Trial 2019: dit moet je weten


Bas Vis - 04 maart, 2019

Zo vlak voor het nieuwe seizoen zetten we even wat belangrijke informatie over trial voor je op een rij…

Licentie/KNMV-App

Sinds dit jaar is er geen fysieke licentiepas, maar zitten je ledenpas en sportlicentie(s) in een app op je telefoon. Ga naar de appstore en download de KNMV-app. Na het inloggen zie je automatisch je ledenpas / sportlicentie(s) staan. Als je een screenshot van je sportlicentie maakt, heb je je licentie altijd als fotokopie in je telefoon staan (bij gemis aan een internetverbinding op je telefoon).

TrialGP Netherlands in Zelhem

Op 22 en 23 juni is het WK Trial in Zelhem! Ruim vier decennia lang heeft het geduurd, maar nu is het aftellen geblazen. Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws rondom de TrialGP in Zelhem, kijk dan op de website.

Jeugd

De jeugd heeft de toekomst, zo ook in de trial. De ONK en NK Jeugdtrialkalender 2019 is goed gevuld: zes ONK-wedstrijddagen en zelfs tien NKJ-wedstrijddagen. Sportklassen A en B hebben naast hun ONK-wedstrijden ook nog tellende wedstrijden in het NKJ in Apeldoorn en Arnhem. Hier vind je de volledige jaarkalender.

Trialreglement 2019

Het trialreglement 2019 is terug te vinden op de KNMV-website. De voornaamste wijzigingen zijn:

  • er bestaat geen commissie OET meer, dit is vervangen door KNMV Bondsbureau;
  • een gele kaart vervalt niet na de wedstrijd maar blijft staan in de trialcompetitie. Bij drie gele kaarten is de volgende trialwedstrijd DQ;
  • het dragen van een bodyprotector is verplicht, bij voorkeur met goedkeuringslabel EN 1621-2 en prEN 1621-3;
  • er mag geen communicatiesignaal zijn tussen motorfiets en persoon incl. radio en blue tooth communicatie;
  • het geluidsreglement heet nu KNMV Geluid Reglement Noppensport.

Juiste kleur achtergrond en rijnummers

De sporters wordt verzocht om hun trialmotoren conform het reglement in orde te hebben. Dat geldt dus ook voor de kleur achtergrond achter het rijnummer, de afmeting van de rijnummers, gebruik van het koord van het kortsluitingscontact (deze ook dragen buiten de non-stops, als met de trialmotor gereden wordt), het geluid. Dit jaar zal er op een of meerdere ONK trialwedstrijden geluid worden gemeten. Dit is niet bedoeld om de rijder te pesten, maar te laten zien/horen dat het geluid wel/niet in orde is. Doe er als rijder / monteur dan wat aan. Want door rijden met te veel geluid breng je de club in de problemen. (Geklaag van buren over geluid leidt tot problemen met de vergunning of erger!). Geluid is beleving, maar niet ten koste van sluiting van de motorsportaccommodatie!

Respect in de trial

Vorig jaar op de trial tweedaagse in Schijndel waren de gele hesjes (nee, niet die uit het nieuws) al duidelijk zichtbaar. De non-stopofficials die dienst doen op het ONK en NKJ Trial droegen die dag een geel hesje waarop staat ‘Respect in de trial’. Trial is een jurysport en aan de non-stopofficials de mooie (maar moeilijke) taak zo eerlijk mogelijk volgens het reglement te jureren. Wederzijds respect is dan belangrijk. Als je als rijder denkt dat de non-stopofficial een verkeerde beslissing heeft genomen, dan vraag je om uitleg (géén discussies). Kom je er samen niet uit, dan betrek je de wedstrijdleider erbij. Deze zal uiteindelijk de definitieve beslissing nemen. Clubvrijwilligers willen ook met een glimlach en goed gevoel aan het eind van de dag naar huis. En daar is een organisator weer blij mee want deze kan de volgende keer weer een beroep doen op deze vrijwilliger.

Wedstrijdleiding ONK en NKJ / tijdwaarneming

Dit jaar zie je Peter van Amersfoort als ONK-wedstrijdleider en Marcel Elshof als NKJ-wedstrijdleider in de trial. Daarnaast is Peter ook Clerc of the Course op de TrialGP in Zelhem. John van Oorschot en Randy Kerstjens gaan dit jaar als assistent-wedstrijdleider trial aan de slag/in opleiding. John in het ONK en Randy in het NKJ. Veel plezier en succes!

Monique Haverkamp is dit jaar als KNMV-tijdwaarnemer trial op de wedstrijden aanwezig. Zij zal Marina in eerste instantie assisteren en daarna zelfstandig als tijdwaarnemer aan de slag.

Expertgroep Trial / werkgroep Trial SWOT

In 2019 wordt een Expertgroep Trial geformeerd (i.p.v. de subcommissie Trial). De expertgroep komt in actie op het moment dat er een trialvraagstuk is waar advies voor nodig is. De KNMV speelt hier dan een centrale rol in. In de breedtesport (op clubniveau) is trial goed vertegenwoordigd. Maar hoe behouden we dit, komt er meer aanwas in de trial, kunnen jeugdrijders doorstromen naar (inter)nationale wedstrijden? De werkgroep Trial SWOT gaat hiermee aan de slag en zal er de voorzitters van de trialclubs dit jaar over adviseren. Deze werkgroep bestaat uit: Angeline Vermeulen (Schijndel), Monique Haverkamp (Apeldoorn), Sonja Hooijer (Apeldoorn), Peter van der Sluis (Arnhem) en Mario Pieterse (KNMV).

Vrijwilliger in de trial worden?

Ben je een enthousiaste (oud)motorsportliefhebber die een steentje wil bijdragen aan de trial? Dan zijn er bij de clubs en/of KNMV tal van mogelijkheden om als vrijwilliger aan de slag te gaan. Je krijgt er in elk geval mooie motorsport, gezelligheid en saamhorigheid voor terug. En dat voor een goedgevuld lunchpakket, reiskostenvergoeding (als KNMV-official) en waardering (als de sporters dat niet vergeten)! Enthousiast geworden, neem dan contact op met de KNMV: 026-3528515 / sport@knmv.nl.