Doorrijden? Zo bescherm je je motor!
Krijg je maar geen genoeg van je motor? En wil jij straks het liefst doorrijden, ook in de winter? Dan kan je motor wel wat extra bescherming gebruiken. Wij laten zien hoe je je motor voorbereidt op kou, vocht en.. pekel.
https://youtube.com/watch?v=AJSUa-gWV9o%3Frel%3D0
Hoe bereid je je motor goed voor op de koudere en nattere maanden? Precies: met een goede tectylbehandeling, die je eenvoudig kunt combineren met een winterbeurtje.
Schoonmaken
Goed tectyleren begint met goed schoonmaken. Tectyl vormt een kleeflaag waar vuil en pekel niet doorheen kunnen, zodat je met een gerust hart ook in de winter de weg op kunt. Maar al dat vuil dat je laat zitten, kom je na de winter weer tegen. Daarom is het verstandig om te starten met een goede wasbeurt, met een motorwash die ook ontvet. Even laten intrekken en wassen met een zachte spons. Denk ook aan de ketting en je tandwielen: met Valvoline Engine Cleaner haal je daar het aangekoekte vet, vuil en zand af. Dan met de hogedrukspuit afspoelen en goed drogen of droogblazen.
Tectyleren
Alle kale metaaldelen kun je in de tectyl zetten: van uitlaat en chroomdelen tot hendels, schroeven en bouten. Gewoon met een spuitbuis op een afstand van zon 30 cm. Zorg voor een mooi dun en gelijkmatig laagje. Ook de remschijven kun je tectyleren. Niet de strook waar je blokken tegenaan komen, maar wel het hart, van beide kanten. Kijk alleen uit dat er geen tectyl tussen je remklauwen komt. Ben je klaar, dan zitten als je blanke metaal- en chroomdelen onder een goudgele laag. Die zal snel vuil aanpakken en vies worden, maar dag kun je de hele winter laten zitten vuil op vuil beschermt namelijk nog beter!
Geknoeide tectyl verwijderen
Als de beschermende laag een nachtje heeft kunnen drogen is het tijd om eventuele geknoeide tectyl te verwijderen van alle plekken waar het niet had moeten komen: de remvlakken van je schijven, je remblokken, je banden. Maar ook: de koplampenglazen en gelakte kuipdelen. Dat doe je met een goede vetoplosser. Zodat er alleen tectyl zit waar het moet. En daarna: je ketting weer goed in het vet zetten.
Zelf tectyleren?
https://youtube.com/watch?v=AJSUa-gWV9o%3Frel%3D0