VRO Expert deelnemers werken zich in het zweet

Het was een prachtig zonnig weekend en toch hielden de deelnemers van de VRO Expert-cursus het niet droog. Zij werkten zich collectief in het zweet en keerden een ervaring rijker huiswaarts.
Richard Rosenberger, Honda GL1800 Goldwing
Dit was mijn eerste VRO. Ik koos de VRO Expert vanwege de verscheidenheid aan oefeningen. En vanwege de aandacht voor het bochten rijden! Het was een perfecte dag. Je steekt overal wat van op en aan het eind van de dag was ik kapot. Niettemin, ik voel me toch al weer wat zekerder. Je leert toch weer van die handige trucjes, bijvoorbeeld hoe je veilig een snelle bocht kunt nemen en hoe je moet omgaan met onverwachte situaties. Tenslotte heb je maar één kans op de motor. Het niveau van de cursus vond ik prima, maar wat mij betreft had het wel wat moeilijker en complexer mogen zijn. Ik ga nu de VRO Op Maat doen.
Anja Cornelissen, Harley-Davidson Sportster 883
Een aantal jaren geleden had ik al eens een Ladies Day gedaan en veel van de elementen die we daar hebben gedaan, heb ik dit keer kunnen opfrissen. Over een balk rijden, over een band, uitwijken, bochten mooi nemen… En ik heb weer eens een noodstop gedaan. Ik heb een paar jaar vooral rondjes rond de kerk gereden en achteraf gezien had ik misschien daarom beter een VRO Op Maat kunnen doen, bijvoorbeeld om wat handiger te keren op de weg. Maar ik heb alle oefeningen kunnen doen, ook de berm in rijden met de koppeling in. Alles op mijn eigen tempo en zonder zweet in de bilnaad. Daarom was het toch heel waardevol. Alleen jammer dat het weer zo mooi was. Heb ik wéér niet op nat wegdek gereden…
Huub Mansvelt, Triumph Tiger 800
Een aantal collega’s hadden het initiatief genomen om een circuitdag te gaan doen, maar uiteindelijk kwamen we bij de VRO Expert uit. Een kwestie van ‘meeste stemmen gelden’. Er wordt niet geracet, maar er wordt wel veel aandacht besteed aan bochtentechniek. En dingen als door de waterbak en uitwijken, zaken die je op de openbare weg niet zo snel gaat oefenen. Ook van het achter elkaar aan rijden op het circuit steek je wel wat op. Je kijkt naar elkaar en ook naar de instructeur en uiteindelijk rijd je ook zelf vooraan. Ik kreeg te horen dat ik niet geheel constant reed, iets waar ik me wel in kan herkennen. Het kweken van automatismen is heel belangrijk. In mijn dagelijkse woon-werk-verkeer zit veel bochtenwerk en daar ga ik zeker merken dat ik de cursus heb gedaan. Het inzicht vergroten, het inschatten ook van je medeweggebruikers, het aansnijden van de bochten; het was allemaal zeer leerzaam.
Ronald Derking, Yamaha FZ6 Fazer
Samen met een vriend had ik ingeschreven omdat ik mijn rijvaardigheid wat wilde oppoetsen. We hebben genoten. Er was veel aandacht voor het bochten rijden en je leert dat je veel meer met de motor kunt dan je denkt. Jij bent zelf de beperking. Ik merkte dat ik boven aan een heuvel staand dacht ‘moet ik dit doen’. Maar doe je het één keer, dan merk je dat het kan. Ook het rijden door water is in feite weinig anders. In het vervolg zal ik in de regen minder met samengeknepen billen zitten. Soms moet je even een drempel over.
Jaap Pieroen, Honda Hornet
Vorig jaar ben ik van een dijk afgereden nadat ik bocht niet haalde en ik wilde leren beter om te gaan met noodsituaties. Op een forum had ik ook positieve verhalen gelezen over deze cursus. Op het circuit heb ik geleerd dat je schuin in een bocht nog goed kunt remmen. Bij het remmen in het water moet je eerst een zekere angst overwinnen, maar eigenlijk is het weinig anders. Alleen iets gladder. Leuk en leerzaam. En goed voor het zelfvertrouwen om te ervaren dat het kan. Datzelfde geldt voor het uitwijken in de berm, het rijden over de band en over de balk. Zolang je geen gekke dingen doet, kun je jezelf er uit redden. Dat is goed om te ervaren en om te weten.