MotoMe aflevering 17


KNMV - 12 juni, 2015

Je kunt een hoop van ons zeggen, maar niet dat we de uiterste tegenpolen van de gemotoriseerde hartstocht niet opzoeken. Moederlief, wat wereld van verschil gaf binnen een paar dagen tijd het klassiekerconcours aan het Comomeer en coulissen van de Isle of Man TT! Een verschil van dag en nacht wat des te opmerkelijker is aangezien het allroad/allround-contingent juist diverse verschillende elementen in een motorfiets tracht te lepelen. Zie ook jij het verband niet in de voorgaande zin? Precies, vandaar even helder op een rij wat MotoMe nummer 17, de laatste voor het zomerreces tot 4 september, wél te bieden heeft.

Herenliefde en rauwdouwers

‘Isle of Man’ en ‘I love men’; je spreekt het identiek uit, maar de betekenis verschilt nogal. Laten we ons beperken tot het eerste. Geen sportevenement in het algemeen spreekt zo tot de verbeelding als de TT van het eiland Man. Natuurlijk vliegen huiveringwekkende YouTube-films met on board-beelden je om de oren, maar pas als je zelf de Mountain Course rijdt, wordt je vervuld van mateloos respect voor iedere deelnemer. Sterker nog, je ontkomt bijna niet aan de indruk dat de MotoGP voorbehouden is aan verwende snotapen. Tijdens ons verblijf voorafgaand aan de serieuze trainingen en races wisten we niettemin bakken sfeer te proeven en combineerden we het met de presentatie van de nieuwe RX-7V racehelm van Arai. Die we vervolgens op een vliegveld uit de Tweede Wereldoorlog konden testen.

Zonder X is het nix

Zelfs Continental en Michelin maken autobanden met het woord ‘cross’ erin, uitgebeeld met een ‘X’. Alles lijkt momenteel wel ‘crossover’, een combinatie van stijlen, een kruisbestuiving. Sterker nog, zonder allround/allroad-machine à la Range Rover in je pakket, tel je als motorfabrikant helemaal niet meer mee. Vanwaar nou die charme en populariteit? Om dat te ondervinden grepen we de nieuwe Honda VFR800X Crossrunner bij zijn vodden, ook om te bekijken of deze zijn geflopte voorganger in de vergetelheid kan drukken. Om het crossover-effect te onderstrepen, organiseerden we Afrikaanse weersgesteldheid in de Hollandse Veluwe. En lieten we ons kruis eens even goed bestuiven.

Kouwe kak in zwoele sferen

De Concorso d’Eleganza is een ontiegelijk chic evenement dat sinds 1929 in de aristocratische Villa d’Esta en Villa Erba aan het Comomeer domicilie houdt. De allerfraaiste bolides staan er te pronken, klaar om in de meeste gevallen verhandeld te worden op de gelijktijdige Sotheby’s veiling. Loopt die Ferrari van dertien miljoen op elf cilinders? Dan stampen we met koude motor lekker door tot de twaalfde ook aanslaat. Op motorfietsgebied heeft de Concorso eveneens veel te bieden met als aangename bijkomstigheid dat stukken meer hartstocht voor twee-, dan voor vierwielers lijkt te bestaan. Daarnaast grijpt hoofdsponsor BMW Classic het evenement traditiegetrouw aan om een nieuw conceptmodel te tonen. Dus wij erheen, op chic, in vol ornaat. Omdat het zo heurt.

Bekijk aflevering 17:

https://youtube.com/watch?v=AUT9O9btXu8%3Frel%3D0