Per 2016 verplicht ABS
We hebben het hier over de ingangsdata in nieuwe kaderverordening 168/2013 voor de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers.
ABS (Advanced Braking System) is voor nieuwe typegoedkeuringen verplicht vanaf 1-1-2016. Voor bestaande typegoedkeuringen en reeds geproduceerde voertuigen geldt echter de datum van 1-1-2017. Daarna heeft de fabrikant (of zijn officieel vertegenwoordiger in Nederland) nog de mogelijkheid om een motorfiets zonder ABS onder bepaalde voorwaarden gedurende twee jaar via de regeling restantvoorraad te registreren.
Daarnaast wordt een 125cc motorfiets met een nominaal continu maximumvermogen of nettomaximumvermogen van meer dan 11kW of een vermogen /gewichtsverhouding groter dan 0,1 kW/kg gezien als een motorfiets van de subcategorie L3e-A2 en moet deze om die reden (ondanks dat deze slechts 125cc heeft) toch voorzien worden van ABS.
Enduro-motorfietsen en trialbikes op twee wielen zijn (o.b.v. bijlage VIII van de kaderverordening) uitgezonderd van ABS.
In bijlage IV vinden we het tijdschema voor de toepassing van deze verordening met betrekking tot de typegoedkeuring:
Nr. |
Omschrijving |
(Sub)categorie |
Nieuwe voertuigtypen verplicht |
Bestaande voertuigtypen verplicht |
Laatste datum registratie conforme voertuigen |
. |
|
|
|
|
|
2. |
Toepassing gedelegeerde handeling inzake voorschriften voor functionele voertuigveiligheid, punten als vermeld in bijlage II, onder B) (3) |
|
|
|
|
2.1. |
Toepassing gedelegeerde handeling inzake voorschriften voor functionele voertuigveiligheid, punten als vermeld in bijlage II, onder B) (3) |
L1e, L2e, L6e |
1.1.2017 |
1.1.2018 |
|
2.2. |
Toepassing gedelegeerde handeling inzake voorschriften voor functionele voertuigveiligheid, punten als vermeld in bijlage II, onder B) (3) |
L3e, L4e, L5e, L7e |
1.1.2016 |
1.1.2017 |
|
2.3. |
Bijlage VIII, verbeterde veiligheidselementen (3) |
|
|
|
|
2.3.3. |
Geavanceerde remsystemen, verplichte montage |
L3e |
1.1.2016 |
1.1.2017 |
|
De voertuigcategorie L3e is de motorfiets op twee wielen.
In bijlage VIII van de nieuwe kaderverordening 168/2013 vinden we o.a. nog de volgende details:
Onderwerp |
Voorschriften |
||||
Verplichte montage van geavanceerde remsystemen |
Vrijstelling L3e-AxE (x = 1, 2 of 3, Enduro-motorfietsen op twee wielen) en L3e-AxT (x = 1, 2 of 3, trialbikes op twee wielen) zijn vrijgesteld van de verplichte montage van geavanceerde remsystemen |
De indelingscriteria voor de subcategorieën L3e-A1, L3e-A2 en L3e-A3 vinden we terug in bijlage I van de nieuwe kaderverordening 168/2013:
Categorie |
Naam van de categorie |
Gemeenschappelijke indelingscriteria |
||||||||
L3e (2) |
Motorfiets op twee wielen |
|
||||||||
Subcategorieën |
Naam van de subcategorie |
Aanvullende indelingscriteria voor subcategorie |
||||||||
L3e-A1 |
Motorfiets met laag vermogen |
|
||||||||
L3e-A2 |
Motorfiets met middelhoog vermogen |
|
||||||||
L3e-A3 |
Motorfiets met hoog vermogen |
|
Hierbij de volledige verordening betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers.