De ‘gewone’ motorrijder (Checkbox 18)

Verschillende motorrijders vertellen jou in deze Checkbox waarom ze motor rijden en op welk type. Bovendien vertellen ze daarbij hoe vaak ze rijden. Of ze het gehele jaar door rijden, alleen in de zomer, iedere dag of een keer per maand.
Begin 2019 waren er volgens de statistieken bijna 666.000 motorfietsen in Nederland. In deze Checkbox gaan wij op pad met zes enthousiastelingen, namelijk Tibor Bedo, Leonoor Kinkel, Peter Top, Bas Vis, Silvia van den Muijsenberg en Leon Dovermann.
Hoe kwam je met de motor in aanraking
Het spreekt voor zich dat ze allemaal verschillend tegen het motorrijden aankijken. De motorfiets verschillend gebruiken en op verschillende manieren enthousiast geworden zijn om hun motorrijbewijs te halen.
“Mijn passie voor motorrijden was er al in mijn bromfietsleeftijd. Stiekem met vriendjes meerijden”, aldus Leon. “Ik was 19-20 toen had ik mijn eerste motorfiets en mijn motorrijbewijs gehaald. Het was een mooie Honda 350cc.”
“Toen ik 16 jaar was met een Puch, hoog stuur, glimmend chroom, echt fantastisch met de wind in je gezicht. Een heerlijk gevoel”, volgens Peter. Zijn vader kocht een caravan en daar zat een motor bij. Een BMW 250 met hoog stuur. Na lange tijd niet gereden te hebben, 35 jaar, is hij door een vriend weer enthousiast gemaakt.
Bas reed als kleuter al mee achter op de motor naar de TT, op een kleiner brommertje door de straten, achterop de motor van zijn vader. Zo is zijn passie voor motorrijden ontstaan.
Leonoor was op haar 18e al enthousiast, maar ging uit huis, studeren, studieschuld etc. Vorig jaar dacht ze dat ze maar eens moest beginnen anders zou het er niet meer van komen.
Silvia: “Ik heb zelfs gedacht om eerst mijn motorrijbewijs te halen en dan mijn autorijbewijs. Op een gegeven moment had ik een fulltimebaan, geld gespaard en had toen geen reden meer om niet te starten.”
“Zo leuk om te doen, die lucht, lekker op de weg, veel leuker dan autorijden,” aldus Tibor.
Wat voor een type motorrijder ben jij?
Bij de aanschaf van de motorfiets speelt het karakter van de motorrijder een belangrijke rol. Rijd je graag sportief of ben je eerder een gemoedelijke cruiser? Of rijd je soms ook offroad? Bovendien komen veel motorrijders daar pas na een tijdje achter en wordt de eerste aangeschafte motorfiets ingeruild voor een model waarvan ze na de eerste periode als motorrijder zeker weten dat deze echt bij hen past.
“Ik had mijn motor gelijk op het oog en meteen gekocht. Hij moest er uiteraard mooi uitzien en ik ben gevallen voor een Ducati Monster 821. Ik doe er alles mee, zowel woon-werk als naar het buitenland. Hij rijdt zo lekker,” zijn de woorden van Leonoor. Peter is huisarts en doet zelfs zijn visites indien ze dat toelaten op de motor. Je kunt dan makkelijker overal tussendoor en bent sneller als met de auto. Bovendien kun je hem makkelijk kwijt voor de deur bij de mensen. Tibor rijdt als hij zin heeft. Met een lekker zonnetje, het moet niet regenen. Alleen of samen met een vriend. Silvia heeft pas net haar rijbewijs en is nog een beetje op zoek naar wat voor een type motorrijdster zij is. Ze probeert wel veel ervaring op te doen, stapt als eventjes het zonnetje schijnt op de motor.
Leon is rijinstructeurs en rijdt uiteraard anders dan de gemiddelde motorrijder. En hij denkt zelfs anders dan een automobilist. Leon houdt altijd meer afstand zodat hij het overzicht goed behoudt. Uitwijken en remmen is dan makkelijker. En hij jaagt de automobilisten ook geen schrik aan, wat een motorrijder nog wel eens doet.
Voor Bas is motorrijden veel meer dan alleen passie. Hij heeft er zelfs zijn beroep van gemaakt. Zijn werk doet hij alleen wel voornamelijk vanachter zijn bureau. Hij is een van de vele motorrijders die dag in dag uit bezig zijn met hard werken voor motorrijders. Voor toerrijders, voor sporters, overal zet de KNMV zich voor in. Belangenbehartiging en talentontwikkeling. Bas vindt alles te gek om mee bezig te zijn. De KNMV heeft 45.000 leden waarvan er maar 15.000 sporters zijn. Ze zetten zich dus echt niet alleen in voor de sporters. Er zijn meer dan 40.000 gewone motorrijders KNMV-lid. Maar er zijn in totaal 600.000 motorrijders in Nederland, dus er kunnen zeker nog wat leden bij. Wil je lid worden van de KNMV, meld je dan aan.
De ‘gewone’ motorrijder
Zes verschillende motorrijders, met zes verschillende karakters op zes verschillende motorfietsen. Alleen met een dezelfde passie: de passie voor motorrijden. Voor deze groep is motorrijder het ultieme gevoel van vrijheid. Niet een geplande route rijden, maar gewoon verdwalen en uitkijken waar je uitkomt.
Bekijk ook de vorige afleveringen van Checkbox:
- Checkbox 17: Van 1pk naar 55pk met Kimberly van der Laan
- Checkbox 16: Wedstrijdarts Kimberly van der Laan combineert haar werk en passie
- Checkbox 15: Wegenwacht op de motor: ‘Het is mijn droombaan’
- Checkbox 14: Rob Hartog over vriendin, werk en MX als basis voor wegrace
- Checkbox 13: Rob Hartog over zijn grote kracht en legendarische naam
- Checkbox 12: Etienne Bax over zijn allereerste en langste sponsor en het vaderschap
- Checkbox 11: Etienne Bax over wereldtitels en… dakdekken
- Checkbox 10: Jannick de Jong: ‘Ik keer terug na mijn dopingschorsing’
- Checkbox 9: Jeffrey Herlings: ‘Een prachtig, maar zwaar leven’
- Checkbox 8: Glenn Coldenhoff over MxoN 2019: ‘Dit jaar waarmaken!’
- Checkbox 7: Bo Bendsneyder over zijn sport en familie
- Checkbox 6: Bo Bendsneyder over zijn jeugd en carrière
- Checkbox 5: Zonder vrijwilligers geen motorsport
- Checkbox 4: Vrijwilligers MAC SEV Lochem zorgen voor topevenement
- Checkbox 3: Jeffrey Herlings over trainen, twijfels en lekker eten
- Checkbox 2: Lotte van Drunen over motocross, ambities en meer
- Checkbox 1: Glenn Coldenhoff over nieuw team en crash