Maak kennis met de Custom Bike Contest-bouwers #2


KNMV - 03 mei, 2018

De KNMV Custom Bike Contest is in volle gang en uiteraard tonen we je graag alvast enkele deelnemers aan deze zelfbouwwedstrijd. Vandaag in de spotlights, Daniël Ariëns met zijn omgebouwde Honda CX500.

Naam Daniël Ariëns
Leeftijd 25
Woonplaats Zeist
Beroep Design Engineer
Motor Honda CX500 uit 1979

Hoe ben je deze Honda op het spoor gekomen?

‘Mijn broer had gehoord dat iemand al twee jaar een CX500 in de schuur had staan. We besloten om te gaan kijken, maar de motor stond juist achter het schuurtje. In de bosjes, compleet groen. Er zat geen kenteken meer op, dus hebben mijn broer en ik ‘m netjes in originele staat gebracht. Dat ging eigenlijk vrij vlotjes, al moest ik nog wel de nokkenas en -volgers vervangen. Waarschijnlijk heeft de motor eventjes zonder olie gelopen, waardoor het intern hard is gaan slijten. Toen dat was opgelost, hebben we de motor laten keuren. Dat verliep allemaal soepel en hing er al snel weer een kenteken op de CX.’

Maar uiteindelijk werd de Honda nogmaals onder handen genomen.

Het initiële plan was al om ‘m te verbouwen, maar we gingen ervan uit dat hij gemakkelijker te keuren was in originele staat. Ik kende deze motorfiets ook nog niet, dus het was wel prettig om de Honda eerst origineel te krijgen. Daarna zijn mijn broer en ik aan de slag gegaan, waarbij we eigenlijk alles zelf hebben gedaan. Alleen het frame heb ik laten poedercoaten, de rest is eigen werk zoals tank, buddyseat en subframe. Het design is afkomstig van mijn broer die als industrieel designer werkt. Hij had een bepaald beeld voor ogen en ikzelf wist ook wel wat mooi was bij zo’n CX. De looks van de machine komen overeen met hetgeen we in gedachten hadden, dus dat is wel goed gelukt.’

En nu is het natuurlijk lekker rondrijden op je zelfgebouwde CX?

‘Nou, de motor staat eigenlijk klaar voor mijn broer. Die haalt binnenkort zijn rijbewijs, dus dan kan hij mooi op de CX gaan rijden. Wel moet ik ‘m nog even goed afstellen, zodat ie ook lekker rijdt. Ook zet ik er nog nieuwe koppelingsplaten in, want die bleken toch wel aan vervanging toe te zijn.’

Verder nog technische problemen gekend?

‘Ja, tijdens proefritten verbruikte de motor veel olie en dus is het blok nogmaals opengegaan. De krukas is vervangen en tegelijkertijd heb ik ook nieuwe zuigerveren, lagers en keringen geplaatst.’

Ook dat klusje heb je zelf geklaard?

‘Ja, dat is altijd al wel een hobby van me geweest. Ik heb eerder ook al eens een BMW R100 en mijn brommer gerestaureerd. Vooral het sleutelen is hetgeen ik leuk vind aan zo’n project. Zodoende ben ik nu ook weer bezig met een auto.’

Zou je dit ook beroepsmatig willen doen?

‘Er heerst nu een behoorlijk concurrerende markt, zeker als je dat vergelijkt met vijf jaar terug. Als motoren verbouwen mijn werk zou worden, dan zit er een bepaalde ‘moet’ achter. De klant bepaalt en dat lijkt me minder leuk. Nu kan ik tenminste zelf volledig bepalen waar het project heen gaat.’

Alle deelnemers van de KNMV Custom Bike Contest vind je hier.  Zelf ook meedoen? Dat kan uiteraard, het inschrijfformulier wacht al op je.

Check alle updates via #KNMVCBC op Instagram.