MOTOR Magazine viert 100-jarig jubileum

Je honderdste verjaardag vier je natuurlijk in stijl en dat is precies wat MOTOR Magazine deed op de MOTORbeurs.
Op de stand van MOTOR Magazine in Hal 12 kon je tien iconen uit de motorwereld bewonderen. De oudste is een Harley-Davidson Silent Grey Fellow uit 1914. Inderdaad, bijna net zo oud als MOTOR Magazine zelf. Daarmee was het meteen de oudste motor van de beursvloer. De H-D eencilinder is afkomstig uit het American Motorcycle Museum in Raalte en behoort tot de eerste Harleys die naar Nederland werden verscheept.
Nog net als vroeger
Hoofdredacteur Damiaan Hage: Natuurlijk zijn we er geweldig trots op dat we het oudste hobbyblad van Nederland zijn. MOTOR Magazine heeft van alles meegemaakt, waaronder twee wereldoorlogen, meerdere crises, strubbelingen en concurrentie. Ik heb de eerste jaargang helemaal doorgebladerd en eigenlijk is er niet veel veranderd. Ook in 1913 gold het devies dat tandriemen makkelijker kunnen knappen dan kettingen. Er werden in die tijd veel endurance-races gereden, waarbij de coureurs in drie dagen een afstand aflegden van 800 kilometer. Een verbruik van 1 : 25 was heel normaal. De motoren lopen nu iets harder, maar het is nog steeds een actueel verbruikscijfer. Trends komen terug en gaan weer. Merken ook. De vraag is of we in de komende honderd jaar bladen blijven maken of ons meer gaan richten op evenementen. Misschien gaan we het wat informeler aanpakken. Het is heel leuk om daarover te fantaseren.
Het hele jaar 2013 staat voor MOTOR Magazine in het teken van het honderdjarig jubileum. Ook is er een scheurkalender verkrijgbaar, die al veel leuke reacties heeft opgeleverd. In elke editie verschijnt een speciaal artikel, over oud-medewerkers, een portret van iemand in de motorwereld of een ander historisch item. In nummer 2013-3 van het magazine was bijvoorbeeld een herdruk van de allereerste editie bijgevoegd. Mocht je toevallig het voorblad van dit eerste magazine hebben, laat het dan even weten aan de redactie van MOTOR Magazine.
Feest voor motorliefhebbers
Dankzij de hulp van diverse partijen was het een bonte verzameling geworden op de stand van MOTOR Mazine. Zo stond er een 125cc-Eysink, opgebouwd uit de originele onderdelen van de winnende TT-racer van Dick Renooy. Liefhebbers wisten ook zeker de Norton Manx 350 te waarderen, die meereed in de TT op het eiland Man. De Honda NR750 met ovale zuigers zag er nog net zo indrukwekkend uit als bij zn introductie in 1992. Er zaten bovendien echte eendagsvliegen tussen, zoals de Moto Guzzi MGS-01. De Honda CB750 Four op de stand was exact het tegenovergestelde, deze evergreen is rond de millenniumwisseling door MOTOR Magazine uitgeroepen tot Motor van de Eeuw en kwam in een recente verkiezing wederom als populairste uit de bus.