De dagen voor Dakar: Kees Koolen


KNMV - 22 december, 2017

In de dagen voorafgaand aan de Dakar 2018 stellen we een aantal Nederlandse deelnemers aan je voor. In deze eerste editie is het de beurt aan Kees Koolen, quad-deelnemer en misschien wel de Nederlander met de grootste kans op een podiumplaats onder de quad- en motorrijders.

Over Kees Koolen:

Naam: Kees Koolen
Geboortedatum: 19 augustus 1965
Woonplaats: Vorden
Type Quad: Barren Racer. 690cc
Aantal deelnames Dakar: Dit wordt de 10e keer.
Beste uitslag Dakar: Winnaar dag 5 bij de quads in 2017.
Klasse: Tegenwoordig quads. Als enige ooit de Dakar in iedere categorie gefinished: met de motor, quad, truck en auto (buggy).


 

5.000 loodzware kilometers in minder dan drie weken, waarom doe je in hemelsnaam mee aan deze barre tocht?
Vakantie. Ik heb een drukke baan en dit is voor mij de enige manier om echt twee weken iets anders te doen. Geen telefoon, geen email, gewoon even lekker iets helemaal anders doen. Tijdens ‘normale’ vakanties weten mensen me alijd te vinden en verveel ik me waardoor ik eigenlijk vanzelf weer aan het werk ga.

Daarnaast vereist deelname aan de Dakar dat je fit bent. Dus ondanks het vele werken moet je hoe dan ook tijd vrij maken om voldoende te trainen. Als je fit bent, functioneer je ook veel beter op je werk.

Wat begrijpen buitenstaanders niet van de Dakar en de insiders juist van gaan glunderen?
Het is totaal onvoorspelbaar. Maakt niet uit wat je van te voren bedenkt of beraam, tijdens Dakar ga je momenten mee maken waarin je jezelf tegenkomt. En jezelf afvraagt “hoe ben ik in deze situatie terecht gekomen? Waarom doe ik dit? Ik doe dit nooit meer!” Waarna je dan vervolgens hardop tegen jezelf zegt: “Opgeven? Dat nooit!”. En dan zoek je een manier om weer verder te gaan.

Je leert jezelf écht kennen en je komt er ook achter dat je veel meer kunt dan je voor mogelijk had gehouden. Bijna altijd is er wel een uitweg. Zonder voldoende ervaring kun je Dakar niet winnen, maakt niet uit hoe snel je bent. Het is bijna een kunst waar je jaren over doet om het echt te leren. En deze kunst is verslavend.

Het is vergelijkbaar met een moeilijk kaartspel zoals bijvoorbeeld poker of bridge. Iedere keer dat je iets meemaakt of fouten maakt, besef je later dat je dat alleen aan jezelf te wijten hebt. Als je terugkijkt waren je fouten gewoon dom en niet nodig. Je kunt dus veel beter dan je gedaan hebt. Daarom wil je het nog een keer doen om jezelf te bewijzen dat het niet nodig is om die fouten te maken, dat je het beter kunt. Je bent nooit uitgeleerd in deze sport. En als minder snelle rijder kun je met veel ervaring strijden met rijders die in de basis erg snel zijn maar het spelletje niet snappen.

Wat heb je allemaal aan voorbereiding gedaan?
Veel trainen. Dit jaar heb ik zeven weken cross country rally gereden. Twee weken Dakar in januari 2017 en daarna 5 WK-rallies in Abu Dhabi, Quatar, Chili, Argentinie en Marokko. Deze zomer heb ik bij 52 graden celcius de quad getest in de woestijn in Dubai. Daarnaast train ik meestal twee keer per week met een quad op de crossbaan. Dan rij ik minimaal twee keer 40 minuten met een stevig tempo.

Af en toe doe ik thuis aan core stability, vooral de laatste twee maanden voor Dakar. In december heb ik twee keer drie lange dagen in de woestijn in Dubai getraind met eenzelfde quad als de Dakar-quad. Ongeveer 300 km vanaf Dubai, daar waar de duinen hoger en moeilijker te rijden zijn.

Met Kerst gaan we een week skieën, vooral vanwege de hoogte. In december tot aan de Dakar slaap ik thuis in een hoogtetent. Daardoor heb ik weinig last van de hoogte in Bolivia waar we in totaal vijf dagen boven de 3.700 meter verblijven, ook ’s nachts. Zonder voorbereiding overleef je dat wel, maar je prestaties op hoogte zijn ronduit slecht als je niet op de hoogte voorbereid bent.

Wat is jouw specialiteit?
Lange zware dagen vol met moeilijke en onverwachte situaties. Moeilijke navigatie. Iedere dag andere omstandigheden, liefst een aantal keren andere omstandigheden tijdens de dag. Aan stof heb ik een enorme hekel. Het voegt niks toe aan de wedstrijd, maar is wel erg gevaarlijk. Net als een roadbook dat niet klopt…

Heb je een etappe aangekruist om in te vlammen?
Niet specifiek. Komende Dakar moet iedere etappe goed zijn. Het is mijn doel om in de top 3 te eindigen. Dat gaat alleen gebeuren als je er iedere etappe voor gaat én minder meemaakt dan je concurrenten. De grootste uitdaging is om 14 dagen fris te blijven terwijl je er iedere dag vol voor gaat. Het geluk speelt hier echter ook een grote rol. Iedere seconde van de rally kan de laatste seconde zijn, doordat je even niet oplet of iets niet gezien hebt.

Waar zie je het meeste tegenop?
Maakt niet uit hoe goed je je voorbereid en hoe goed je alles plant. Je gaat op een onverwacht moment wat meemaken waardoor je in de problemen komt. Je moet daar niet aan denken en ontspannen blijven. Maar die momenten komen. En dan is het te hopen dat je zelf en je voertuig niet te veel schade hebben opgelopen, maar ook dat je de juiste beslissingen neemt waardoor je niet verder in de problemen komt.

Wanneer ben jij tevreden over deze deelname?
Alleen als ik bij de top 3 eindig. Uitrijden is geen doel meer.