eSuperbikes oogsten lof tijdens Ducati Club Races

start eSBK, Assen 2019

Frank Andringa - 27 mei, 2019 FOTO - start van de Open eSBK-klasse tijdens de Ducati Club Races op het TT Circuit Assen

Geen gebrul van motoren, maar met een soort van fluistertoon sluipen ze door het rennerskwartier. De aanwezigheid en demonstratierace van de Open Electric Superbike Competition (eSBK) tijdens de Ducati Club Races roept tal van reacties op.

“Als we over het rennerskwartier rijden, zie je mensen toch even verbaasd kijken van: ‘Hé, die motor is elektrisch’”, zegt organisator Jeroen Goudswaard. “Vervolgens zijn de meeste reacties echt goed. Ze vinden de motoren er mooi uitzien. Ik ben echt blij dat we aan dit evenement mogen meedoen.”

Italiaans design

Tijdens de eSBK demorace verschijnen er zes motoren aan de start. Onder de deelnemers zijn ervaren coureurs, motorrijders die tot voor kort met hun elektrische fiets alleen op de weg reden, een universiteitsteam en importeur Marchel Bulthuis. Hij begrijpt dat de motoren in de smaak vallen. “Ze hebben een Italiaans design, dat doet het altijd goed. De motoren zijn afgeleid van de Moto E, waar een straatmotor van is gemaakt. Je kan er echt lol mee maken.”

Bulthuis doet dat ook zeker op het circuit. Het is de eerste keer dat hij tijdens een race in actie komt. “Direct een tweede plek behaald”, lacht hij. Volgens de importeur is het de toekomst. “Ik doe tegenwoordig alles elektrisch. Mijn Energica is echt top. Hij heeft meer koppel dan een motor op benzine. De vooroordelen die over deze machines bestaan zijn vaak niet van toepassing. Iedereen mag er over oordelen, maar doe dat pas als je hem zelf hebt uitgeprobeerd.”

‘Compleet andere ervaring’

De race wordt gewonnen door Kevin Groeneveld, die normaal gesproken in het ONK SuperCup 1000 uitkomt. “Een eSBK is een compleet andere ervaring”, reageert hij enthousiast. “Het rijdt heel anders. Als je een bocht instuurt, moet je er bijvoorbeeld helemaal klaar voor zijn. Ondanks dat je niet hoeft te schakelen, blijft het hard werken.”

Kiezen wil Groeneveld niet. “Beide heeft zijn mooie kanten. Dat je de motor niet hoort brullen, dat maakt als coureur niet uit. Wij willen alleen een zo snel mogelijke ronde rijden, we willen racen. Daarvoor heb je geen geluid nodig.”

‘Dit rijdt heel vloeiend’

“Ik haalde met gemak een top van 200 per uur, daarop is mijn motor begrensd”, kijkt Bas Claassens terug. Het is zijn eerste kennismaking met de racesport. “Normaal gebruik ik mijn Energica EVA 107 KW alleen voor het woon-werkverkeer. Dat rijdt echt heerlijk, heel vloeiend. Het is één brok techniek die niet onderdoet voor een andere motorfiets. Ik heb vandaag in ieder geval mijn grenzen verlegd.”

eSBK tijdens Gamma Racing Day

Tijdens de Gamma Racing Day wordt er een echte race om de Open eSBK Competition verreden. Dan verschijnen minimaal vijftien eSBK-coureurs uit binnen- én buitenland aan de start. Daaronder zijn ook twee motoren van het team Electric Superbike Twente, het team van de Universiteit Twente. Met zo’n dertig man wordt daar serieus werk gemaakt van het elektrisch racen. “Wij willen de snelste elektrische motorfiets bouwen, die natuurlijk ook veilig en betrouwbaar is. Daar werken we hard aan”, zegt Pieter Wiersinga van het team.

Organisator Jeroen Goudswaard kijkt al met vol vertrouwen vooruit op de volgende race tijdens de Gamma Racing Day. “Naast Twente komt ook de universiteit van Delft met een motor. Daarnaast zijn er verschillende buitenlandse projecten die aangegeven hebben te willen deelnemen. Het is voor ons een start. De motorsport telt al tal van klasses, daar past ook heel goed een elektrische bij.”