KNMV zet vraagtekens bij ‘nieuwe’ spoorwegovergangen

Het is een veelbesproken onderwerp onder de motorrijders, vooral op verschillende sociale media-kanalen, de test dieProRail heeft uitgevoerd heeft met de TNO. Een groot geel geverfd vlak siert de overweg bij Baarn, Utrecht om het veiligheidsgevoel te vergroten en meer alertheid te kweken voor de weggebruikers. Maar waar wij als KNMV vooral huiverig voor zijn, is de gladheid welke vaak gepaard gaat met geverfde en gemarkeerde delen op het wegdek.
Kans op gladheid
Het wordt door elke KNMV Gecertificeerde Instructeur (KGI) vanaf dag één aangeleerd bij de cursist, let op bij de diverse markeringen op het wegdek. Probeer deze zover mogelijk van te voren te herkennen, benader ze met gepaste snelheid én vermijd deze markeringen waar kan, aangezien je niet weet of ze wel of niet glad zijn. Dit is ook de reden dat er vanuit verschillende kanten vragen worden gesteld bij ProRail over de veiligheid voor motorrijders en de mogelijkheid tot een verhoogde kans van gladheid van het gele vlak bij natte weersomstandigheden. TNO en ProRail heeft aangeven dat er geen signalen zijn geweest in de testperiode van een grotere kans op gladheid en de hierdoor verhoogde kans op een onveilige situatie voor de overstekende motorrijder.
Verwijderen overwegen
ProRail is bezig om alle bestaande overgangen te verwijderen, niet alleen voor de verhoogde veiligheid maar ook om de doorstroming te verbeteren van zowel het weg- als spoorverkeer. Daar dit niet allemaal in een kort termijn te realiseren, kijken zij naar opties om de veiligheid en zichtbaarheid te vergroten van de overwegen en blijft ProRail en TNO de komende tijd meer tijd in onderzoek steken in het veiliger maken van spoorwegovergangen. “Deze manier van het vergroten van de zichtbaarheid met het gele vlak zal binnenkort ook doorgevoerd worden op meerdere plekken in Nederland daar de test goed is verlopen”, “Door het gele vlak is het beter te zien waar de overweg begint en ook weer eindigt, de lengte kan beter worden ingeschat en ook bij duisternis is de overweg beter zichtbaar.” aldus ProRail. Het deel waar de weggebruiker moet wachten is niet geel gemaakt, waardoor het aanrijden en remmen voor de overweg geen extra risico met zich mee zal brengen, maken wij op uit de getoonde beelden.
Ons advies
Als KNMV adviseren we altijd een spoorweg met gepaste snelheid te benaderen, in een rechte lijn te rijden en geen onverwachte manoeuvres te maken. Het spoor kan namelijk nog wel glad zijn bij natte omstandigheden waardoor de kans op onveilige situaties groter is. Zo doe je er als motorrijder alles aan om de kans op risico door gladheid van de markeringen te minimaliseren.