Maak kennis met de Custom Bike Contest-bouwers #1


KNMV - 26 april, 2018

De KNMV Custom Bike Contest is in volle gang en ter inspiratie delen we graag enkele verhalen over de bouw van de motoren. In een serie van zes tonen we je enkele deelnemers aan deze zelfbouwwedstrijd. We beginnen met Benny Prinsen en zijn Suzuki GS750, die omgedoopt is tot The Brave.

Naam Benny Prinsen
Leeftijd 32
Woonplaats Boxmeer
Beroep Assembly Support Officer
Motor Suzuki GS750D uit 1977

Hoe ben je aan de originele motor gekomen?

‘Het zijn er eigenlijk twee, want ik nam twee identieke Suzuki GS750D’s (1977) over van een collega. Ik was er helemaal blij mee, want het waren mijn eerste twee motoren. Met eentje reed ik het eerste jaar vooral woon-werk verkeer en dat beviel me meer dan prima. De Suzuki liet me nooit in de steek en reed erg fijn. Uiteindelijk begon helaas de koppakking wat te lekken en ben ik verder gaan rijden op de motor van mijn vriendin, een Yamaha Fazer 600. Daardoor kwamen beide Suzuki’s stil te staan en destijds had ik ook geen werkplek om eraan te sleutelen. Vorig jaar zijn we echter verhuisd en had ik de beschikking over een schuurtje van drie bij twee meter. Een beetje meer ruimte dus en besloot om één van die twee Suzuki’s te verbouwen. Het gaat vrij langzaam, maar na twee jaar bezig te zijn met het verzamelen van spullen, lijkt het einde in zicht.’

Begrijpen we het goed dat je een speciaal thema gebruikt?

‘Klopt, ik heb altijd al veel interesse gehad in de Tweede Wereldoorlog. Als kind veel soldaatje gespeeld en later ging ik films en series kijken over die periode. Verder heb ik ook stage gelopen bij de luchtmacht en zitten veel vrienden van me in het leger. De oma van mijn vriendin, helaas onlangs overleden, wist ook altijd boeiende verhalen te vertellen over haar ervaringen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Over hoe de Duitsers binnenvielen en dat ze sigaretten over de grens ging jatten. Dat alles is de inspiratie geweest om dit thema te gebruiken voor de ombouw van mijn Suzuki.’

Hoe ben je te werk gegaan?

‘Ik ben eerst allerlei onderdelen gaan verzamelen. Handvatten, tellers, lampfolie, uitlaat, zadel, dat soort zaken. Afgelopen winter begon ik met de daadwerkelijke opbouw. Allereerst probeerde ik me voor te stellen hoe de motor er ongeveer uit moest komen te zien. Daarna ben ik één van de Suzuki’s uit elkaar gaan halen en heb ik het frame en wat losse onderdelen laten poedercoaten. Dat ziet er allemaal weer als nieuw uit. Het blok heb ik intern met rust gelaten, want hij loopt gewoon. Ik heb het enkel zwart gespoten. Mocht het nu zo zijn dat het blok toch niet helemaal lekker loopt, dan heb ik een mooi projectje voor de winter. Het subframe heb ik overigens wat ingekort en een andere ophanging gemaakt voor het achterlicht. Verder knapte ik wat onderdelen op en spoot ze, maar echt zelf onderdelen maken zit er op dit moment voor mij niet in. Ik heb de apparatuur er helaas niet voor. Maar ik weet zeker dat het niet bij dit ene project blijft. Het is voor mij wel duidelijk dat er nog een project gaat volgen. Ik zou nog graag een keer een dikke bobber willen bouwen. Dat vind ik ook mooi.’

En het legerthema zit ‘m in de details van de motor?

Dat moeten inderdaad de eyecatchers van The Brave worden. Zo komen er een legerkist en pioniersschop op en tref je achter specifieke oorlogsverlichting aan. De wieldopjes zijn bijvoorbeeld kleine handgranaatjes en zo zijn er nog meer details verstopt die het thema doen onthullen.’

Het is je eerste bouw. Valt het mee of tegen?

‘De ruimte beperkt me, maar verder valt het eigenlijk wel mee. En tijd is natuurlijk altijd een vijand als je aan het bouwen slaat. Ik moet het allemaal doen in de avonduurtjes, want in het weekend kom ik er ook vaak niet aan toe. En soms trekt mijn vriendin me ook uit de schuur, als ik er al te lang zit. Op dit moment wil ik wel even doorpakken, want hij moet binnenkort klaar zijn. Mijn plan is namelijk om er dit seizoen mee te gaan rijden. Als The Brave klaar is, dan laat ik mooie foto’s van de motor maken en dan kan ie weer vies worden. Het is en blijft een gebruiksvoorwerp voor me. Ik ga hem gewoon overal voor inzetten.’

Is het moment nabij dat je je eerste rit met The Brave kunt maken?   

‘Jazeker, daar kijk ik wel naar uit. Ik ben nu nog bezig met de wielen en de remmerij. Als dat is gedaan, dan ga ik aan de slag met de tank. Nog even schuren, plamuren en dan wrappen. Daarna ben ik zo goed als klaar. Eind mei moet de bouw sowieso afgerond zijn, want dan ga ik een weekend naar de Ardennen. Dat staat al gepland en de route is inmiddels ook al uitgezet. Ik ga onder meer verschillende monumenten bezoeken die met de Tweede Wereldoorlog te maken hebben. Dat wordt de eerste serieuze rit met deze motor. En voor mij is dan ook de cirkel mooi rond.’

Alle deelnemers van de KNMV Custom Bike Contest vind je hier. Check ook alle updates via #KNMVCBC op Instagram.