VRO Bochten: Ik weet nu wat ik niét moet doen

De een volgt de cursus omdat hij bochten rijden gewoonlijk heel leuk vindt, de ander schrijft in om meer vertrouwen te krijgen. En zelfs als je tijdens de dag onderuit gaat, kun je tijdens de VRO Bochten nog wat hebben opgestoken. Voor veertig cursisten was het een leerzame dag in Lelystad.
Loek van Haaster, Ducati 999
Ik kreeg de cursus van mijn ouders, maar ik heb ‘m wel zelf uitgezocht. Ik had via een oom gehoord dat het leuk was om een VRO te doen en het was inderdaad een heel geslaagde dag. Onze groep was wat sneller en dat beviel me wel. Ik had nog nooit ervaren hoe het voelt om met deze Ducati een berm in te rijden, en omdat ik tijdens een trip in de Eifel een maat van me dat had zien doen, leek het me ook wel handig om het eens mee te maken. Ik heb gecrost en het viel eigenlijk wel mee. Je hebt weliswaar geen grip, maar zolang je niet aan het gas zit, gaat het prima. Het was een inspannende dag, maar na de lunch kon ik er weer tegenaan.
Jan Bentum, BMW R1200GS
Het leek me interessant om deze cursus te doen. Ook om te kijken hoe hard je door bochten kunt. Hoewel ik geen circuit-aspiraties heb, hoor. Het groepje waarin ik reed, werd tijdens de dag anders ingedeeld, omdat de helft niet mee kon. Dat vond ik wel prettig. Ik rijd nu zo’n vijftien jaar en jaarlijks ongeveer 10.000 kilometer. Ik rijd voorzichtig, ik zoek de risico’s niet op. Mijn motor kan harder dan ik in de praktijk! Maar het is goed om af en toe een cursus te doen om alles wat bij te schaven. Als ik weer een VRO doe, wordt het weer deze VRO Bochten. Ik vond ‘m leuk.
Martijn Hoep, KTM SM690
Ik weet nu wat de grenzen zijn en jammer genoeg heb ik dat op een minder prettige manier ervaren. Voor mij viel iemand en ik ging daarna door een verkeerde reactie van mijzelf ook onderuit in de berm. Ik had ingeschreven voor de cursus, omdat ik het gevoel had dat ik meer kon met mijn motor als ik de tekening van mijn banden zag. Het was niet zo dat ik met samengeknepen billen op de motor zat, maar ik was altijd wat huiverig om het op de straat uit te proberen. Het circuit in Lelystad is een wel bijna perfecte locatie. En ondanks de val was het een absoluut goede en nuttige dag. De oefening met het bochten rijden, bijvoorbeeld, vond ik heel leuk om te doen. Ik ben er zekerder van geworden. Mocht ik ooit nog in zo’n situatie komen als op de dag, weet ik nu in ieder geval wat ik niet moet doen.
Rens Varekamp, Triumph 955 Speed Triple
In een ver verleden heb ik eens een VRO 1 en 2 gedaan, zoals dat toen heette, en dat vond ik leuk en nuttig. Vooral zaken als het remmen en het uitwijken. Het sloot goed aan op wat ik destijds heb gedaan, maar deze VRO is nog wat meer op het rijden gericht. Sportief rijden vind ik leuk en de cursus was ook wel wat ik er van verwachtte. We hadden een instructeur die onwijs goed kon motorrijden, en hoewel ik lekker vlot rijd, hoeft het van mij niet harder. Ik vind het leuk zoals het is. Toen ik ’s avonds met een biertje op de bank zat, viel ik bijna in slaap. Zo’n dag is dus best inspannend!
Dick Noortman, Honda VFR800
Heel lang geleden had ik al eens een VRO gedaan en toen ik keek wat de cursussen inhouden, was deze VRO Bochten de meest logische. Bochten trekken me sowieso. Samen met vrienden ga ik er wel eens een week tussenuit, naar Schotland, Oostenrijk, Zwitserland of Italië. En daar kom je wel bochten tegen! Tijdens de cursus is de onderbouwing goed, je hebt lol en je techniek wordt bijgeschaafd. Mijn zwakke puntje was het remmen en het is goed om dat te oefenen met iemand er bij. Voor de ‘bermvlucht’ was ik wat angstig, maar het stelt eigenlijk niet zo veel voor. Onze instructeur hamerde er op dat je op de weg de ruimte goed moet benutten. Vooral als het wat harder gaat. Het volgen van de instructeur was hartstikke leuk. Het ging allemaal meer gecontroleerd. Ik heb weer bijgeleerd, maar ik hoop niet dat ik het in de praktijk ooit moet toepassen.