RDW: Blijf alert als je rijdt met rijhulpsystemen


Bas Prins - 16 maart, 2018

Uit RDW-onderzoek blijkt dat auto’s met een innovatief rijsysteem zoals een adaptive cruisecontrol (ACC), goed in staat is om motorrijders op te merken. Alleen wanneer motorfietsen aan de rand van de rijstrook rijden, reageert adaptive cruisecontrol niet goed.  In veel gevallen moest er ingegrepen worden. Daarom waarschuwt de RDW gebruikers van dergelijke systemen en de motorrijders om tijdens het rijden goed op te blijven letten omdat de systemen kleine objecten niet altijd zien.

Indicatief onderzoek

De RDW onderzocht op verzoek van Motorrijders Actie Groep (MAG), Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) en de Federation of European Motorcyclists’ Associations (FEMA)  de zichtbaarheid van motorfietsen voor voertuigen met innovatieve rijsystemen die de snelheid van het voertuig bepalen.

Innovatieve rijsystemen

Auto’s zijn steeds vaker uitgerust met innovatieve rijsystemen zoals advanced driver assistance systems (oftewel ADAS) en adaptive cruisecontrol. ADAS kan de bestuurder ondersteunen tijdens het rijden door middel van camera’s achter de voorruit. Ze helpen bij het onvrijwillig verlaten van een rijbaan, het maken van een noodstop, verbeteren het zicht bij nacht, bieden een 360 graden beeld en helpen bij inparkeren. Het zijn de voorbodes van het autonome autorijden (zelfrijdende auto’s). Met adaptive cruisecontrol versnelt en vertraagt je auto om een vooraf ingestelde afstand te houden tussen de auto en het voorgaande voertuig.

Verschillende rijstroken

Het onderzoek is uitgevoerd op het testcentrum van de RDW met verschillende personenauto’s. Onderzocht is of er mogelijke verschillen zijn tussen het detecteren van personenauto’s en motorfietsen. De RDW onderzocht ook het gedrag van het systeem wanneer de motorrijder op verschillende plaatsen op de rijstrook rijdt. De fabrikanten van alle geteste voertuigen waarschuwen in de handleiding juist specifiek voor deze situatie.

Rand rijstrook

De metingen lieten zien dat in sommige gevallen het systeem de motorfiets op een grotere afstand detecteert, eerder dan een personenauto. In alle gevallen zien de systemen de andere voertuigen vroeg genoeg om de ACC te laten werken. Alleen als een motorfiets op of vlak bij de rand van de rijstrook rijdt, dan ziet het systeem de motor niet of niet goed. In die gevallen moest er ingegrepen worden.