Achter de schermen: technische controle MotoGP

Buiten het zicht van tv- en fotocameras en de VIPs met een paddockpas om de nek, vindt tijdens iedere MotoGP-race een uiterst belangrijk klusje plaats. Die van de technische controle. Tijdens de 83e Dutch TT werd MotoGP technical director Danny Aldridge geassisteerd door diverse KNMV-officials.
Onder Aldridge’s leiding checken de officials of de motoren en coureurs aan de gestelde eisen voldoen. KNMV Hoofd Technische Controle Willem de Raadt geeft uitleg aan de hand van een aantal fotos.
Banden scannen
Hier zie je Danny Aldrigde met een scannertje de banden inscannen. Van tevoren hebben wij de banden allemaal ingescand, zodat wij weten met welke banden de teams gaan rijden. De fietsen die hier komen controleren wij. Op die manier weten wij zeker dat de teams de goede banden gebruiken én dat ze niet teveel banden gebruiken. Aan het bandengebruik zit een maximum (slicks: 14 voorbanden, 17 achterbanden, red.). De MotoGP-klasse controleren wij in de pitbox. Ieder team heeft een bandenscanner van ons, zij scannen alle banden waarmee ze de box uitgaan en waarmee ze weer terugkomen. Op die manier weten wij precies welke rijder hoeveel banden gebruikt.
Weegschaal
“Dit is de weegschaal. In de Moto3 en Moto2 worden zowel de rijder als de motorfiets gewogen. Het minimumgewicht voor Moto3 is 148 kilo en in de Moto2 215 kg. In de MotoGP hoeven we alleen de motorfiets te wegen (minimaal 160 kg). De top 3 wordt in de pitsstraat opgevangen, daarnaast selecteert Danny twee rijders at random.”
Brandstofcontrole
“Morgen hebben we na afloop van de wedstrijden opnieuw de gewichtscontrole met rijder en motorfiets van de moto2 en moto3. Tevens zetten wij dan de motorfietsen een uur in een soort parc fermé voor de brandstofcontroles. De teams moeten dan als het ware met een flesje naar de dokter. Een KNMV-official doet de brandstof in een flesje en verzegelt die. Technical Director Danny verzamelt alle flesjes en maakt de formulieren in orde. Aan het einde van de dag worden de flesjes naar een laboratorium in, ik meende, Zwitserland gestuurd. De uitslag volgt de week erop. Iedere wedstrijd worden er andere rijders geselecteerd en de top 3 wordt altijd gecontroleerd.”