Maak kennis met de Custom Bike Contest-bouwers #5


KNMV - 15 juni, 2018

De KNMV Custom Bike Contest is in volle gang en uiteraard tonen we je graag alvast enkele deelnemers aan deze zelfbouwwedstrijd. Vandaag babbelen we met Martijn Wossink over zijn totaal verbouwde Yamaha XV750 Virago.

Naam Martijn Wossink
Leeftijd 31
Woonplaats Varsseveld
Beroep automonteur
Motor Yamaha XV750 Virago uit 1982

Hoe kwam je op het idee om een caféracer te bouwen?

‘Al vrij vroeg interesseerde ik me voor techniek, een duidelijke rode draad in mijn leven. Zo begon ik op mijn zestiende bij een bromfietszaak te werken en ben ik momenteel automonteur. Altijd ben ik bezig met mijn handen, maar dit was eigenlijk pas de eerste keer dat ik een motor verbouwde. Ik reed al wel motor, en dan vooral snelle racers. Een zwaar ongeluk zorgde er uiteindelijk voor dat ik naar de cross overstapte, maar daar verbrijzelde ik mijn bovenbeen mee. Dat was voor mij een duidelijk moment, ik moet even een tandje terugschakelen. En dus ging ik een caféracer bouwen.’

Welk idee schuilde achter de bouw?

‘Dat is misschien nog wel het moeilijkste aan zelfbouwen, je moet een goed idee hebben wat je nu daadwerkelijk wilt. Ik houd van moderne racemotoren, maar ook van klassiekers. Die twee werelden probeerde ik te combineren in deze motor. Klassiek blok, dito tankje, maar dan wel met moderne vering en remmen. Gevoelsmatig is het naar mijn mening goed gelukt om het oorspronkelijke idee in deze machine te gieten. Ik ben in ieder geval erg tevreden met het eindresultaat.’  

En zo’n resultaat komt niet vanzelf.

‘Klopt, een hoop zaterdagen en avonden zitten in deze motor. En stiekem ook nog wel wat geld, dat is het nadeel als je goede onderdelen wilt gebruiken. Met flink zoekwerk op internet kun je overigens met minder euro’s uit de voeten. Websites voor tweedehands onderdelen bezoeken of eens langsgaan bij een sloop, dan vind je mooi spul voor relatief weinig geld. Zo is de voorvork en -rem afkomstig van een Yamaha R1, terwijl de achterschokbreker weer van een R6 komt.’

Op de tank zit een embleem met de letters CK. Waar staat dat voor?

‘Casper Kamperman. Dat is mijn neef, maar tegelijkertijd ook een vriend. We gingen veel met elkaar om en hij reed ook motor. Drie jaar geleden begon ik met de bouw van deze motor en zeiden we nog tegen elkaar: “Kunnen we mooi straks samen rijden.” Een jaar later verongelukt hij, een automobilist zag hem over het hoofd. Dat was heftig en het is een groot gemis, maar met dit eerbetoon rijdt hij gelukkig toch nog met me mee.’

Al flink wat kilometers afgelegd met de caféracer?

‘Vijftien welgeteld, omdat ik een maand geleden pas de bouw afrondde. Ik leg er geen grote afstanden mee af, maar ga ‘m wel inzetten voor een rondje om de kerk of het bezoeken van een event. Hij mag niet in de schuur blijven staan, zo’n motor moet rijden. Als dat niet het geval is, had ik net zo goed een schilderij kunnen maken. Voor dagelijkse ritjes beschik ik over een Suzuki Bandit, maar die ga ik deze winter ook nog even wat aanpakken.’

Alle deelnemers van de KNMV Custom Bike Contest vind je hier. In dezelfde serie stonden eveneens Benny Prinsen en Daniel Ariens, Rob de Waard en Roger Wiggers in de schijnwerpers.

Zelf ook meedoen? Dat kan uiteraard, het inschrijfformulier wacht al op je. De inschrijving loopt tot en met 29 juni.

Check alle updates via #KNMVCBC op Instagram of Facebook.