Maak kennis met de Custom Bike Contest-bouwers #4


KNMV - 01 juni, 2018

De KNMV Custom Bike Contest is in volle gang en uiteraard tonen we je graag alvast enkele deelnemers aan deze zelfbouwwedstrijd. Vandaag staat Roger Wiggers in het spotlicht die een Yamaha SR500 verbouwde.

Naam Roger Wiggers
Leeftijd 46
Woonplaats Borne
Beroep Reparateur muziekinstrumenten
Motor Yamaha SR500 uit 1979

Gezien je plek in Yamaha Technicians’ Guild bij de muziekinstrumenten is het misschien niet heel vreemd dat je met een SR500 aan de slag ging.

‘Inderdaad, hoewel het eigenlijk niet echt veel met elkaar te maken heeft, hoor. Ik moet wel bekennen dat ik een zwak heb voor Yamaha, ze maken gewoon kwaliteitsspullen met een prima afwerking. Vroeger reed ik ook op een XT500, dus er is wel een soort van voorliefde voor dit merk.’

Hoe is de algehele liefde voor motoren ontstaan?

‘Mijn vader racete vroeger, onder meer op een Norton Manx. Hij deed vooral mee aan endurance-wedstrijden en won zelfs een keertje de 24 Uur van Oss. Onze schuur lag dan ook altijd vol met onderdelen als kuipwerk en zadeltjes bijvoorbeeld. Als kind bouwde ik die dan op mijn fiets om er mee door de straten te racen. Later ging ik wat crossen, waardoor ik vanaf mijn elfde wekelijk op mijn crossertje zat. En ook mijn zus en broer hebben hun motorrijbewijs, dus het zit toch wel een beetje in de familie.’  

Hoe ben je begonnen met deze door jou RW500 genoemde Yamaha?

‘Ik reed veel offroad, maar toch heb ik altijd een liefde gehad voor oude racemotoren. Waarschijnlijk dank ik dat aan mijn vader. Ik trok uiteindelijk de stoute schoenen aan en besloot om een oude SR500 te kopen. Het is een zeer geschikte motorfiets om een leuke café-racer van te maken. Ik zocht op internet naar wat voorbeelden, maar 95 procent van de gevonden resultaten vond ik helemaal niets. Uiteindelijk sprong er één exemplaar uit, die enigszins als voorbeeld gold. Uiteraard geef je daarna je eigen draai er aan.’

Veel werk aan de motor gehad?

‘Alles is zelf gedaan, op het spuitwerk van de tank na. Een jaar lang werkte ik er elke week aan, voordat hij klaar was. Blok uit elkaar, carterdelen polijsten, frame verlassen, spatbordje maken. Wil je het goed doen, dan ben je wel even bezig. Steeds meer perfectioneren ook. En dat was mogelijk, want ik had totaal geen tijdsdruk. Op mijn werk is dat niet mogelijk, want daar heb ik continu te maken met klussen die op tijd af moeten zijn. Daarom voelde dit zelfbouwproject ook als een stukje ontspanning aan.’

Je moet vast enkel positieve reacties krijgen op je RW500.

‘Tijdens de bouw hield ik een blogspot bij, waardoor ik al gelijk leuke reacties vanuit de hele wereld kreeg. Erg leuk om mee te maken. Als ik een ritje maak, word ik regelmatig aangesproken. Moet ik ineens stoppen, zodat ze de motor even kunnen bekijken. Vind ik mooi, hoor.’

Inmiddels ook bezig met een volgend project?

Ja, een flattracker op basis van een Honda Dominator. Die is al in een ver gevorderd stadium. Rijdt en remt al. Ik twijfelde onlangs nog wel even om nu al een Yamaha TR2 of 3 te kopen, want ik wil ook graag nog een keer aan de slag met een oude tweetakt-racer. Alleen houd ik dat bewust nog even af, want anders zit ik straks met twee halve motoren. Dat werkt niet, dus daarom zoek ik nog maar even niet.’

Alle deelnemers van de KNMV Custom Bike Contest vind je hier. In dezelfde serie stonden eveneens Benny Prinsen, Daniel Ariens en Rob de Waard in de schijnwerpers.

Zelf ook meedoen? Dat kan uiteraard, het inschrijfformulier wacht al op je.

Check alle updates via #KNMVCBC op Instagram.