij de nabestaanden van deze slachtoffers.   

Als belangenbehartiger wil je het vooral hebben over de mooie en voordelige kant van motorrijden. Denk aan lekker uitwaaien in de wind, mooie tochten in binnen- en buitenland, maar ook ideaal om waar anderen in de file staan jij toch op tijd op je bestemming aankomt. Het is voor niet voor niks, dat motorrijden enorm populair aan het worden is. Opvallend is ook dat we het nog geen twintig jaar geleden nog vaak over een ‘stoer mannending’ hadden… De verhouding gaat nu aardig richting de ‘fifty-fifty’ voor mannen en vrouwen.

Helaas zit er ook een schaduwkant aan het motorrijden en dat is dat wij tot de categorie kwetsbare verkeersdeelnemers behoren. Enerzijds komt dit doordat we regelmatig niet of te laat opgemerkt worden en anderzijds zitten wij niet zoals bij een auto in een veiligheidskooi. Helaas betekent dit dat de kans dat we bij een ongeval betrokken raken relatief groot is, maar ook de gevolgen meestal heftig zijn.

Stijging onder 40 jaar

De 52 omgekomen motorrijders is een stijging van 10 ten opzichte van 2018. Toen waren er 42 dodelijke ongevallen te betreuren. De stijging vindt vrijwel geheel plaats door ongevallen met bestuurders in de leeftijdscategorie 20 tot 40 jaar. Dat waren er 24 in 2018, maar 32 in 2019.

52 is iets meer dan het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar (2010-2019). Dat ligt op 49 (mede beïnvloed door 2013 waarin 23 motorrijders verongelukten). Het decennium ervoor (2000-2009) lag het gemiddelde nog op 80,8.

De Europese Unie streeft de komende tien jaar naar nul verkeersdoden in 2030. Cynici deden dit plan meteen af als onrealistisch. Echter, waarom niet streven naar het hoogst haalbare? De KNMV werkt hier van lokaal tot aan Europees niveau dan ook vol overgave aan mee. Voor de veiligheid van motorrijders op de Nederlandse en Europese wegen is immers nog veel te winnen.

Provincies

In totaal waren er in 2019 661 verkeersdoden in Nederland. De meeste verkeersslachtoffers vielen in Noord-Brabant (142), daarna volgen Noord-Holland en Gelderland met 87. Onderaan de lijst staan Friesland en Overijssel (29), Groningen (19), Flevoland (16) en Zeeland (13). Het aandeel motorrijders in deze cijfers wordt niet apart vermeld.

Motorbezit

Gisteren publiceerde het CBS ook de cijfers over motorbezit in Nederland. Er stonden eind 2019 / begin 2020 zo’n 680.000 motoren geregistreerd in Nederland. Dat zijn er 14.000 meer dan begin 2019. Die stijging in de verkoop van nieuwe motoren past in een trend die werd ingezet in 2014.

Ruim de helft (55 procent) van de motorbezitters is ouder dan 50 jaar. 35 procent is van mensen tussen de 30 en 50 jaar. De resterende 10 procent van motorrijders onder de 30 jaar. De gemiddelde leeftijd van de motoren zelf is 22 jaar. Dat het dubbele van de gemiddelde leeftijd van een personenauto.