Werken op de ambulancemotor (Checkbox 22)

In Checkbox 22 lichten we de ambulance op de motor uit. De ambulancemotor is inmiddels niet meer uit het straatbeeld te denken. Helemaal in de grote steden. Maar hoe en waarom wordt deze motor ingezet? Checkbox ging daarom in gesprek met verpleegkundige én motorrijdster Annemiek ter Morsche van het Regionaal Ambulance Voorziening Utrecht (RAVU).
“Op deze specifieke ambulance rijd ik zolang mogelijk door. Ik houd van motorrijden én omdat je toch vaak op plekken komt waar een auto-ambulance niet kan komen. Als solist kun je in principe op elke melding worden ingezet en bent in sommige gevallen nog eens sneller ter plaatse. Daarnaast ben je voor de meldkamer ook inzetbaar voor meldingen waar geen vervoer naar het ziekenhuis nodig is.”
Droombaan
“Het is een droom om van je hobby je werk te maken”, aldus verpleegkundige Ter Morsche. Werken op de motor in combinatie met de medische vaardigheden is niet voor iedereen weggelegd. Er zit een traject aan vast. Zo moet je als verpleegkundige al enige jaren actief zijn geweest op de (auto) ambulance. Zodat je meerdere situaties mee hebt gemaakt én ervaren bent op de weg, op de straat en in huis. Als solist, het woord zegt het al, ben je alleen en daarvoor is die ervaring hard nodig. Je komt namelijk voor situaties te staan waar je eerst samen – met een collega op de ambulance – naar toe werd gestuurd.
Zware jongen
Volgetankt en volledig bepakt weegt de BMW R1200RT 360 kg. Iedere dag voordat de motor de weg op gaat worden alle op maat gemaakte tassen en koffers nagekeken en zo nodig aangevuld met alle noodzakelijke spullen. Van pleisters tot een defibrillator, alles zit op de ambulancemotor, zodat deze in elke situatie adequaat hulp kan verlenen. Door al het maatwerk op de motor is deze wendbaar genoeg en zijn paaltjes, stoepranden of andere obstakels geen uitdaging.
Met dank aan RAVU (in het bijzonder Annemiek) voor de samenwerking. Meer weten? De RAVU heeft een eigen YouTube kanaal!
Bekijk ook de vorige afleveringen van Checkbox:
- Checkbox 21: Kijk mee met de KNMV-officials
- Checkbox 20: WK trial deel 2: de jeugd heeft de toekomst
- Checkbox 19: Dit is trial
- Checkbox 18: De ‘gewone’ motorrijder
- Checkbox 17: Van 1pk naar 55pk met Kimberly van der Laan
- Checkbox 16: Wedstrijdarts Kimberly van der Laan combineert haar werk en passie
- Checkbox 15: Wegenwacht op de motor: ‘Het is mijn droombaan’
- Checkbox 14: Rob Hartog over vriendin, werk en MX als basis voor wegrace
- Checkbox 13: Rob Hartog over zijn grote kracht en legendarische naam
- Checkbox 12: Etienne Bax over zijn allereerste en langste sponsor en het vaderschap
- Checkbox 11: Etienne Bax over wereldtitels en… dakdekken
- Checkbox 10: Jannick de Jong: ‘Ik keer terug na mijn dopingschorsing’
- Checkbox 9: Jeffrey Herlings: ‘Een prachtig, maar zwaar leven’
- Checkbox 8: Glenn Coldenhoff over MxoN 2019: ‘Dit jaar waarmaken!’
- Checkbox 7: Bo Bendsneyder over zijn sport en familie
- Checkbox 6: Bo Bendsneyder over zijn jeugd en carrière
- Checkbox 5: Zonder vrijwilligers geen motorsport
- Checkbox 4: Vrijwilligers MAC SEV Lochem zorgen voor topevenement
- Checkbox 3: Jeffrey Herlings over trainen, twijfels en lekker eten
- Checkbox 2: Lotte van Drunen over motocross, ambities en meer
- Checkbox 1: Glenn Coldenhoff over nieuw team en crash