Van den Goorbergh racet elektrisch op Dutch TT

Verrassing op de Dutch TT, zondag 1 juli: de Nederlandse GP-legende Jurgen van den Goorbergh (48) stapt dan op een elektrische wegracer voor een snelle demo, als voorproefje op een volledig elektrisch MotoE kampioenschap in 2019.
De demo van Van den Goorbergh geeft het TT-publiek in Assen alvast een kennismaking met de nieuwe elektrische raceklasse die in 2019 debuteert naast de MotoGP: de FIM Enel MotoE World Cup. Leverancier van de machines voor deze cup is het Italiaanse Energica: zij voorzien het hele startveld (waarschijnlijk 18 rijders) van technisch identieke, 147 pk sterke Energica Ego Corsa superbikes. En nog heftiger, deze racemotor genereert een koppel van maar liefst 200 newtonmeter!
Technische ontwikkeling
Ter voorbereiding sturen ze dit seizoen bij elke MotoGP een oud-topcoureur de baan op. In Nederland is die eer weggelegd voor Jurgen van den Goorbergh, met 165 GP’s achter zijn naam. De Bredenaar reed in 2010 al eens op een elektrische racemotor en kijkt uit naar de demo: ‘Elektrisch racen is best bijzonder, met een totaal andere beleving van het geluid. Ik ben vooral heel benieuwd naar de technische ontwikkeling die ze hebben gemaakt. Wat dat betreft weet ik eigenlijk helemaal niet wat ik kan verwachten.’
In goede handen
Van den Goorbergh verwacht dat de FIM Enel MotoE World Cup in de handen van MotoGP- organisator Dorna goed aanslaat. ‘Dorna is een serieuze partij, waardoor het vast een succes wordt. En kijk ook eens naar de auto-industrie: grote fabrikanten steken veel geld, tijd en energie in de Formule E. Met de motoren gaan we waarschijnlijk dezelfde kant op.’
