Maak kennis met de Custom Bike Contest-bouwers #3


KNMV - 18 mei, 2018

De KNMV Custom Bike Contest is in volle gang en uiteraard tonen we je graag alvast enkele deelnemers aan deze zelfbouwwedstrijd. Vandaag komen we meer te weten over Rob de Waard en zijn Honda VT600 Shadow.

Naam Rob de Waard
Leeftijd 28
Woonplaats Rotterdam
Beroep Meubelmaker bij een decoratelier
Motor Honda VT600 Shadow uit 1991

Daar moet vast een reden voor zijn, dat je zoveel hout op je motor hebt zitten.

‘Klopt, ik heb deze Shadow al eens eerder verbouwd als een afstudeerproject voor mijn opleiding tot meubelmaker. Ik maakte heel veel kastjes, bedden en tafels, maar wilde eens wat anders. Daarom kocht ik die VT600 Shadow.’

Hoe kwam je op het idee om een motor te gebruiken?

‘Ik reed op dat moment een quad, maar wilde eigenlijk altijd al wel een motor. Dat kwam in 2012 mooi samen met dit eindexamenproject. Motor kopen, rijbewijs halen en hopelijk slagen voor mijn opleiding. En ik vond het fijn dat ik er later ook nog plezier aan zou beleven, iets blijvends. De leraren op school waren overigens redelijk verbaasd toen ik het idee voorstelde, maar ze vonden het een mooie uitdaging voor mij.’

Wat verbouwde je zoal aan de Shadow?

‘Er zat niet echt een plan in mijn hoofd, dus ik begon allereerst met het strippen van de motor. Daarna bouwde ik de motor gestaag op en bedacht wat ik allemaal in hout kon uitvoeren. Onder meer de spatborden, koplamp, luchtfilterkap, accubak en zijpanelen maakte ik van hout.’

Je moet vast een hoop reacties krijgen als je ermee rondrijdt.

‘Jazeker, en mensen stellen vooral de vraag of het echt hout is. Waarschijnlijk omdat ze hout niet op een motor verwachten. Ik stond in het begin ook nog weleens op een beurs, dus kreeg voldoende reacties op mijn Shadow. Alleen door drukte op mijn werk stond de motor een jaar of twee stil. Doordat ik vorig jaar verhuisde, kwam de motor weer in beeld. Het was toch altijd wel lekker om de motor te gebruiken voor plezierritjes en dus besloot ik om weer wat te gaan rijden. Alleen had ie nog wel wat aandacht nodig. De brandstoftank had ik met hout bekleed, maar na een jaar of vijf begon dat toch wat los te laten. Ik ben dat opnieuw gaan bewerken, maar al snel was ik ook bezig met andere aanpassingen. Dus uiteindelijk heb ik ‘m weer helemaal uit elkaar gehaald.’

En nu? Compleet andere motorfiets?

‘Hij gaat er toch wel wat anders uitzien, ja. Alleen de spatborden en koplamp van de vorige verbouwing gebruik ik nog. Er is nog wel wat werk te verrichten, dus ik zit met een redelijk krappe deadline voor de Custom Bike Contest. Groot voordeel is dat ik nu over een mooie werkplaats beschik, waardoor ik uiteindelijk ook aan de slag ben gegaan met het frame. Op dat gebied kan ik veel leren van de constructielassers die hier rondlopen. Zij helpen me en dan weet ik ook zeker dat ik straks niet bang hoeft te zijn dat het frame uit elkaar valt. Dat is wel lekker.’

Toevallig ook al bezig met een volgend project?

‘Mijn vriendin is op zoek naar een motor. Ze moet haar rijbewijs nog halen, maar dan wil ze toch ook wel wat hout op haar motor hebben. Niet zo uitgebreid als op mijn Shadow, bij haar moet het meer in de details gaan zitten. Ik hoef me dus voorlopig niet te vervelen.’

Alle deelnemers van de KNMV Custom Bike Contest vind je hier. In dezelfde serie stonden eveneens Benny Prinsen en Daniel Ariens in de schijnwerpers.

Zelf ook meedoen? Dat kan uiteraard, het inschrijfformulier wacht al op je.

Check alle updates via #KNMVCBC op Instagram.