Onbegrijpelijk besluit: Amsterdam verbiedt snorfietsen op het fietspad


Frank Andringa - 22 mei, 2019

Amsterdam wil af van snorfietsers op het fietspad. Sinds 8 april moeten zij volgens de nieuwe wet al op de rijbaan.  Om aan deze nieuwe maatregel te wennen zijn er nog niet direct bekeuringen uitgeschreven. Maar wie na 3 juni nog met zijn/haar snorfiets in de hoofdstad op een fietspad rijdt, kan een boete van 95 euro tegemoet zien. Bovendien is het dragen van een helm verplicht. Buiten Amsterdam moeten snorfietsers wél op het fietspad rijden.

De maatregel geldt binnen de ring A10 in de hoofdstad. Er is een uitzondering gemaakt voor een aantal drukke Amsterdamse straten, waar snorfietsers wel op het fietspad moeten rijden. Op deze straten wordt dit met verkeersborden aangegeven. De gemeente heeft de maatregel genomen, omdat het aantal fietspadgebruikers alsmaar blijft stijgen. Dat levert volgens de gemeente gevaarlijke situaties op, voor fietsers en snorfietsers. Amsterdam verwacht dat door snorfietsers op de weg te laten rijden, de doorstroming op de fietspaden verbetert en de verkeersveiligheid toeneemt.

Ondanks dat snorfietsers in Amsterdam een helm moeten dragen en op de weg moeten rijden, blijft de maximum snelheid voor hen 25 kilometer per uur. Zij horen rechts van het midden van de rijbaan te rijden, net als bromfietsers. Naast elkaar rijden is verboden en inhalen wordt afgeraden.

Visie KNMV

Als belangenbehartiger is deze visie voor ons als KNMV onbegrijpelijk. In onze beleving los je het ene probleem op en creëer je het andere. Eind jaren negentig kwam in het programma Duurzaam Veilig al naar voren dat je zoveel mogelijk voertuigen met dezelfde snelheid bij elkaar moet zetten. Nu wordt de snorfietser met een maximale snelheid van 25 kilometer per uur tussen de auto’s gezet. Dat is een vreemde gedachte. Is de opvoerproblematiek van de snorscooter dan zo groot dat de handhaving dit niet aankan? Is daarom maar besloten om extra risico’s te accepteren?

Brom- en snorfietstraining

Door de maatregel van de gemeente Amsterdam gaan snorfietsers van het drukke fietspad dus naar de drukke weg. Dit zorgt voor tal van nieuwe risico’s. De KNMV biedt daarom op aanvraag de training Risico Bromfiets. De training richt zich op slimmer en tactischer door het verkeer te rijden. Je leert alle voordelen van je brom- of snorfiets benutten, terwijl je veilig op je bestemming aankomt. De training Risico Bromfiets wordt door heel Nederland gegeven en duurt slechts een halve dag.